Czym jest popyt i podaż?
Co to jest popyt i podaż?
Popyt jest ilością konkretnego dobra, którą nabywcy chcą i mogą kupić w określonym czasie. Jest to funkcja zależności między ceną produktu i jego ilością, którą nabywcy są skłonni kupić. Składa się na to z jednej strony chęć, z drugiej ekonomiczna możliwość zakupu. Prawo popytu mówi, że przy tych samych warunkach wraz ze wzrostem cen spada popyt na dane dobro, a przy okazji obniżki cen popyt wzrasta.
Jakie są czynniki kształtujące wielkość popytu?
dochód nabywców,
ceny substytutów,
przewidywania co do cen w przyszłości,
preferencje konsumentów,
czynniki społeczne, geograficzne i demograficzne,
sytuacja gospodarcza i polityczna.
Wyróżnia się popyt sztywny, który charakteryzuje brak wzrostu lub spadku popytu przy zmianie cen, oraz popyt elastyczny, na który wpływa zmiana cen towaru lub usługi.
Podaż natomiast definiowana jest jako ilość konkretnego dobra, które sprzedawcy chcą i mogą dostarczyć na rynek w określonym czasie. Prawo podaży mówi, że przy tych samych warunkach, przy wzroście cen wielkość podaży towaru zwiększa się, a przy obniżaniu ceny wielkość podaży spada. Natomiast, należy pamiętać, że wielkość podaży, tak jak i wielkość popytu, nie są zależne wyłącznie od ceny towaru lub usługi.
Jakie czynniki wpływają na wielkość podaży?
ceny czynników produkcji,
technologia,
konkurencja,
oczekiwane zmiany cen na rynku,
eksport i import,
polityka państwa, np. dotacje czy subwencje.
Czy kompromis między sprzedawcą i nabywcą jest możliwy?
Wiadome jest, że w sytuacjach rynkowych sprzedawca chce sprzedać swój produkt jak najdrożej, natomiast nabywca – zakupić możliwe najtaniej. Do osiągnięcia kompromisu w kwestii ceny niezbędna jest konkurencja. Dzięki istnieniu na rynku wielu firm, które oferują taki sam produkt, nabywca może swobodnie dokonywać decyzji zakupowych oraz wybierać, co jest dla niego czynnikiem najistotniejszym, a jeśli to cena – wybierać towar w najbardziej okazyjnej ofercie. Konkurencja wpływa także na jakość oferowanych produktów. Jeśli przedsiębiorca rozpocznie sprzedaż po cenie zbyt wysokiej względem cen rynkowych, może nie udać mu się sprzedaż założonej ilości. W takich sytuacjach jednak wiele mogą zmienić działania marketingowe. Jeśli marka posiada dobrych specjalistów w tym zakresie, nawet drogi produkt, którego cena nie jest adekwatna do innych produktów z tej kategorii, może wyprzedać się w mgnieniu oka.