Węgiel dla samorządów będzie miał certyfikaty jakościowe
Węgiel dostarczany do samorządów będzie miał certyfikaty zapewniające, że to dobry zakup - powiedział we wtorek w Studio PAP wiceszef MSWiA Paweł Szefernaker. Odniósł się tym samym do obaw samorządowców o jakość kupowanego opału.
Jakość węgla kupowanego przez samorządy
Przypomnijmy, procedura zakupu węgla przez samorządy została uproszczona. Samorządy w tym zakresie będą zwolnione ze stosowania Prawa Zamówień Publicznych i z wystawiania świadectwa pochodzenia węgla.
Wiceszef MSWiA, pełnomocnik Rządu ds. Współpracy z Samorządem Terytorialnym Paweł Szefernaker został zapytany w rozmowie z PAP.pl m.in. o obawy samorządowców dotyczące jakości kupowanego opału.
„Węgiel, który będzie dostarczany, będzie miał takie certyfikaty, które będą pozwalały na to, aby samorząd był pewny, że to jest dobry zakup” - oświadczył. „Spółki gwarantują, że to będzie dobry węgiel” - powiedział wiceszef MSWiA.
Samorządy zajmą się sprzedażą węgla
14 października br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która określa cenę sprzedaży węgla dla samorządów. Rządzący chcą dopłacać gminom do zakupu węgla z importu, aby te mogły kupować węgiel od importerów po 1500 zł za tonę, a następnie sprzedawać go mieszkańcom w cenie nie wyższej niż 2000 zł za tonę. Projekt jest odpowiedzią na problem z dystrybucją węgla.
Samorządy mają mieć pełną elastyczność w kwestii dystrybucji węgla. Gminy mogą to robić samodzielnie, działać z innymi gminami, a także zorganizować sprzedaż przez spółkę budowlaną lub skład węgla, z którym gmina podpisze umowę. Z kolei gminy, które kupiły węgiel do sprzedaży przed wejściem w życie nowych przepisów, będą mogły wnioskować o zwrot różnicy w cenie.