Kiedy musimy otrzymać świadectwo pracy i co powinno zawierać?
Kiedy wydaje się świadectwo pracy?
Pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym ustaje stosunek pracy. Nie ma tu znaczenia, z jakiego powodu umowa przestaje obowiązywać. Może być rozwiązana, ale może też po prostu wygasnąć. Oczywiście chodzi o umowę o pracę, a nie umowy o dzieło lub zlecenie. Tych ostatnich nie dotyczy Kodeks pracy, który reguluje zasady wydawania świadectwa pracy.
Uwaga! Jeśli pracodawca nie wyda świadectwa pracy, pracownik ma prawo wystąpić do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania tego dokumentu. Może również domagać się odszkodowania.
Czy można później wydać świadectwo pracy?
Tak. Jeżeli - z przyczyn obiektywnych – wydanie świadectwa pracy w terminie nie jest możliwe, pracodawca ma jeszcze 7 dni na przesłanie go pocztą lub doręczenie w inny sposób. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Kiedy można zwrócić się o świadectwo pracy?
Pracodawca nie wydaje świadectwa pracy, jeżeli zamierza szybko nawiązać z pracownikiem kolejną umowę (w ciągu 7 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej).Jednak nawet w przypadku ponownego zatrudnienia pracodawca musi wydać pracownikowi świadectwo pracy na jego wyraźny wniosek. Może on być złożony w każdym czasie w postaci papierowej lub elektronicznej. Może dotyczyć poprzedniego okresu zatrudnienia albo wszystkich, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. Pracodawca jest obowiązany wydać ten dokument w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.
Komu wydaje się świadectwo pracy?
Pracodawca wydaje świadectwo pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej.