Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Biedronka, Lidl, Kaufland i Carrefour łączą siły. Będą działać wspólnie na rzecz ekologii
Maria Glinka
Maria Glinka 11.09.2020 02:00

Biedronka, Lidl, Kaufland i Carrefour łączą siły. Będą działać wspólnie na rzecz ekologii

Lidl i inne sieci handlowe wdrażają proekologiczną strategię
praca własna

Lidl i partnerzy handlowi na czele inicjatywy ekologicznej

Biedronka, Lidl, Carrefour i Kaufland, odzieżowy gigant LPP oraz producenci żywności Nestle, Unilever oraz Danone stawiają na współdziałanie w kwestiach ekolgicznych. W czwartek 10 września spółki związały Polski Pakt Plastikowy, który ma być częścią międzynarodowej sieci Plastics Pact Network Fundacji Ellen MacArthur. Jest to najważniejsza inicjatywa na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych i zamknięcia ich obiegu o zasięgu globalnym. Koalicja na czele z Lidlem i innymi sieciówkami to ósmy krajowy związek, który podjął się walki z plastikiem.

Wiadomości Handlowe podają, że w sumie inicjatywa ma liczyć ok. 40 firm i instytucji. Nadrzędną wartością, którą będą kierować się w swoich działaniach ma być "zmiana sposobu obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego" - czytamy w oficjalnym dokumencie, na mocy którego związano pakt.

Strategiczne cele inicjatywy na rzecz ekologii

Polski Pakt Plastikowy będzie wdrażał szeroko zakrojoną strategię, która ma zostać zrealizowana do końca 2025 r. W planie podjętym przez Lidla i partnerów wskazano na sześć obszarów priorytetowych.

Pierwszym z nich jest identyfikacja, a potem eliminacja problematycznych opakowań poprzez alternatywne modele dostawy.W drugim celu firmy mają koncentrować się na zmniejszeniu użycia tworzyw w opakowaniach o 30 proc. Trzeci punkt zakłada, że za pięć lat 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu. Czwarty cel podjęty przez Lidla i koalicjantów odnosi się do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25 proc. Piąte założenie bazuje na efektywnym wspieraniu systemu zbiórki recyklingu tak, aby wzrósł do poziomu 55 proc. Szósty cel wydaje się być kluczowy - Lidl i partnerzy zobowiązali się do działalności edukacyjnej w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.

Lidl i koalicjanci na wzór europejski

Strategia obrana przez Lidl i pozostałe spółki inicjatywy bazuje na unijnej dyrektywie plastikowej. Jednak zobowiązanie podjęte przez PPP są ściślej dookreślone. - Dyrektywa zakłada osiągnięcie 50 proc. recyklingu, a my mówimy o 55 proc. Nasi paktowicze będą segregować wszystkie opakowania, nie tylko plastikowe butelki - wyznała Małgorzata Greszta z CSR Consulting.

Wdrożenie PPP wydaje się być zrozumiałe z uwagi na fakt, że Polska nie przyjęła do porządku prawnego unijnej dyrektywy plastikowej. W związku z tym polskie sieci handlowe np. Lidl czy firmy spożywcze np. Nestle nie są zobowiązane do podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz ograniczania zużycia plastiku. A w dobie pogarszającej się kondycji środowiska skoordynowane działania mogą okazać się jedyną skuteczną strategią.