BiznesINFO.pl Polska i Świat Nowy podatek coraz bliżej. Prezydent niespodziewanie odniósł się pomysłu wprowadzenia opłaty
pixabay

Nowy podatek coraz bliżej. Prezydent niespodziewanie odniósł się pomysłu wprowadzenia opłaty

2 lipca 2020
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Opłata reprograficzna

Opłata reprograficzna, potocznie nazywana podatkiem od smartfonów, to opłata od urządzeń i nośników służących do kopiowania takich jak smartfony, komputery, nagrywarki, kopiarki, skanery, czyste płyty CD/DVD. Jak donosi Radio ZET, pieniądze zgromadzone dzięki pobieraniu opłaty reprograficznej trafiałyby do ZAIKS-u i miałyby zasilić fundusz wspierający artystów.

ZAIKS to stowarzyszenie autorów i twórców kultury, czyli tych wszystkich, którzy są najbardziej poszkodowani z powodu niekontrolowanego kopiowania treści chronionych prawem autorskim. Według zapowiedzi wicepremiera i ministra kultury Piotra Glińskiego kwestia podatku zostanie wkrótce uregulowana. Opłata miałaby wynieść 3% ceny produktu reprograficznego. Przeciwko opłacie wypowiedziała się Federacja Konsumentów, która twierdzi, że objęty nią sprzęt może zdrożeć nawet o 300 złotych.

Prezydent o nowym podatku

Kwestię nowej opłaty podniósł na Twitterze także prezydent Andrzej Duda. "Obciążenie wszystkich smartfonów opłatą na rzecz ZAiKS  byłoby moim zdaniem niesprawiedliwe i konstytucyjnie wadliwe. To, że masz smartfona jeszcze nie oznacza, że korzystasz z utworów" - czytamy w opublikowanym we wtorek 30 czerwca wpisie prezydenta. Radio ZET zwróciło uwagę na fakt, że prezydent wcześniej nie wypowiadał się na ten temat, a gdy w końcu to uczynił – zbiegło się to w czasie z kampanią prezydencką.

Wcześniej przeciwko tej samej opłacie wypowiadał się Krzysztof Bosak, kandydat na prezydenta w I turze wyborów prezydenckich, opowiadając się przeciw "fiskalizacji życia społecznego". Bosak stwierdził również, że proponowana przez rząd opłata reprograficzna to "szaleństwo podatkowe".

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie