Kupujesz używany telefon? Lepiej sprawdź dwa razy, czy został opłacony
Zakup telefonu z drugiej ręki bywa atrakcyjny cenowo, ale też ryzykowny. Pierwotni właścicieli po sprzedaży sprzętu często zapominają o płaceniu abonamentu, co powoduje, że Bogu ducha winne osoby obrywają rykoszetem. Sprawdźcie jak nie dać się oszukać.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dlaczego warto uważać kupując używany telefon
Jak sprawdzić czy nie padło się ofiarą oszustwa
O ile wzrosło zadłużenie Polaków wobec firm telekomunikacyjnych
Zakup używanego telefonu to spore ryzyko
Serwisy aukcyjne są pełne ofert telefonów, zarówno tych używanych jak i zupełnie nowych. Zwłaszcza w tym drugim przypadku wabikiem bywa atrakcyjna cena, tyle, że zakup sprzętu z drugiej ręki to spore ryzyko.
Owe ryzyko wiąże się z tym, że niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, że pierwotny właściciel przestanie płacić abonament przez co rykoszetem obrywają Bogu ducha winne osoby, które o niczym nie wiedziały.
Operatorzy komórkowi jak zauważa serwis komorkomania.pl już dawno dostrzegły tego rodzaju praktyki i zabezpieczyły się umieszczając w swoich regulaminach zapisy za sprawą których mają prawo do zablokowania telefonu, jeśli właściciel nie płaci rachunków.
Jako pierwszy, już w 2017 roku tego rodzaju zapis umieścił w swoim regulaminie Plus. Niedługo później drogą tą podążył T-Mobile.
Latem ubiegłego roku na podobny krok zdecydował się Orange, a we wrześniu Play.
Jeśli zatem kupiłeś telefon z drugiej ręki i pewnego dnia ze zdumieniem odkryjesz, że został zablokowany, wiedz, że stoi za tym nieuczciwy sprzedawca sprzętu, którego może być trudno namówić do uregulowania należności.
Rośnie zadłużenie wobec firm telekomunikacyjnych
Warto być zatem ostrożnym przy zakupie używanego telefonu, zwłaszcza teraz, gdy w związku z trudną sytuacją spowodowaną pandemią, wielu Polaków unika płacenia rachunków za telefon o czym świadczą podane w ostatnich dniach dane Rejestru Dłużników BIG Info Monitor z których wynika, że w ciągu ostatniego roku zadłużenie Polaków wobec firm telekomunikacyjnych wzrosło do ok. 1,8 mld zł, co oznacza wzrost o 280 mln zł w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Polscy operatorzy jak podaje komorkownia.pl nie chcieli ujawnić ilu klientów przestało płacić rachunki. Portal zwraca jednak uwagę, że nie jest przypadkiem, że w ostatnim czasie operatorzy zaczęli zabezpieczać się przed nieuczciwymi klientami.
Jak sprawdzić, czy nie padło się ofiarą oszustwa? Plus i T-Mobile udostępniły specjalną stronę internetową na której można sprawdzić stan prawny urządzenia. By to zrobić należy podać numer IMEI i e-mail na który wysłany zostanie status telefonu lub tabletu. Co istotne, tej metodzie weryfikacji podlegają urządzenia zakupione w systemie ratalnym w ostatnich pięciu latach, konkretnie od 8 lipca 2016 roku.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]