Split payment – wszystko, co musisz wiedzieć
MPP – split payment został wprowadzony do polskiego prawa 1 lipca 2018 r. Rok później wprowadzono obligatoryjność MPP dla niektórych transakcji.
Co to jest split payment
Split payment ułatwia przepływ pieniędzy z VAT do Skarbu Państwa. Mechanizm polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę zostaje rozdzielona na dwie części, które trafiają na dwa różne rachunki. I tak wartość sprzedaży netto nabywca towaru (koniecznie płatnik VAT) wpłaca na rachunek rozliczeniowy dostawcy (również płatnika VAT) lub ewentualnie rozlicza w inny sposób. Natomiast pieniądze równe kwocie VAT z faktury nabywca wpłaca na specjalny rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT przeznaczony do rozliczeń z Urzędem Skarbowym.
Dla kogo split payment
Mechanizm ma zastosowanie tylko w rozliczaniu płatności między płatnikami VAT. Tak więc jest zarezerwowany do transakcji B2B. Stosowanie go wynika z polskich przepisów podatkowych, więc wszyscy przedsiębiorcy w Polsce – od mikroprzedsiębiorstw po duże firmy – mają prawo stosować split payment. Warunkiem jest otrzymanie faktury z kwotą podatku VAT.
Tylko w złotych
Split payment obejmuje transakcje w obrocie krajowym dokonywane wyłącznie przelewami w złotych polskich.
Nabywca nie musi być czynnym podatnikiem VAT
W mechanizmie split payment nie ma znaczenia, czy nabywca jest czynnym podatnikiem VAT, czy korzysta ze zwolnienia. Warunkiem jest, aby otrzymał fakturę z wykazaną kwotą podatku VAT, a więc to dostawca musi być podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia.Również zagraniczni przedsiębiorcy, dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi wymienione w załączniku nr 15 ustawy o VAT, których działalność jest opodatkowana w Polsce, powinni założyć rachunek rozliczeniowy, dla którego bank otworzy rachunek VAT. Są oni zobowiązani rozliczać transakcje w split payment tak jak polscy przedsiębiorcy.