Wizerunek firmy – co się na niego składa?
To, w jaki sposób nasza firma jest odbierana przez naszych klientów, kontrahentów, pracowników, a także opinię publiczną, ma ogromny wpływ na to, czy poniesie ona sukces czy klęskę. Przedsiębiorca nie może zapomnieć o tym, że konsekwentne i cierpliwe budowanie wizerunku firmy w dłuższym czasie będzie dla firmy ogromną wartością dodaną. Dowiedz się, czym jest wizerunek firmy i co się na niego składa.
Czym jest wizerunek firmy?
W skrócie wizerunek firmy, to sposób, w jaki przedsiębiorstwo postrzegane jest przez jego otoczenie. Na wizerunek wpływa nie tylko odbiór firmy przez klientów, ale także to, jak jest postrzegane przez kontrahentów, konkurencję czy media. Pozytywny może sprawić, że firma zdobędzie nowych klientów. Negatywny - zniechęcić niezdecydowanych kontrahentów do zawierania umów.
Wizerunek firmy, dlaczego jest ważny?
Ludzie bardzo często kierują się w swoim życiu emocjami. Nie zawsze nasze decyzje są poprzedzone racjonalnym rozumowaniem i rzeczową analizą. Często podejmujemy decyzje np. o wyborze danego produktu, tylko na podstawie tego, że firma, która go wyprodukowała, miło nam się kojarzy. Jest to chyba najprostszy przykład na to, jak dobry wizerunek firmy przedkłada się w wymierny sposób na sukces w sprzedaży.
Dobry wizerunek firmy przekłada się nie tylko na sprzedaż. Dzięki temu, że nasza firma jest dobrze odbierana:
Może szybciej wprowadzać nowe produkty na rynek;
Może zatrudnić lepiej wykwalifikowanych pracowników;
Budzi zaufanie wśród konsumentów i inwestorów;
Może zyskać przewag nad konkurencją.
Jakie są rodzaje wizerunku firmy?
Nauki o zarządzaniu, klasyfikując wizerunek firmy, poszerzają jego podstawowy podział (wizerunek pozytywny albo negatywny) o dodatkowe aspekty. Biorą przy tym pod uwagę to, że firma połączona jest siecią wzajemnych powiązań z różnymi podmiotami i każdy z nich ma względem niej subiektywne odczucia. Dlatego możemy wyróżnić następujące rodzaje wizerunku:
Rzeczywisty – realny obraz firmy w jej otoczeniu;
Własny (lustrzany) – obraz firmy obierany przez jej pracowników;
Pożądany – docelowy obraz firmy, jaki chciałaby wykreować;
Optymalny – kompromis pomiędzy wizerunkiem rzeczywistym, własnym i lustrzanym, który jest możliwy do osiągnięcia.
Co składa się na wizerunek firmy?
Na wizerunek firmy składa się wiele czynników. Najważniejszymi z nich są:
Nazwa;
Identyfikacja wizualna i logo;
Rodzaj kontaktu firmy ze środowiskiem;
Kultura organizacyjna.
O budowanie dobrego wizerunku firmy należy zatroszczyć się już przy jej tworzeniu. Wybór odpowiedniej nazwy i logo dla firmy jest jednym z najważniejszych czynników determinujących to, jak nasze przedsiębiorstwo jest odbierane przez otoczenie. Przy wyborze należy pamiętać, że nazwa firmy jest pierwszą rzeczą, z jaką konfrontuje się potencjalny klient lub kontrahent.
Nazwa firmy powinna być:
Łatwa do zapamiętania lub wymówienia;
Kojarzyć się z branżą lub z działalnością firmy;
Uniwersalna, warto sprawdzić, czy nazwa nie znaczy czegoś nieodpowiedniego w innym języku. Jest to szczególnie ważne, gdy planujemy ekspansję międzynarodową.
Dobrze również będzie, jeśli nazwa będzie adresem strony www. Duża część biznesu dzieje się w Internecie. Dobrze, gdy nazwa domeny, na której znajduję się strona przedsiębiorstwa, pokrywa się z nazwą firmy. Dzięki temu klienci łatwiej dotrą do strony, a firma będzie odbierana bardziej profesjonalnie. Jeśli taka domena jest już zajęta, warto wybrać taką, której nazwa będzie korespondować z profilem naszej działalności. Może być to np. nazwa produktu lub usługi.
Kolejnym czynnikiem, o który należy dbać przy budowie wizerunku firmy, jest budowanie pozytywnych relacji z klientami i kontrahentami. Jasne zasady sprzedaży i uczciwość dają nam gwarancję pozytywnych opinii, a co za tym idzie - potencjalnych nowych klientów. Kultura organizacyjna w firmie również ma wpływ na wizerunek firmy. Firma, która jest postrzegana jako przyjazna pracownikom, ma o wiele mniejszy problem ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry. Zadowoleni pracownicy są z kolei wizytówką firmy na zewnątrz.