biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > YouTube rozszerza blokowanie użytkowników i podwyższa ceny za wersję Premium
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 02.11.2023 13:46

YouTube rozszerza blokowanie użytkowników i podwyższa ceny za wersję Premium

YouTube rozszerza blokowanie użytkowników i podwyższa ceny za wersję Premium
Fot. CardMapr.nl / Unsplash

Należący do Google serwis YouTube jednoznacznie zdecydował się na maksymalizację zysków. Nie chodzi już tylko o rozszerzenie blokady użytkowników korzystających z rozszerzeń usuwających reklamy. Równolegle użytkownicy z dwóch państw zapłacą więcej za wersję premium. Jednym z nich jest Argentyna, drugim Polska.

YouTube całkowicie blokuje użytkowników

Batalia mająca zniechęcić użytkowników korzystających z tzw. adblockerów (najpopularniejsze z nich to AdBlock Plus czy uBlock) trwa w zasadzie przez cały rok. Teraz administracja YouTube potwierdziła, że jej zasięg będzie większy niż dotychczas i docelowo blokowani będą wszyscy chcący pozbyć się reklam.

Przypomnijmy – na wielu rynkach, w tym polskim, blokada przebiega w trzech etapach. W pierwszym otrzymujemy tylko komunikat o tym, że blokowanie reklam narusza regulamin serwisu. W drugim otrzymujemy limit: mamy do obejrzenia trzy materiały z włączony adblockiem. W ostatnim dostęp do filmów zostaje całkowicie zablokowany.

Nie bacząc na to, że wykorzystanie takiego mechanizmu na rynkach Unii Europejskiej może być niezgodne z regulacjami, YouTube daje użytkownikom pozorny wybór – albo wyłączą adlbockery, albo mogą pożegnać się z serwisem. Trzecią opcją jest zakup wersji Premium.

Podwyżka cen YouTube Premium w Polsce

Niestety, w Polsce właśnie podwyższono ceny za dostęp do pozbawionego reklam (i oferującego takie dodatkowe funkcje jak możliwość pobierania materiałów) YouTube Premium. Podwyżki są niewielkie, ale w skali roku robią już pewną różnicą, która nie zachęca do tego, by skorzystać z oferty. Rzecz w tym, że przy całkowitej blokadzie użytkowników stosujących reklamy, ci, którzy nie chcą ich oglądać, nie mają już innego wyjścia.

W rezultacie zmian za YouTube Premium zapłacimy teraz 25,99 zł. Wcześniej było to 23,99 zł. Z kolei za wersję dla większej liczby użytkowników, czyli tzw. subskrypcję rodzinną, trzeba będzie płacić 46,99 zł – przed podwyżką było to 35,99 zł. Choć różnica może się wydawać niewielka, tak w skali roku mówimy już podwyżce kolejno o 24 zł i 132 zł.

Twórcy adblockerów nie poddają się

YouTube nie jest pierwszym serwisem, którym wydał wojnę użytkownikom korzystającym z adblockerów. Choć dotychczasowe próby kończyły się zazwyczaj porażką – ich twórcy na każdy nowy mechanizm blokujący znajdują odpowiedź w postaci skryptów omijających – tak administracji YouTube taki stan rzeczy nie zniechęca.

Warto wspomnieć, że twórcy AdBlocka ogłosili na swoim blogu, że pilnie śledzą rozwój sytuacji i na bieżąco aktualizują listę filtrów, które pozwalają na ominięcie blokad. Zalecają użytkownikom chcącym korzystać z YouTube wbrew zapisom regulaminu częste aktualizowanie listy filtrów, korzystanie z trybu incognito przeglądarek czy tworzenie własnych reguł.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Wybór Redakcji
Leszek Gierszewski nie żyje
Nie żyje Leszek Gierszewski. Założył firmę, którą zna każdy Polak
dowód osobisty
Te dokumenty mogą być warte majątek. Polacy powinni koniecznie przeszukać szuflady
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: