Czy marketing sieciowy jest bezpieczny?
Czym jest marketing sieciowy?
Marketing sieciowy, zwany także marketingiem wielopoziomowym, to model biznesowy, sposób i struktura działania spółki opierający się na sprzedaży konkretnych produktów przez niezatrudnione osoby. Produkty danej firmy sprzedawane są przez tysiące osób na świecie, bez jednoczesnego powstawania sklepów stacjonarnym z tym produktem. Marketing sieciowy, by mógł prawidłowo się rozwijać, musi zdobywać jak największą liczbę sprzedawców, których celem jest budowanie własnych sieci kontaktów i sprzedaż produktów. Ponadto w firmie opierającej się na marketingu sieciowym nie ma kadry kierowniczej, każdy w swoim zakresie zarządza sprzedażą. Marketing sieciowy swoją nazwę zawdzięcza również możliwości budowania przez każdego ze sprzedawców swoich osobistych struktur pracowników, od których sprzedaży otrzyma dodatkowe prowizje.
Marketing sieciowy służy przede wszystkim szybszemu i tańszemu rozprowadzaniu produktów. Dzieje się to, ponieważ osoby związane z konkretną firmą po przedstawieniu produktu potencjalnie zainteresowanemu konsumentowi, gdy zdecyduje się on na zakup, zbierają od niego zamówienie, a następnie składają zamówienie zbiorcze u producenta dotyczące wszystkich swoich klientów.
Marketing sieciowy zwyczajowo opiera się na korzystaniu z trzech strategii do zwiększania zarobków, są to: generowanie leadów, dodawanie klientów do siedzi oraz budowanie swojego teamu i zarządzanie nim.
Zalety marketingu sieciowego
Mimo kontrowersji, jakie zrodziły się wokół marketingu sieciowego, posiada on także swoje zalety. Po pierwsze, do niewątpliwych zalet można zaliczyć niski kapitał początkowy, potrzebny do włączenia się w działania firmy. Marketing sieciowy nie wymaga wynajmowania biura i ponoszenia innych wydatków. Kolejną zaletą są elastyczne godziny pracy, stąd też możliwość pogodzenia MLM z inną formą zarobkowania. Nie ma tu wytyczonych żadnych limitów czasowych, które stanowią niezbędne minimum. Inną zaletą jest możliwość tworzenia własnej sieci dystrybucji, z pewnością wymaga to większego zaangażowania w MLM, ale może przynieść duże korzyści. Jeśli znajdziemy naprawdę dobrych sprzedawców, jest szansa, że dzięki ich pracy, prowizja, którą uzyskamy, będzie interesującą kwotą. Jedną z kolejnych zalet jest brak wymogów co do wieku i wykształcenia. Przy sprzedaży MLM dużo bardziej liczą się chęci, charyzma i chęć osiągania postawionych sobie celów niż wykształcenie czy doświadczenie.
Wady marketingu sieciowego
Niestety marketing sieciowy, przy całej swojej otoczce, cieszy się raczej niechlubną sławą. Co więcej, szacuje się, że zdecydowana większość zaangażowanych w niego osób traci pieniądze, a nie zyskuje. A z pewnością traci czas, niewiele zyskując w zamian. Ponadto wadą marketingu sieciowego jest niewątpliwie duża liczba alternatywnych produktów z danej kategorii. W obecnych czasach, dostęp do większych sklepów lub do sklepów internetowych ma niemal każdy, trudno więc dotrzeć do klienta, który chciałby dokonać zakupu nieznanego sobie produktu, od zupełnie obcej osoby, bo dlaczego miałby jej zaufać? Sprzedaży nie ułatwia też fakt, że często ceny produktów firmy MLM są mocno zawyżone, a sprzedawca nie ma na nie wpływu. Bez wątpienia sukcesy finansowe wymagają czasu i zaangażowania. Niezbędne jest uzbrojenie się w cierpliwość i stałe poszerzanie sieci kontaktów oraz przygotowanie na odmowy. Jedną z większych wad jest jednak to, że dopóki sprzedawca nie utworzy własnej sieci dystrybucji, zarobki nie będą raczej zadowalające i wątpliwe jest, by mogły stanowić jedyne źródło utrzymania sprzedawcy.
Marketing sieciowy może być ryzykownym pomysłem na karierę, jednak jego powodzenie nie jest niemożliwe. Jeśli faktycznie poświęcisz czas na znalezienie sprawdzonej firmy, popartej prawdziwymi referencjami, przy odrobinie szczęścia i zaangażowania może się udać