biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Co z likwidacją abonamentu RTV? Internet zalewa fala dezinformacji
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 25.08.2024 09:52

Co z likwidacją abonamentu RTV? Internet zalewa fala dezinformacji

Co z likwidacją abonamentu RTV? Internet zalewa fala dezinformacji
Fot. East News/Wojciech Olkusnik

W polskich mediach wciąż regularnie pojawiają się doniesienia o tym, że abonament RTV ma zostać zastąpiony opłatą audiowizualną. Miałby to być w zasadzie podatek pobierany wraz z PIT-em, a abonament miałby zostać zlikwidowany. Problem w tym, że pomysł wprowadzenia opłaty audiowizualnej od dawna jest nieaktualny, a media w tej sprawie zwyczajnie dezinformują.

Kolejna fala doniesień o opłacie audiowizualnej. Fakty są inne

Abonament RTV opłaca zaledwie ok. 34 proc. zobowiązanych do tego obywateli, przez co media publiczne, Telewizja Polska i Polskie Radio, są dofinansowywane przez władze w ramach rekompensaty za niewyegzekwowany abonament (PiS) lub środków na działalność misyjną (KO-TD-NL). Przed wyborami trwała szeroko zakrojona dyskusja nad zmianami w finansowaniu, tak aby nie uzależniać działalności mediów od decyzji politycznych, co daje kolejnym partiom potężne narzędzie wpływu na linie redakcyjne. Po wyborach nie zmieniło się w tej kwestii nic, a kolejne wielomiliardowe zastrzyki gotówki nadal płyną z Wiejskiej na Woronicza.

Jednym z pomysłów na zmiany było wprowadzenie opłaty audiowizualnej, którą z dotychczasowymi wyjątkami każdy z obywateli uiszczałby w ramach PIT-u. Taką opcję proponowali byli szefowie TVP, szef sejmowej komisji kultury Bogdan Zdrojewski oraz ministerstwo kultury, którym szefował Bartłomiej Sienkiewicz. Wszystko zmieniło się po wyborach do Parlamentu Europejskiejgo - obaj panowie otrzymali mandat, a sprawa opłaty wizualnej została pogrzebana.

Opłaty audiowizualnej nie ma i nie będzie

Mamy jednak końcówkę lata, sezon ogórkowy, i niemal we wszystkich mediach, jakby nigdy nic po raz kolejny publikuje się nieaktualne przynajmniej od czerwca doniesienia o planach wprowadzenie opłaty audiowizualnej. Od czerwca, bo wtedy stery ministerstwa kultury objęła Hanna Wróblewska, która pomysł na finansowe mediów publicznych ma zgoła inny, niż opłata wizualna. W trwających w resorcie pracach nad ustawą medialną proponuje się finansowanie TVP i Polskiego Radia z budżetu państwa. 

Minister Wróblewska chce, aby ustawa medialna stanowiła o minimalnym odsetku PKB, jaki co roku miałby być przeznaczany na działalność misyjną mediów publicznych. W ten sposób miałby zostać zlikwidowany abonament RTV, jednak zachowana władza sejmowej większości nad mediami. To ona będzie bowiem decydować, czy danego roku media publiczne otrzymają minimalną kwotę, czy może więcej. O decyzji może przesądzać to, jak w ocenie polityków będą “spisywać się” media. Pomysł opłaty audiowizualnej, który byłby (nikłą) szansą na odpolitycznienie, przepadł z kretesem. Więcej na ten temat pisaliśmy w połowie lipca. 

Media dezinformują tych, którzy finansują media publiczne

O planach finansowania mediów z budżetu państwa nie wiedzą lub umyślnie go pomijają czołowe rodzime portale horyzontalne. Dziś po raz kolejny portale zostały zalane nieprawdziwymi informacja o opłacie i fikcyjnymi wyliczeniami. Media regularnie żonglują tematem, jakby po eurowyborach nic się nie zmieniło, tymczasem zaszły zmiany zasadnicze. Pomijając ten fakt w pogoni za odsłonami i zasięgiem, których powiększanie jest w sezonie ogórkowym utrudnione, umyślnie lub nie dezinformuje się miliony Polaków.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Wybór Redakcji
Leszek Gierszewski nie żyje
Nie żyje Leszek Gierszewski. Założył firmę, którą zna każdy Polak
dowód osobisty
Te dokumenty mogą być warte majątek. Polacy powinni koniecznie przeszukać szuflady
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: