Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Limity zakupów wprowadzono nie tylko w Rossmannie. Jednak czy jest to zgodne z prawem?
Stanisław Węgrowski
Stanisław Węgrowski 26.04.2020 02:00

Limity zakupów wprowadzono nie tylko w Rossmannie. Jednak czy jest to zgodne z prawem?

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Rossmann wprowadził limit. Inni zrobili to samo

Ze względu na epidemię koronawirusa Polacy zaczęli szturmować sklepy. Kupują więcej niż zazwyczaj, na zapas, na wszelki wypadek. Z półek zaczęły znikać najpotrzebniejsze produkty: papier toaletowy, mydło, żele i płyny do dezynfekcji, a także makaron, ryż czy drożdże. Z tego powodu wiele sklepów - tak jak Rossmann - zdecydowało się wprowadzić limit danego produktu na jednego klienta.

Czy Rossmann miał prawo to zrobić?

Decyzja nie spotkała się z zadowoleniem konsumentów. Pojawiły się też wątpliwości, czy sklepy takie jak Rossmann robią to legalnie. Jak podaje serwis “Wiadomości Handlowe”, sprawie przyjrzał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK orzekł, że działania sieci Rossmann oraz innych sklepów nie są niezgodne z prawem.  Urząd podkreślił jednak, że sprzedawcy powinni traktować wszystkich klientów na równi i nie odmawiać im możliwości zakupu sprzedawanego towaru.

„W sytuacji ogłoszonego stanu epidemii i możliwego okresowego zwiększonego popytu lub zmniejszonej podaży na kluczowe produkty np. medyczne, higieniczne lub żywnościowe sprzedawcy wprowadzający reglamentację oferowanych dóbr, w celu zapewnienia jak najszerszej ich dostępności, powinni każdorazowo rozważyć, kierując się obiektywnymi, racjonalnymi przesłankami, czy istnieje taka konieczność” - informuje UOKiK.

UOKiK: wprowadzenie limitu jest zgodne z prawem

“Konsumenci natomiast, dokonując decyzji zakupowych, powinni uwzględniać swoje rzeczywiste potrzeby oraz mieć na uwadze w tym czasie wymagającym solidarności również potrzeby innych. Konsumenci powinni być poinformowani o ograniczeniach ilościowych oraz traktowani w sposób niedyskryminacyjny” - wyjaśnia UOKiK.

Urząd zaznacza, że odmowa sprzedaży jest niezgodna z prawem w sytuacji, gdy sprzedawca nie podaje uzasadnienia takiej decyzji. Tym samym uzasadnione limity na zakupy, jasno komunikowane w sklepach i stosowane wobec wszystkich klientów są jak najbardziej legalne.