Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Zła wiadomość dla jeżdżących pociągami. Związkowcy chcą, aby jeździły jeszcze wolniej
Maria Glinka
Maria Glinka 12.09.2020 02:00

Zła wiadomość dla jeżdżących pociągami. Związkowcy chcą, aby jeździły jeszcze wolniej

Związkowcy postulują zmiany w pociągach
Wikipedia/By Kabelleger / David Gubler (http://www.bahnbilder.ch) - Own work: http://www.bahnbilder.ch/picture/628, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12388308

Pociągi mają jeździć wolniej

Związek Zawodowy Maszynistów domaga się zmian w funkcjonowaniu pociągów i rozpoczyna dialog społeczny. Powodem pochylenia się nad kolejami jest wysoki odsetek wypadków, do których dochodzi na torach. Pismo w tej sprawie trafiło do PKP Intercity, PKP CARGO oraz POLREGIO.

Co postulują związkowcy? Najważniejszym punktem oświadczenia jest ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h na każdym przejeździe kolejowym, na którym doszło do wypadku w ciągu ostatnich 3 lat. Mniejsze prędkości mają zostać podtrzymane do momentu zmiany kategorii przejazdu na "A" lub wprowadzenia w okolicach przejazdu skrzyżowania bezkolizyjnego.

Jazda pociągiem ma być bardziej bezpieczna

Zdaniem związkowców pozytywny wpływ na bezpieczeństwo pociągów ma mieć także zainstalowanie zabezpieczeń mechanicznych przed wjazdem na przejazdy z kategorii "B" i "C". Dodatkowo wszystkie przejazdy, po których często przechodzą piesi, mają być wyposażone w monitoring.

Poza żądaniami dotyczącymi bezpośrednio przejazdów kolejowych związkowcy postulują:

  • wprowadzenie do specyfikacji zamówień nowoczesnego taboru kontrolowanej strefy zgniotu i przestrzeni bezpiecznej dla maszynisty,

  • zmianę kwalifikacji pracy pracy w pojazdach, które nie posiadają kontrolowanej strefy zgniotu i przestrzeni bezpiecznej dla maszynisty, na pracę w warunkach niebezpiecznych, z tego tytułu maszyniści mają otrzymywać stosowny dodatek,

  • opracowanie procedur na wypadek awaryjnej ewakuacji drużyny trakcyjnej z kabiny maszynisty do bezpiecznego miejsca, którym będą towarzyszyły szkolenia,

  • pięć dni wolnego z zachowaniem prawa do wynagrodzenia po każdym wypadku z udziałem człowieka dla całej drużyny trakcyjnej,

  • pełne pokrycie kosztów leczenia i rehabilitacji pracownikom, którzy odnieśli uszczerbek na zdrowiu w wyniku wypadku

  • wypłatę rodzinie pracownika (w wysokości 10-krotności wynagrodzenia wyliczanego jak za urlop), jeżeli uległ śmiertelnemu wypadkowi w pracy.

Zmniejszenie liczby przejazdów nie ograniczyło wypadków z udziałem pociągów

Portal nakolei.pl podaje, że w Polsce jest ok. 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Przejść zakwalifikowanych do kategorii "A" jest 2356. Jest to każda droga publiczna, na której przecinają się więcej niż trzy tory. Przejazdów typu "B", czyli miejsc gdzie iloczyn ruchu jest równy lub większy od liczby 150 000 lub linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z drogą krajową, jest 1346. Liczba przejść kategorii "C" (iloczyn ruchu jest równy lub większy od liczby 60 000 i mniejszy od liczby 150 000 lub mniejszy od liczby 60 000, a widoczność przejazdu kolejowo-drogowego nie odpowiada warunkom technicznym określonym dla przejazdu kolejowo-drogowego kategorii D) osiągnęła poziom 1459.

Na przestrzeni ostatnich lat zauważalna jest tendencja budowania wiaduktów w miejscu dotychczasowych przejazdów. Mimo tego w dalszym ciągu często dochodzi do wypadków z udziałem pociągów. Większość incydentów ma miejsce z udziałem samobójców.