O obniżce VAT możemy pomarzyć. Rząd nie powróci do starych stawek w 2021 roku.
Pikist
Autor Wiktoria Pękalak - 26 Sierpnia 2020

Rząd odrzucił dzisiaj obniżkę, którą sam obiecał. Wszyscy jej oczekujący usłyszeli jedną odpowiedź

VAT na pewno nie pójdzie w dół w tym roku - tak wynika z projektu ustawy, który został już przyjęty przez Radę Ministrów. Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19, jak sama nazwa wskazuje ma pomóc Polsce wyjść z kryzysu. Oprócz odroczenia powrotu do stawek VAT w wysokości 22 proc. i 7 proc. szykują się liczne inwestycje. Na co pójdą państwowe pieniądze?

VAT nie zostanie zmniejszony. Nadal będziemy płacić więcej

Rząd obiecywał powrót do dawnych stawek VAT, jednak możemy zapomnieć już o tej obietnicy. W przyszłym roku VAT na pewno nie zostanie obniżony do 22 proc. i 7 proc. Do zmiany dojdzie dopiero, gdy zostaną spełnione dwa warunki:

  • stosowana jest stabilizująca reguła wydatkowa,
  • osiągnięte zostaną określone wskaźniki (relacja państwowego długu publicznego netto do produktu krajowego brutto nie większa niż 43 proc. oraz suma corocznych różnic pomiędzy wartością relacji wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego nie mniejsza niż -6 proc.).

To oznacza, że temat zmniejszenia VAT nie powróci do momentu powrotu do stabilnej sytuacji ekonomiczno-gospodarczej w kraju.

Szykują się inwestycje

Zgodnie z komunikatem, najlepszą formą na przeciwdziałanie skutkom epidemii będzie inwestowanie, a te inwestycje mają dotyczyć transportu. Rząd chce zwiększyć nakład środków dla Funduszu Dróg Samorządowych. W 2020 roku dofinansowanie inwestycji na drogach samorządowych ma wzrosnąć do 3,8 mld zł, w tym ma zostać przekazane 1,1 mld zł za 2021 rok. Zgodnie z uzasadnieniem z komunikatu FDS jest ważnym mechanizmem mechanizmem wspierającym samorządy w rozwijaniu infrastruktury drogowej. Na tej dotacji skorzystać mają również firmy budowlane.

O 850 mln zł z budżetu państwa zostanie powiększony kapitał zakładowy PKP PLK SA. Spółka realizuje w tej chwili największą inwestycję w historii polskiej kolei o wartości ok. 75 mld zł. Przekazane środki mają być wykorzystane na zakup maszyn, urządzeń i nieruchomości. To wszystko ma zwiększyć potencjał inwestycyjny spółek zależnych PLK SA., które mają się stać atrakcyjnym partnerem w realizacji dużych projektów lub niezależnym podmiotem w mniejszych inwestycjach.

Ponadto rząd przekaże 1 mld zł w celu podwyższenia kapitału zakładowego PLK SA. Środki mają zostać przeznaczone czynności budowlane i modernizacyjne przystanków kolejowych i infrastruktury towarzyszącej. Dofinansowanie ma pomóc w realizacji programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025, którego wykonawcą będzie PKP PLK S.A.

To nie wszystkie zmiany. Oprócz powyższych rząd zdecydował się zasilić publicznymi pieniędzmi Fundusz Wsparcia Policji, Fundusz Wsparcia Straży Granicznej oraz Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej (na realizację zadań dotyczących bezpieczeństwa publicznego), a także Fundusz Solidarnościowy (ze względu na realizację ważnych społecznie zadań).

Przewidziana jest także kontynuacja zadań realizowanych w ramach programu Maluch+ maksymalnie do listopada 2021 roku.

Rząd wydłuży czas, do którego będzie można wydawać środki budżetowe, które są tzw. wydatkami niewygasającymi. To oznacza, że te wydatki będą mogły być realizowane także w kolejnym roku. To ma zapewnić możliwość ukończenia przedsięwzięć, które były zaplanowane na 2020 rok, jednak uniemożliwiła to światowa epidemia.

<

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News