Codziennie z popularnej płatności korzystają miliony z nas, także i ty. Polski pomysł idzie na podbój świata
Blik - płatność made in Poland
Blik to aplikacja mobilna, która służy do wykonywania szybkich i bezpiecznych płatności internetowych i w terminach płatniczych. Co więcej, Blik umożliwia wypłaty gotówki z bankomatów bez karty i bezpośrednie przelewy pieniędzy między użytkownikami. Operatem Blika jest Polski Standard Płatności. Akcje spółki mają największe polskie banki, a możliwość korzystania z systemu mają niemal wszyscy klienci.
Blik zalicza błyskawiczny rozwój. W pierwszym kwartale tego roku użytkownicy aplikacji dokonali blisko 79 milionów transakcji, niemal dwa razy więcej niż w 2019 roku. Celem Blika na ten rok jest 500 mln transakcji, czyli dwukrotnie więcej niż ubiegłym roku. Jak to się stało, że polski system zdobył taką popularność?
- Krokiem milowym dla transakcyjności Blik było zbudowanie sieci akceptacji, szczególnie w e-commerce, a jednocześnie udostępnienie systemu w największych bankach. To był 2018 r. Płacenie Blik-iem jest łatwe, szybkie i bezpieczne, więc użytkownicy szybko uznają, że to ich ulubiona metoda płatności - tłumaczy w rozmowie z “Rzeczpospolitą” Dariusz Mazurkiewicz, prezes spółki PSP.
Pandemia tylko wzmocniła Blika
Na ostatnie genialne wyniki Blika wpływ ma oczywiście pandemia koronawirusa. Wcześniej spółka nigdy nie zanotowała tak dużej liczby nowych użytkowników.
Prezes PSP zwraca uwagę, że w trakcie pandemii bankowość mobilna zaczyna być bardziej popularna niż internetowa. Również osoby wykluczone cyfrowo czy oporne na korzystanie z nowych i wygodnych technologii zaczynają to robić.
“Rz” zwraca uwagę, że słabym punktem Blika jest stosunkowo niewielki udział płatności w terminalach płatniczych, które wynoszą około 9 proc. wszystkich transakcji. Może to być spowodowane mniejszą wygodą niż w przypadku transakcji zbliżeniowych kartami płatniczymi czy aplikacjami mobilnymi. Aby zapłacić Blikiem, musimy wygenerować kod w aplikacji i jeszcze go wpisać. To zajmuje więcej czasu niż płatność kartą.
Blik będzie zbliżeniowy
Ale i w tej materii może zajść poprawa. Blik rozpoczyna współpracę strategiczną z Mastercardem, który od kwietnia jest akcjonariuszem PSP. Dzięki temu spółka będzie mogła rozwijać płatności zbliżeniowe w sklepach stacjonarnych oraz na rynkach zagranicznych.
Jak mówi prezes PSP, współpraca z Mastercard to kolejny element przyspieszający rozwój Blika. Firmy pracują teraz nad wspólnym system płatności. A Mazurkiewicz zapowiada, że Blik będzie zbliżeniowy i będzie można nim płacić na całym świecie.
Więcej na ten temat przeczytasz w “Rzeczpospolitej”.