BiznesINFO.pl Polska i Świat MSWiA tworzy nowy rejestr. Trafią do niego miliony nazwisk, może też i twoje
Pixabay/Free-Photos

MSWiA tworzy nowy rejestr. Trafią do niego miliony nazwisk, może też i twoje

4 lutego 2021
Autor tekstu: Wiktoria Pękalak

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym ma być rejestr przygotowywany przez MSWiA

  • Kto znajdzie się w rejestrze

  • Jakie usługi będą dostępne dla obywateli w związku z wprowadzeniem rejestru

Rejestr Dokumentów Paszportowych

MSWiA przygotowało projekt ustawy o dokumentach paszportowych. Od środy dokument, który jest już na etapie konsultacji publicznych, można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Nowo utworzony Rejestr Dokumentów Paszportowych miałby zastąpić dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych (CEWiUDP) oraz lokalne ewidencje. Jak podaje PAP, rejestr byłby komponentem Systemu Rejestrów Państwowych . Autorzy projektu napisali w uzasadnieniu, że RDP umożliwiłby m.in. szybki obieg informacji.

"Przede wszystkim organy zyskają dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych, Rejestru Stanu Cywilnego i rejestru PESEL. Wprowadzanie danych do rejestru odbywać się będzie bezpośrednio za pomocą odpowiedniej aplikacji, a nie tak jak ma to miejsce obecnie, za pośrednictwem baz lokalnych" - tłumaczą.

Nowy rejestr to większa wygoda

Wskazano też, że budowa rejestru umożliwiłaby odstąpienie od papierowej wersji wniosku o wydanie paszportu na rzecz wersji elektronicznej. Byłoby to znacznym ułatwieniem dla każdej osoby chcącej wyrobić sobie paszport.

Wniosek miałby być generowany przez urzędnika paszportowego w aplikacji na podstawie danych podanych przez obywatela i tych dostępnych w rejestrach państwowych, przekazała PAP.

"Wniosek, po akceptacji, będzie podpisywany przez obywatela na urządzeniu służącym do pobierania odręcznego podpisu cyfrowego " - wyjaśniono.

Jak napisano w OSR projekt zakłada odejście od " rygorystycznego żądania legitymowania się dowodem osobistym przy składaniu wniosku o paszport ".

Usługi dla obywateli

Dzięki wprowadzeniu nowego rejestru obywatele otrzymaliby szereg usług elektronicznych m.in.: s prawdzenie ważności paszportu, danych osobowych, czy też unieważnienie paszportu po utraceniu go przez posiadacza.

Ponadto za pośrednictwem rejestru obywatele otrzymywaliby powiadomienia o zmianach statusu paszportu, np. zbliżającym się terminie utraty ważności.

Obserwuj nas w
autor
Wiktoria Pękalak

Redaktor Biznesinfo. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, student filozofii. Wcześniej w miesięczniku "Teatr". Niestrudzenie projektuje zasadę ekwiwalencji z osi odbioru na oś kombinacji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie