Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Kiedy musimy otrzymać świadectwo pracy i co powinno zawierać?
Anna Przedpełska
Anna Przedpełska 22.03.2022 08:39

Kiedy musimy otrzymać świadectwo pracy i co powinno zawierać?

Kiedy musimy otrzymać świadectwo pracy i co powinno zawierać?
pixabay.com

Kiedy wydaje się świadectwo pracy?

Pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym ustaje stosunek pracy. Nie ma tu znaczenia, z jakiego powodu umowa przestaje obowiązywać. Może być rozwiązana, ale może też po prostu wygasnąć. Oczywiście chodzi o umowę o pracę, a nie umowy o dzieło lub zlecenie. Tych ostatnich nie dotyczy Kodeks pracy, który reguluje zasady wydawania świadectwa pracy.

Uwaga! Jeśli pracodawca nie wyda świadectwa pracy, pracownik ma prawo wystąpić do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania tego dokumentu. Może również domagać się odszkodowania.

Czy można później wydać świadectwo pracy?

Tak. Jeżeli - z przyczyn obiektywnych – wydanie świadectwa pracy w terminie nie jest możliwe, pracodawca ma jeszcze 7 dni na przesłanie go pocztą lub doręczenie w inny sposób. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Kiedy można zwrócić się o świadectwo pracy?

Pracodawca nie wydaje świadectwa pracy, jeżeli zamierza szybko nawiązać z pracownikiem kolejną umowę (w ciągu 7 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej).Jednak nawet w przypadku ponownego zatrudnienia pracodawca musi wydać pracownikowi świadectwo pracy na jego wyraźny wniosek. Może on być złożony w każdym czasie w postaci papierowej lub elektronicznej. Może dotyczyć poprzedniego okresu zatrudnienia albo wszystkich, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. Pracodawca jest obowiązany wydać ten dokument w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.

Komu wydaje się świadectwo pracy?

Pracodawca wydaje świadectwo pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej.

Tagi: