Mamy powód do dumy. Pierwszy polski samochód elektryczny z największym zasięgiem na świecie
Prawie 400 km na jednym ładowaniu – właśnie tyle przejechał, bez ładunku, elektryczny samochód dostawczy EVAN. Jest to gotowy do produkcji pomysł polskiej spółki Innovation AG. Prawdopodobnie najlepszy wynik na świecie jeśli chodzi o auta dostawcze, tego jeszcze nikt nie zrobił! Wielki sukces polskiej myśli technicznej – komentuje prezes Innovation AG, Albert Gryszczuk.
Imponujące osiągnięcie Polaków
Dwa zbudowane pod Zgorzelcem elektryki wyjechały ostatnio na test zasięgu w prawdziwym ruchu. Oba prototypy wyprodukowano w oparciu o platformę Eagle (w całości stworzoną przez polskich konstruktorów), w ramach konkursu eVan organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Na jednym ładowaniu pojazdy pokonały prawie 400 km, co stanowi rekord wśród elektrycznych samochodów dostawczych. Trasa wiodła z siedziby firmy Innovation AG w Trójcy – u podnóża Gór Izerskich – przez Jelenią Górę, Jawor, Lubin, Polkowice, Chocianów i Zieloną Górę. Oba samochody przejechały tę trasę na jednym ładowaniu, po czym wróciły do siedziby firmy.
Poddany testowi pojazd był wyposażony w baterię trakcyjną o pojemności 105 kWh. Średnie zużycie energii wyniosło niecałe 26 kWh na 100 km. Podczas testu auto nie było obciążone ładunkiem, a kierowca poruszał się przepisowo. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, własną kabiną i własnym zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem. Można powiedzieć, że zgorzelecki start-up przy wsparciu NCBR stworzył projekt, z którego dumna może być cała Polska – mówi na łamach serwisu pulsbiznesu.pl prezes Innovation AG, Albert Gryszczuk.
98 na 100 punktów
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przez kilka dni poddawało badaniom prototypy e-Vanów. Udało się im uzyskać imponujący wynik: 98/100 punktów. Maksymalne noty przyznano m.in. w kategorii zasięgu, opcjonalnego wyposażenia czy prognozowanego udziału w przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych.
Jakie będą dalsze losy elektrycznego dostawczaka?
Puls Biznesu informuje, że produkcja elektrycznych samochodów dostawczych przez Innovation AG może rozpocząć się lada moment, bez konieczności kontaktowania zagranicznych partnerów i dostawców. Długość procesu komercjalizacji EVANa jest uwarunkowania głównie podmiotem komercjalizującym. Od strony technicznej wszystko jest gotowe. Praktyka rynkowa wskazuje, że komercjalizowanie tego typu projektów zajmuje od 1,5 roku do 2 lat – wskazuje Albert Gryszczuk w rozmowie z PB.