biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Nie żyje założyciel kurierskiego imperium. Był pionierem w branży
Julia Czwórnóg
Julia Czwórnóg 22.06.2025 16:11

Nie żyje założyciel kurierskiego imperium. Był pionierem w branży

Świeca
Fot. Elias_S, pixabay/Canva

Dobiegły przykre wieści ze świata biznesu. Odszedł założyciel jednej z największych firm w kurierskiej branży. Jego działalność i pomysły okazywały się coraz bardziej skuteczne i przełomowe z każdym kolejnym rokiem działania spółki. "Był mentorem dla wielu i źródłem inspiracji dla wszystkich" - tak wspomniał go jeden z najbliższych współpracowników.

Nie żyje jeden z czołowych przedstawicieli branży kurierskiej

Firmy świadczące usługi kurierskie obecnie towarzyszą nam już niemal codziennie. Paczki odbieramy w domach, w sklepach, specjalnych punktach i automatach. Wielu nie wyobraża sobie dzisiaj życia bez takiej pomocy. Dlatego osoby, które współtworzyły i nadal współtworzą branżę, pozostaną szczególnie zapamiętane, jako te, które ułatwiały zwykłe życie codzienne ludziom na całym świecie. 

W wieku 80 lat odszedł jeden z czołowych przedstawicieli w biznesie kurierskim — jego założenia niejednokrotnie okazały się pionierskie i skuteczne. Współpracownicy ze smutkiem pożegnali swojego szefa, który, jak przyznawali — był dla nich niezwykłą inspiracją.

USA zaatakowały Iran. Donald Trump wygłosił orędzie do narodu Zamieszanie ws. segregacji śmieci. Zmiany dotkną Polaków

"Był kimś więcej, niż tylko pionierem branży i założycielem naszej wspaniałej firmy" - wspomina jeden ze współpracowników

Nie żyje założyciel i były dyrektor generalny FedEx Corp Frederick Smith, który założył globalny konglomerat dostawczy, obsługujący kilkanaście samolotów w latach 70. Informację przekazał dyrektor generalny firmy za pośrednictwem notatki dla pracowników opublikowanej na stronie internetowej 21 czerwca.

Fred był kimś więcej niż tylko pionierem branży i założycielem naszej wspaniałej firmy. Był sercem i duszą FedEx — jego kulturą PSP, wartościami, uczciwością i duchem. Był mentorem dla wielu i źródłem inspiracji dla wszystkich — napisał Raj Subramaniam, obecny szef FedEx w liście do pracowników , który opublikowany został na stronie firmy.

Założyciel FedEx
Fot. AFP/EAST NEWS

Urodzony w 1944 r. Smith pełnił funkcję prezesa wykonawczego firmy i koncentrował się głównie na zarządzaniu zarządem, oraz na kwestiach o znaczeniu globalnym, w tym na zrównoważonym rozwoju, innowacjach i polityce publicznej, zgodnie z tym, co widnieje w profilu na stronie internetowej FedEx. Historia spółki, chociaż pełna trudności i upadków, stanowi dzisiaj świadectwo przekazywane w amerykańskich szkołach biznesu dla tych, którzy chcą nauczyć się takiej przedsiębiorczości.

W 1971 roku, po odbyciu służby w wojnie w Wietnamie, Smith w końcu miał swój moment, aby wcielić wizję na biznes w życie. Żeby uruchomić Federal Express (pierwsza nazwa FedEx), Smith zainwestował własne pieniądze i pozyskał dodatkowe fundusze od inwestorów i banków.

Frederick Smith nie wątpił w swój sukces

W amerykańskich szkołach biznesu uczy się historii spółki FedEx, która podbiła rynek towarowych przesyłek lotniczych i stała się gigantem na skalę światową. Stanowi ona dobry przykład fundamentalnej i inspirującej wiedzy dla przyszłych przedsiębiorców. 

W 1965 roku Frederick Smith, wówczas student Uniwersytetu Yale napisał pracę z ekonomii. Jego praca naukowa dotyczyła sposobów, w jakich towary były transportowane w Stanach Zjednoczonych. W tamtym czasie skupiano się na transporcie dużych paczek na terenie całych Stanów Zjednoczonych ciężarówkami lub w samolotami pasażerskimi.

Założenie Smitha było takie, że firma przewożąca samolotem drobne, niezbędne przedmioty mogłaby działać znacznie efektywniej, niż istniejące wówczas na rynku firmy. Napisał artykuł naukowy, w której opisał model biznesowy świeżej, lepiej działającej firmy. Za swoją pracę dostał „C”, czyli dosyć niską ocenę. Nigdy nie zwątpił jednak w swój sukces, dzięki czemu faktycznie go osiągnął. Na zawsze pozostanie zapamiętany jako skuteczny inicjator nowych rozwiązań w branży kurierskiej.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: