Rowery prosto z Polski. W Unii Europejskiej jesteśmy czwartym producentem
Rowery w Polsce nie tylko sprzedają się jak świeże bułeczki, ale również schodzą masowo z taśmy produkcyjnej. Nasz kraj jest czwarty pod kątem produkcji rowerów w Unii Europejskiej. Jak wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny, mniejsza produkcja związana jest z utrudnionym dostępem do komponentów z Chin.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak kształtuje się produkcja rowerów w Polsce
Od czego jest zależna w dobie pandemii koronawirusa
Co może stanowić szansę w zakresie produkcji rowerów
Rowery z Polski nacierają na UE
Polska jest dość znaczącym krajem w Unii Europejskiej. W kwestii produkcji sprzętu AGD nasz kraj pozostaje niekwestionowanym liderem. Co więcej, portal Forsal informował o tym, że przemysł w Polsce rośnie najszybciej w całej Wspólnocie Europejskiej.
Okazuje się, że prężnie działamy również w zakresie produkcji rowerów. Z najnowszego raportu opublikowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, na który powołuje się "Dziennik Gazeta Prawna, wynika, że Polska zajmuje czwarte miejsce w produkcji rowerów w całej Unii Europejskiej.
W styczniu i lutym 2021 r. wyprodukowano w Polsce 154 tys. rowerów, natomiast w analogicznym okresie rok temu było to 155 tys. PIE wskazuje, że mniejsza produkcja rowerów to efekt pandemii koronawirusa, ponieważ dostęp do poszczególnych części jest utrudniony.
Dla porównania w latach 2015-2019 w naszym kraju co roku średnio produkowano 1,12 mln rowerów. W 2020 r. mieliśmy do czynienia ze spadkiem produkcji, a z taśmy łącznie zjechało ok. 750 tys. rowerów. Eksperci wskazują, że tegoroczna produkcja będzie utrzymana na podobnym poziomie.
Polska rowerami płynąca
Pandemia koronawirusa nie tylko utrudniła produkcję rowerów, ale również zwiększyła na nie popyt - zauważa "Dziennik Gazeta Prawna". Aby uniknąć zakażenia wielu Polaków przesiadło się na rower i porzuciło komunikację miejską. Co więcej, obostrzenia i izolacja w domu doprowadziły do tego, że rower stał się sposobem na zaczerpnięcie świeżego powietrza.
Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego obecnie co piąty rowerzysta używa swojego pojazdu częściej niż przed pandemią. Przypomnijmy, że rok temu rowery sprzedawały się jak świeże bułeczki, a większość osób musiała je zamawiać, bowiem był problem z dostępnością.
Eksport polskich rowerów rośnie w bardzo szybkim tempie, ale nie jest on jedną z najważniejszych gałęzi. W zeszłym roku stanowił zaledwie 0,1 proc. całego eksportu, choć z Polski w świat pojechało o 20 proc. więcej rowerów niż w 2019 r.
Polska zajmuje 6. miejsce pod względem dostaw rowerów do innych krajów i 9. po względem rowerów elektrycznych. Największym odbiorcą naszego sprzętu są Niemcy oraz Czechy. Wędruje tam odpowiednio 45 proc. i 13 proc. rowerów.
PIE zauważa, że poszczególne kraje Unii Europejskiej chcą rozwijać infrastrukturę rowerową w swoich krajach. Belgia, Włochy, czy Portugalia to tylko część z nich, ale już rodzi to swego rodzaju szansę dla Polski.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected].