08.2015 Zakopane n/z sklep Biedronka na ulicy Pilsudskiego Fot. Andrzej Iwanczuk/REPORTER
https://eastnews.pl/Andrzej-Iwanczuk/REPORTER
Autor Kamila Jeziorska - 10 Sierpnia 2020

Drakońska kara od UOKiK dla Biedronki. 115 mln zł za wprowadzanie klientów w błąd

UOKiK nałożył gigantyczną karę na Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka. Firma Jeronimo Martins będzie musiała zapłacić, aż 115 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd. UOKiK wskazał, że praktyka Jeronimo Martins trwała przez kilka lat.

UOKiK nakłada karę na Jeronimo Martins

UOKiK nałożył karę na Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka w wysokości 115 mln zł. Sieć sklepów przez kilka lat miała dopuszczać się haniebnej praktyki wprowadzania klientów w błąd. - Klienci skarżyli się na wyższe ceny w kasie niż na sklepowych półkach oraz na brak cen przy towarach. Praktyki te potwierdziły także kontrole Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Tym samym w pełni potwierdziliśmy niepokojące sygnały pochodzące od konsumentów - powiedział prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Ważny apel Szumowskiego. Minister zapowiedział rozszerzenie czerwonych strefWażny apel Szumowskiego. Minister zapowiedział rozszerzenie czerwonych strefCzytaj dalej

UOKiK badał sprawę Jeronimo Martins Polska przez kilka lat. Pierwsze sygnały od konsumentów docierały już w 2016 r. Informacje o tych nieprawidłowościach docierały także od Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. "Prezes UOKiK zlecił kontrole Inspekcji Handlowej, które potwierdziły skalę nieprawidłowego informowania o cenach w sklepach należących do Jeronimo Martins Polska. Z ustaleń Urzędu wynika, że praktyka trwa co najmniej od 2016 r. Dopiero wszczęcie postępowania pod koniec ubiegłego roku przyczyniło się do podjęcia przez właścicieli Biedronki działań, których celem ma być rozwiązanie stwierdzonych nieprawidłowości. Prezes UOKiK będzie monitorował skutki wdrażanych zmian, mających usunąć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów." - napisano w oficjalnym oświadczeniu.

DZISIAJ GRZEJE:
1. Już niedługo, wielkie kontrole w domach Polaków. Udział będzie obowiązkowy
2. Podchwytliwe pytanie w Milionerach. Uczestnik długo nie mógł się zdecydować

Nowa opłata już w drodze. Kierowcy będą wściekli, rachunki w góręNowa opłata już w drodze. Kierowcy będą wściekli, rachunki w góręCzytaj dalej

UOKiK bezlitosny dla Jeronimo Martins

UOKiK pozostał bezlitosny dla Jeronimo Martins. Prezes UOKiK powiedział, że "długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem. [...] Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość" - powiedział Chróstny o sprawie Jeronimo Martins i zaapelował do przedsiębiorców o uczciwość wobec konsumentów.

Tylko w 2020 roku już niemal 6,5 tys. zachorowań. Konsekwencje choroby są katastrofalneTylko w 2020 roku już niemal 6,5 tys. zachorowań. Konsekwencje choroby są katastrofalneCzytaj dalej

W sprawie głos zabrało także Jeronimo Martins. "Z zaskoczeniem przyjęliśmy decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którą uważamy za niezasłużoną i nieuczciwą w obliczu naszego zaangażowania i konsekwencji w polityce niskich cen dla klientów. Te wartości zawsze w ostatnich 25 latach były kluczowe dla Biedronki i nadal takie pozostają, także w trudnych i bezprecedensowych czasach pandemii" - podkreśliła spółka Jeronimo Martins w oświadczeniu przesłanym do TVN24 oraz zapowiedziała odwołanie od decyzji prezesa UOKiK.

Oświadczenie sieci Biedronka w sprawie decyzji UOKiK

Po publikacji materiału sieć sklepów Biedronka przesłała do naszej redakcji oświadczenie w sprawie decyzji UOKiK o następującej treści:

Nie podzielamy wniosków zawartych w decyzji ogłoszonej przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wielu lat jesteśmy zaangażowani i lojalni wobec naszych klientów, a wartości te były wielokrotnie wystawiane na próbę w ciągu tych 25 lat działalności, w tym w bardzo trudnych i bezprecedensowych okolicznościach wywołanych pandemią.

ING z ważnym apelem do klientów. Bank wprowadza ograniczeniaING z ważnym apelem do klientów. Bank wprowadza ograniczeniaCzytaj dalej

Nasze poczucie misji i obowiązku odzwierciedla nie tylko polityka niskich cen, którą kierujemy się we wszystkich naszych działaniach, ale także konsekwentne doskonalenie wszystkich naszych procesów, włącznie z prawidłowym oznaczaniem cen w sklepach. Dlatego też zdecydowanie nie zgadzamy się z ogłoszoną decyzją UOKiK i mając przekonanie o słuszności naszych argumentów, nie mamy innego wyjścia, jak złożenie odwołania od tej decyzji do właściwego sądu.

Naszym zobowiązaniem jest spełnienie wszystkich wymogów prawnych. Nieumyślne błędy ludzkie, o których wspomniał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jest jedynym powodem incydentalnych różnic cenowych lub braku etykiet. Biorąc pod uwagę skalę działalności naszej sieci - ponad 3 tysiące sklepów, blisko 70 tysięcy pracowników, ponad 4 miliardy wizyt klientów w latach 2017 do lipca 2020 r. - nie można zupełnie wyeliminować tych indywidualnych przypadków.

Warto jednak zauważyć, że pomyłki cenowe zdarzały się w obie strony, a część z nich miała również negatywne skutki finansowe dla przedsiębiorstwa. Dlatego nie zgadzamy się z zarzutem dotyczącym czerpania przez spółkę korzyści z postępowania opisanego w decyzji. W trosce o naszych klientów podjęliśmy zdecydowane, znacznie wykraczające poza rynkowe standardy, działania mające na celu ograniczenie liczby tego typu przypadkowych błędów. Już teraz widzimy pozytywne efekty wdrażanych rozwiązań.

Kontrolerzy ruszyli na łowy, nie umkniesz już przed kontrolą. Kary, które wystawiają są srogieKontrolerzy ruszyli na łowy, nie umkniesz już przed kontrolą. Kary, które wystawiają są srogieCzytaj dalej

Od 25 lat aktywnie budujemy rynek detaliczny w Polsce i wraz z polskimi dostawcami, którzy rozwijają się razem z nami, codziennie dostarczamy naszym klientom produkty wysokiej jakości w niskich cenach, tworząc wartość dla polskich rodzin i rodzimej gospodarki. Dzięki silnemu zaangażowaniu Biedronki, Polska posiada jeden z najbardziej konkurencyjnych rynków handlu detalicznego i jedne z najniższych cen żywności w Europie. W okresie od 2017 r. do lipca 2020 r. polskie rodziny zaoszczędziły ponad 17 mld zł dzięki akcjom promocyjnym w sieci Biedronka. A w samym tylko okresie pandemii, od marca do lipca 2020 r., oszczędności te wyniosły 2,4 mld zł.

Pragniemy zapewnić, że będziemy kontynuować naszą strategię dostarczania na co dzień towarów wysokiej jakości po niskich cenach, tworzenia wartości i wspierania polskich rodzin oraz polskiej produkcji i wytwarzania żywności, szczególnie w obecnych trudnych czasach.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Szumowski krytykuje osoby podważające istnienie epidemii. "Radzę zastanowić się, nad swoim zdrowiem psychicznym"
  2. 158 pasażerów trafiło na kwarantannę. Zadecydowała 1 minuta
  3. Podjęto decyzję, jakiej obawiali się Polacy. Loty za granicę zostaną wstrzymane
  4. Do Polaków trafiają tajemnicze paczki z Chin. Eksperci: Ich zawartość trzeba natychmiast spalić
  5. Nawet 2080 zł dodatku do emerytury. Wyjaśniamy co trzeba zrobić, aby dostać dodatkowy zastrzyk gotówki
  6. Wracają obostrzenia za granicą. Trzy bliskie kraje wprowadzają kwarantannę dla Polaków
  7. Dramatyczna wiadomość Polsatu obiega Polskę. Wszyscy klienci Biedronki przecierają oczy po komunikacie
W pół roku 142 tys. Polaków straciło dowód osobisty. Za brak grozi 5 tys. zł grzywny, a nawet ograniczenie wolnościW pół roku 142 tys. Polaków straciło dowód osobisty. Za brak grozi 5 tys. zł grzywny, a nawet ograniczenie wolnościCzytaj dalej

Koniecznie obejrzyj nieziemsko prosty i szybki przepis na przepyszny posiłek!

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News