Kto może ubiegać się o staż z urzędu pracy?
Czym jest staż z urzędu pracy?
Staż z urzędu pracy to rodzaj zatrudnienia bezrobotnego zarejestrowanego w tym urzędzie, który dzięki temu ma możliwość doszkolenia się i zdobycia doświadczenia zawodowego w danym obszarze zawodowym. Staż taki jest finansowany z funduszu pracy lub środków unijnych, dlatego za odbycie stażu bezrobotny dostaje wynagrodzenie, a pracodawca nie ponosi kosztów związanych z zatrudnieniem stażysty.
Jak długo może trwać staż z urzędu pracy?
Długość stażu z urzędu pracy zależy od wieku bezrobotnego stażysty. Standardowy staż wynosi 3 miesiące i może być przedłużony do 6 miesięcy w przypadku osób po 30. roku życia lub do 12 miesięcy w przypadku osób do 30. roku życia.
Kto może ubiegać się o staż z urzędu pracy?
Najbardziej uprzywilejowanymi grupami wiekowymi do aktywizacji zawodowej w postaci odbycia stażu z urzędu pracy są osoby z grupy do 30. roku życia oraz osoby z grupy 50+, ponieważ osoby te albo nie posiadają dostatecznego doświadczenia zawodowego ze względu na młody wiek, albo mają potencjalnie mniejsze szanse na znalezienie pracy.
Również osoby pomiędzy 30. a 50. rokiem życia mogą ubiegać się o staż z urzędu pracy. Muszą one jednak posiadać status:
długotrwale bezrobotnego (pozostającego w rejestrze urzędu pracy łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat),
bezrobotnego korzystającego ze świadczeń pomocy społecznej,
bezrobotnego niepełnosprawnego,
bezrobotnego posiadającego co najmniej jedno dziecko w wieku do 6. roku życia lub co najmniej jedno dziecko niepełnosprawne do 18. roku życia.
O staż z urzędu pracy może starać się jedynie osoba bezrobotna zarejestrowana w tymże urzędzie i nieposiadająca zatrudnienia, a także zdolna i gotowa do podjęcia zatrudnienia. Ponadto nie może ona prowadzić działalności gospodarczej, posiadać prawa do renty lub emerytury oraz uczestniczyć w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym, nie może być też studentem studiów stacjonarnych.
Staż może zostać przyznany natomiast, jeżeli bezrobotny pobiera naukę w:
szkole dla dorosłych,
branżowej szkole II stopnia,
szkole policealnej prowadzącej kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej,
szkole wyższej, o ile mowa o studiach niestacjonarnych.
Jakie jest wynagrodzenie za staż z urzędu pracy?
Za każdy przepracowany miesiąc stażysta otrzymuje stypendium pieniężne, czyli rodzaj wypłaty w wysokości 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych brutto, wypłacane przez starostę.
Ponadto za każde przepracowane 30 dni kalendarzowych stażyście przysługują 2 dni wolne, za które również otrzyma stypendium. Za ostatni miesiąc odbywania stażu pracodawca jest obowiązany udzielić dni wolnych przed upływem terminu zakończenia stażu.