fot: Arkadiusz Ziolek/ East News. Warszawa. 03.11.2019. n/z Sklep nocny.
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Autor Wiktoria Pękalak - 26 Grudnia 2020

W oszukiwaniu samych siebie jesteśmy najlepsi. Wzrost sprzedaży jednego trunku mówi sam za siebie

In vino veritas - głosi łacińska sentencja. Teraz nabiera jednak nowego znaczenia, ponieważ to właśnie sprzedaż wina pokazuje wyraźnie, że Polacy piją nadal sporo, oszukując jednocześnie siebie, że wino to przecież nie alkohol.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile wina piją Polacy,
  • Jakiego alkoholu pijemy najwięcej,
  • Przy jakich okazjach najczęściej pijemy alkohol.

Wino to nie alkohol?

W ciągu ostatniego roku sprzedaż wina wzrosła o 9 proc., ustanawiając tym samym rekord pod względem wydatków. Według danych firmy Nielsen na wino wydaliśmy w sumie 3,2 mld zł w okresie od VIII 2019 r. do VIII 2020 r. W praktyce wydaliśmy jeszcze więcej, ponieważ badanie nie uwzględniało wina kupowanego w punktach gastronomicznych i podczas imprez masowych.

Z danych IBRIS wynika, że Polacy często nie zdają sobie sprawy, że lampka wina ma w sobie dokładnie tyle samo czystego alkoholu co kieliszek wódki, czy szklanka piwa. Najczęściej kojarzącym się z alkoholem trunkiem jest wódka (89 proc.) i whisky (85 proc.).

Wino zostało zdefiniowane jednoznacznie jako alkohol przez więcej niż co drugą osobę. Z badania IBRIS, na które powołuje się Interia, wynika także, że 69 proc. Polaków cydr nie kojarzy się bezpośrednio z alkoholem. Podobnie jest w przypadku piw smakowych (65 proc.), win musujących (57 proc.) i piwa (54 proc.).

Gustujemy raczej w tańszych winach

Analizy firmy Bellini przygotowanej dla Polskiej Grupy Supermarketów pokazały, że w wyborze win jesteśmy raczej oszczędni. Średnia cena butelki wina stołowego kupowanego przez Polaków kosztuje średnio 20 zł.

Zapomnisz i zapłacisz nawet 8400 zł. Od 1 stycznia kary dla kierowców pójdą ostro w góręZapomnisz i zapłacisz nawet 8400 zł. Od 1 stycznia kary dla kierowców pójdą ostro w góręCzytaj dalej

Według danych rynkowych, na które powołuje się Interia, połowa konsumentów wybiera wina w przedziale cenowym od 12 do 25 zł. Co trzeci Polak wydaje średnio 30 zł za butelkę. Więcej jest w stanie zapłacić tylko co dziesiąty konsument.

Jak podaje portal, cena jest największą barierą dla rozwoju krajowego wina i ich udziału w polskim rynku alkoholi, ponieważ butelka trunku z krajowej winnicy to wydatek rzędu 50 zł za butelkę.

Powodów do picia mamy sporo

Według danych GUS, wino pijemy najczęściej przy okazji spotkań towarzyskich, odpoczynku lub do posiłku i nie ograniczamy się do jednego kieliszka. Przeciętny Polak wypija jednorazowo cztery lampki trunku. W weekendy nawet dwa razy więcej niż w dni powszednie.

Jak podaje Interia, wino jest trunkiem, którego spożycie nie zmienia się od wieku. Widać jedynie niewielką przewagę wina wśród osób między 30. a 40. rokiem życia. Inaczej przedstawia się spożycie piwa i wódki, których konsumpcja spada z wiekiem.

Artykuły polecane przez redakcję BiznesInfo:

  1. 10 000 zł nagrody za ujęcie sprawcy wyjątkowo podłej dewastacji
  2. Ambasador USA w Polsce złożyła rezygnację. Tłumaczy decyzję
  3. Mały sklepik znalazł sposób na godziny dla seniorów. Banalne rozwiązanie
  4. KONIECZNIE OBEJRZYJ:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News