Innovation Coach — wprowadź innowacje w swojej firmie i sięgnij po unijne dotacje
Na innowacje w przedsiębiorstwach Unia Europejska w latach 2021-2027 przekazała prawie 8 mld euro w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Ponad połowa pieniędzy FENG przeznaczona będzie dla przedsiębiorców, którzy planują innowacje i projekty badawczo-rozwojowe. Duża pula pieniędzy aż prosi się, by z niej skorzystać, a w tym polskim przedsiębiorcom pomóc może usługa informacyjna Innovation Coach.
Do kogo kierowane są usługi Innovation Coach
Innovation Coach powinno Cię zainteresować, jeżeli:
chcesz prowadzić prace badawczo-rozwojowe, ale nie wiesz jak ten proces rozpocząć oraz nie masz doświadczenia w pozyskiwaniu środków na działania B+R+I
masz działalność zarejestrowaną w Polsce
nie masz jeszcze pomysłu na innowacje, potrzebujesz by ktoś cię pokierował i naprowadził na ścieżkę rozwoju w oparciu o B+R+I
Jak działa Innovation Coach
Wyspecjalizowany ekspert z IC podpowie i pomoże wygenerować pomysł na innowacje w przedsiębiorstwie.
Praca z coachem opiera się na dogłębnej analizie możliwości firmy do zastosowania prac badawczo-rozwojowych.
Działanie Innovation Coach krok po kroku
Krok 1: Firmie przydzielany jest ekspert-Coach. Coach dobierany jest pod kątem profilu działalności firmy. Eksperci IC to pracownicy naukowi, branżowcy, osoby na co dzień zajmujące się wdrażaniem innowacji, prowadzeniem prac B+R i oceną wniosków o dofinansowanie.
Krok 2: Coach dokonuje analizy potrzeb i możliwości przedsiębiorcy, ocenia potencjał i zasoby. Wszystko po to, aby usługa była możliwie w największym stopniu skrojona na potrzeby przedsiębiorcy. Następnie podsumowuje otoczenie gospodarcze oraz mocne i słabe strony firmy, aby potem przejść do wspólnego znalezienia pomysłu na innowacje z B+R z uwzględnieniem specyfiki działalności przedsiębiorstwa
Krok 3: Wynikiem współpracy z ekspertem jest opracowanie przez eksperta indywidualnych rekomendacji dla firmy zawierających wypracowany wspólnie z przedsiębiorcą pomysł na innowację, jak również wskazanie sposobu jej sfinansowania z wykorzystaniem funduszy europejskich.
O tym jak wygląda współpraca z przedsiębiorstwem, które skorzysta z usług Innovation Coach opowiada ekspert IC, dr hab. Joanna Trafiałek z SGGW: - Współpraca z firmą musi być rzeczowa, szczera i poufna. Coach dzwoni do przedsiębiorcy, umawia spotkanie/rozmowę, zbiera informacje od przedsiębiorcy, na tej podstawie projektuje ścieżkę innowacyjnych produktów, dyskutuje z przedsiębiorcą, wyjaśnia znaki zapytania i pisze raport.
Ekspert rozprawia się również z najczęstszymi mitami panującymi wśród przedsiębiorców zgłaszających się do IC: ― Najczęstszym mitem jest przekonanie przedsiębiorców, że to, co wytwarzają nie nadaje się jako baza do innowacyjności. A z drugiej strony są też i tacy przedsiębiorcy, którzy myślą, że jak napiszą wniosek na produkt, który już istnieje na rynku, a oni go do tej pory nie wytwarzali, to otrzymają dofinansowanie — tłumaczy dr hab. Joanna Trafiałek.
Innovation Coach na przykładach
Aby lepiej zrozumieć sposób działania IC, najlepiej odnieść się do konkretnych firm, które skorzystały z pomocy wykwalifikowanych ekspertów.
Jednym z przedsiębiorstw, które zdecydowały się skorzystać z usług IC jest firma IMET zajmująca się sprzedażą elektronarzędzi i narzędzi w kanale e-commerce. Profil działalności firmy powoduje, że nie jest ona naturalnym kandydatem do otrzymania unijnych funduszy, dlatego zdecydowała się na skorzystanie z pomocy Innovation Coach.
- Usługa Innovation Coach zawiera szereg elementów, które stanowią wartość dla przedsiębiorstw. Fundamentem jest doskonała organizacja przedsięwzięcia, dzięki której łatwo jest się odnaleźć w projekcie firmom, które nie wypracowały jak dotąd doświadczeń w zakresie udziału w inicjatywach o podobnym charakterze. Ważnym elementem usługi są szkolenia on-line, dedykowane uczestnikom, których tematyka jest zróżnicowana i dotyczy rozmaitych tematów okołobiznesowych. Pozwala to zdobywać nową wiedzę, wymieniać się doświadczeniami i poszerzać perspektywę. Z naszego punktu widzenia najistotniejsza jednak była bezpośrednia praca z coach’em. Mieliśmy przyjemność pracować z doświadczonym naukowcem Politechniki Warszawskiej, który pomógł nam wypracować unikalne i innowacyjne rozwiązania dla naszego projektu, które zwiększały szanse na uzyskanie dotacji, ale co najważniejsze sprawiały, że realizacja projektu zyskiwała nową wartość i potencjał na wypracowanie istotnych przewag konkurencyjnych — mówi przedstawiciel IMET.
Firma IMET podzieliła się również procesem szukania odpowiednich rozwiązań z kwalifikowanym coachem IC: - Jesteśmy przedsiębiorstwem o charakterze handlowym, co wydaje się pozornie mało innowacyjnym biznesem jednak od lat rozwijamy sprzedaż e-commerce, zarządzanie na podstawie danych, a także łączymy sprzedaż w kanałach B2B oraz B2C, co wymaga zarządzania w sposób dynamiczny. W ostatnich latach łatwiej jest uzyskać dotacje w sektorze produkcyjnym jednak dzięki ciężkiej pracy udało nam się wraz z coach’em opracować koncepcję innowacji w handlu dającą realną wartość, co wydaje się sukcesem samym w sobie. Nie jest to jednak nasz ostatni krok – planujemy w nieodległej przyszłości złożyć wniosek o dofinansowanie.
Współpracę z Innovation Coach docenia również firma FeelBear produkująca pluszaki, z możliwością spersonalizowania głosu. Przedstawiciele firmy potwierdzają, że ścieżka opracowana przez IC pozwoliła przejść od idei do profesjonalnego opracowania.
- Praca z przydzielonym nam Coachem odbyła się w idealnym czasie w rozwoju naszej firmy. Poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi mentoringowych, zadawanie pytań z pozycji obserwatora i eksperta w zakresie Innowacji, nasz pomysł, produkt oraz dalszy jego rozwój został ułożony w strategiczny plan — mówi Sylwia Domagała z FeelBear.
- Dotychczas złożyliśmy jeden wniosek o dofinansowanie z Funduszy Europejskich i osiągnęliśmy bardzo wysokie noty. Planujemy w najbliższej przyszłości składać wnioski o dofinansowanie. Dodatkowo wchodzimy w rozmowy z zagranicznymi partnerami akademickimi i instytucjonalnymi do utworzenia konsorcjum i przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych. Równocześnie bierzemy pod uwagę możliwość wejścia z kapitałem funduszu inwestycyjnego, aby dynamicznie rozwijać projekt — przyznaje przedstawicielka FeelBear.
- Polecamy każdemu młodemu biznesowi ścieżkę Innovation Coach — konkluduje Sylwia Domagała.
O świetnych efektach pracy z Innovation Coach mówi również dr Agata Szczeszak, założyciel i prezes zarządu firmy Lumekko zajmująca się projektowaniem oraz produkowaniem zabezpieczeń świetlnych, które zabezpieczają dokumenty przechowywane cyfrowo: Udział w programie Innovation Coach był ważnym etapem na początku działalności start-upu Lumekko. Doskonale dobrany coach, jego fachowe doradztwo i przy tym specjalistyczna wiedza okazały się cennym drogowskazem w dalszym rozwoju biznesu.