UOKiK nałożył ostatnio sporo kar. Ekspert podpowiada, jak ich uniknąć
W ostatnich miesiącach Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał kilka decyzji, w których nałożył kary finansowe na różne spółki - Agata, Bricoman, Silvan Transport & Logistics - o łącznej wysokości prawie 1 mln zł. Każda z tych spółek opóźniała się z płatnościami na rzecz swoich kontrahentów na ponad 5 mln zł. Radca prawny Anna Zabielska z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy tłumaczy dokładnie jak działa mechanizm kar nakładanych przez UOKiK.
W drugiej połowie stycznia Prezes UOKiK nałożył 22 mln zł kary na Vectrę. Według urzędu, Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła zapisy umowy na czas nieoznaczony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję.
Kiedy Prezes Urzędu może nałożyć karę?
W przypadku stwierdzenia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez stronę postępowania, Prezes UOKiK może nałożyć na nią, w drodze decyzji, administracyjną karę pieniężną.
Czym jest „nadmierne” opóźnianie?
Nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, ma miejsce w przypadku, gdy w okresie 3 kolejnych miesięcy suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez ten podmiot wynosi co najmniej 2 mln złotych.
Wprowadzony model karania oparty jest na określeniu górnej granicy zagrożenia karą, ale i uznaniowości Prezesa UOKiK.
Od czego zależy wysokość kary?
Wysokość kary uzależniona jest od wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz długości okresu opóźnienia w płatności.
Zmniejszenie kary
Ustawa przewiduje jednak możliwość miarkowania administracyjnej kary pieniężnej w oparciu o wagę i okoliczności naruszenia wykazane przez stronę, działania podjęte przez stronę postępowania z własnej inicjatywy w celu zaprzestania naruszenia, ale również współpracę strony z Prezesem UOKiK w toku postępowania, w szczególności przyczynienie się do szybkiego i sprawnego przeprowadzenia postępowania, jak również spełnienie przez stronę postępowania wszystkich niespełnionych w terminie świadczeń pieniężnych wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie w transakcjach handlowych, nie później niż w terminie 60 dni od dnia doręczenia stronie postanowienia o wszczęciu postępowania.