Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Chajzer, Rabczewska i Rozenek-Majdan mają kłopoty. UOKiK postawił zarzuty influencerom
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 14.02.2023 11:34

Chajzer, Rabczewska i Rozenek-Majdan mają kłopoty. UOKiK postawił zarzuty influencerom

UOKIK-urząd ochrony konkurencji i konsumentów-iberion
BiznesInfo

Ostatnimi czasy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma pełne ręce roboty. Niedawno na łamach naszego portalu pisaliśmy o tym, że UOKiK nałożył kary na wiele firm działających w Polsce. Teraz oberwie się również influencerom.

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, postawił zarzuty trójce influencerów: Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan, w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych.

W materiale wideo opublikowanym w sieci w poniedziałek, 13 lutego, prezes UOKiK poinformował, że wymienieni wyżej „twórcy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie, i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru publikowanych postów oraz relacji”.

Filip Chajzer

Prezenter „Dzień Dobry TVN” oferuje działania promocyjne i reklamowe z wykorzystaniem swoich mediów społecznościowych. Podjął współpracę m.in. z firmą New Balance czy salonem samochodowym Skody Auto Wimar.

Chajzerowi zarzucono, że nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem. Stwierdzono, że dziennikarz ogranicza się jedynie do wskazania marki produktu, bez podania odpowiednich adnotacji.

Dorota Rabczewska

Doda podjęła współpracę m.in. ze spółką Sodore oferującą kosmetyki, a także agencją reklamową WhitePress, zlecającą reklamowanie różnych marek i produktów. UOKiK twierdzi, że piosenkarka nie zawsze w wystarczający sposób informuje konsumentów o sponsorowanym charakterze swoich publikacji, w szczególności nie używa przeznaczonej do tego funkcjonalności platformy społecznościowej.

Urząd ustalił, że Dorota Rabczewska – w niektórych przypadkach - dodaje do swoich postów hashtag #reklama dopiero po kilku dniach od udostępnienia materiału. Stwierdzono, że Doda używa tego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą.

UOKiK przypomina, że tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg generowany przez nowe posty czy relacje jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania - dodaje Urząd.

Małgorzata Rozenek-Majdan

Urząd poinformował, że również Małgorzata Rozenek-Majdan pogwałciła przepisy prawne. Prezenterka „Dzień Dobry TVN” podjęła współpracę m.in. z markami Henkel Polska, Noyo Pharm, Oceansapart oraz AllNutrition.

UOKiK stwierdził, że Małgorzata Rozenek-Majdan nie posługuje się funkcjonalnością Instagrama, dzięki której mogłaby oznaczyć je jako sponsorowane. "Nie oznacza ich jako reklam również w opisie czy na materiale". Zaznaczono, że poprzestaje jedynie na wskazaniu marki produktów oraz – w niektórych przypadkach - na zamieszczeniu hashtagu #współpraca, który nie wskazuje w sposób jednoznaczny na komercyjny charakter działalności.

Jaka wysokość kary?

Postępowania ws. influencerów mogą zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. ich rocznego obrotu.

Tagi: UOKiK