
Nie wnioskowali o pieniądze, a dostali. Niespodziewane pieniądze od ZUS
ZUS wysłał pieniądze, mimo że pracownik nie dostarczył wniosku o świadczenie postojowe za kolejny miesiąc. Taka korzystna niespodzianka spotkała zatrudnionych w różnych częściach Polski. Czy pracownicy powinni obawiać się konsekwencji z tego tytułu?
ZUS rozsyła pieniądze bez podstaw
ZUS samodzielnie wysłał postojowe za kolejny miesiąc, mimo że do urzędu nie wpłynął formularz, który musi wypełnić każdy, kto stara się o wydłużenie świadczenia. – Wniosek za kwiecień złożony w maju ciągle się proceduje. Wniosku za maj jeszcze nie składałem, a pieniądze przyszły. Porównywałem ze znajomymi opisy przelewów i wynika z tego, że jest to faktycznie świadczenie, o które nie zdążyłem poprosić. Nie rozumiem tego i nie za bardzo wiem, co mam w tej sytuacji zrobić. Wysłałem pismo do ZUS, ale na odpowiedź pewnie poczekam – wyjawił portalowi money.pl jeden z przedsiębiorców.
Inny zatrudniony wyznał, że do tej pory wykonywał wszystko zgodnie z procedurami i przesłał formularz w dwóch kolejnych miesiącach. Tymczasem na jego koncie pojawił się przelew z ZUS-u za maj, mimo że jeszcze nie zdążył po raz trzeci zaaplikować o postojowe. – Może w ZUS-ie ktoś wcisnął przycisk "wyślij do wszystkich" i stąd ta sytuacja – zastanawiał się zatrudniony.
Wina leży po stronie wnioskodawcy?
Okazuje się, że nadprogramowe przelewy zostały wysłane do przedsiębiorców z różnych branż i różnych części Polski, więc teorię o błędzie systemowym w danym oddziale należy wykluczyć. W celu zweryfikowania, dlaczego ZUS rozsyła przelewy bez wcześniejszego otrzymania formularzy, portal money.pl postanowił zgłosić się do samego zakładu. Rzecznik ZUS Paweł Żebrowski wyznał, że „wskazane przypadki mogły mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, gdyby osoba wypełniająca wniosek popełniła błąd w numerze rachunku bankowego albo wniosek został złożony przez osobę trzecią. W ostatnim przypadku jest to przestępstwo. Dlatego prosimy o ujawnienie takich sytuacji. Wówczas niezwłocznie podejmiemy kroki prawne. Zbadamy taką sprawę i w przypadku nieprawidłowości skierujemy ją do prokuratury”.
A co w przypadku, gdy wnioskodawca podał błędny numer rachunku bankowego? Wtedy ZUS wdroży postępowanie, na mocy którego odzyska błędnie przesłane świadczenie i przekaże je właściwej osobie. Żebrowski oznajmił, że w razie wszelkich nieprawidłowości należy zgłosić się do odpowiedniego oddziału ZUS, który rozpocznie procedowanie w sprawie.
DZISIAJ GRZEJE:
1. Rząd właśnie wprowadził 4 bardzo ważne zmiany dot. emerytur. Tarcze antykryzysowe rządu kryją nowe przepisy
2. Zadziwiający wyciek z najbliższego otoczenia Kaczyńskiego. Na Nowogrodzkiej robi się gorąco
Jak wygląda procedura wnioskowania o postojowe z ZUS?
Postojowe przysługuje samozatrudnionym i osobom pracującym w oparciu o umowy cywilnoprawne. Wysokość świadczenia wynosi 2080 zł lub 1300 zł. Niższa stawka dotyczy każdego, kto:
- rozlicza podatek kartą podatkową i jest zwolniony z opłacania VAT,
- nie posiada innego tytułu do ubezpieczeń społecznych,
- mieszka na terytorium Polski, jest obywatelem RP lub posiada prawo do czasowego lub stałego pobytu w Polsce.
O postojowe można zgłaszać się do ZUS trzykrotnie. Rzecznik ZUS podkreślił, że wniosek to „forma oświadczenia i osoba składająca dokument bierze pełną odpowiedzialność za przekazane tam informacje. Także odpowiedzialność karną”. Dlatego też złożenie formularza przez osobę trzecią może prowadzić nie tylko do wysłania pieniędzy do niewłaściwego odbiorcy, ale pociąga za sobą poważne skutki prawne.
ZOBACZ TAKŻE:
- Skandal w Warszawie. W nocy zrobili tak samo jak w USA. Pomnik wielkiego Polaka zdewastowany
- Jak wyglądała ciąża w Auschwitz? Wstrząsające relacje z obozu koncentracyjnego
- IBERION grupą mediową przyszłości. Jakie wartości wyznaje firma?
- 1200 zł dla 50 tys. Polek. Po pieniądze wystąpić mogą też mężczyźni
- Czekają nas znaczne zmiany w wywozie śmieci. Segregacja nie będzie konieczna dla części Polaków
- Ogromne zagrożenie na południu Polski. Może być jeszcze gorzej, trzeba mieć się na baczności
