BiznesINFO.pl Finanse Nie chcesz przedłużać lokaty, bank nie odda twoich pieniędzy. Kuriozalna sytuacja
Domena publiczna

Nie chcesz przedłużać lokaty, bank nie odda twoich pieniędzy. Kuriozalna sytuacja

26 lutego 2023
Autor tekstu: Paweł Makowiec

Według typowych zasad bankowości, decyzja o zamknięciu lokaty oznacza zwrócenie klientowi wszystkich jego pieniędzy zgromadzonych na niej. Jednakże w ostatnim czasie pojawiła się sprawa, która nie do końca przestrzega tej reguły.

15 lat lokaty

Problem dotyczący Getin Noble Banku opisał Business Insider. Jedna z klientek założyła tamże 15 lat temu lokatę terminową na 170 tys. zł .

Po upływie ponad 1,5 dekady, sytuacja finansowa kobiety uległa pogorszeniu. Zdecydowała ona o wycofaniu pieniędzy z lokaty .

W tym momencie sprawy zaczęły się komplikować. Jak podaje Business Insider, konsultant banku zadeklarował wypłacenie środków pod warunkiem podpisania porozumienia podnoszącego marżę o 0,5 pp i udzielenia zgody przez administratora banku .

Powiązania z jenami

Administrator jednak zgody nie wydał - tymczasem miała to być “formalność”. W efekcie klientka Getin Noble Banku złożyła reklamację.

Bank stwierdził w odpowiedzi, że wycofanie pieniędzy nadal jest możliwe . Był jednak kolejny warunek - jak informuje Business Insider, cała kwota musiała trafić na spłatę hipoteki .

Okazuje się bowiem, że lokata była powiązana z kredytem mieszkaniowym zaciągniętym przez klientkę w jenach . Odsetki uzyskane z lokaty były przeznaczane na spłatę kredytu.

UOKiK nie zabiega głosu, RF zaprasza do kontaktu

Dalszą część kłopotu spowodowała restrukturyzacja Getin Noble Banku. Z informacji Business Insidera wynika, że część bankowości przeniesiono do VeloBanku , jednak lokata tamże nie trafiła .

Według Bankowego Funduszu Gwaracyjnego, właściciela Getin Noble Banku i VeloBanku, nie chodzi o lokatę, a o kaucję . Same działania banku mają być zgodne z prawem .

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie zabrał głosu w tej sprawie. Biuro Prasowe cytowane przez Business Insidera wskazało, że UOKiK nie rozstrzyga sporów na linii konsument-przedsiębiorca .

Biuro Rzecznika Finansowego stwierdziło natomiast, że klientka powinna zwrócić się do Rzecznika w celu zbadania sprawy . Musi jedynie dołączyć całą dokumentację.

Obserwuj nas w
autor
Paweł Makowiec

Paweł Makowiec

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie