TSUE będzie decydować o tirach
flickr/Rab Lawrence
Autor Komunikaty prasowe - 23 Stycznia 2020

TSUE wziął się za tiry. Niedługo znaczące zmiany na drogach całej Unii Europejskiej

W związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Polska jest zmuszona do zmiany przepisów o drogach, które mają w efekcie pozwolić na to, by pojazdy o nacisku na oś do 11,5 tony miały dostęp do 70 proc. dróg krajowych, a nie 54 proc. - informuje dziennik "Puls Biznesu". Ministerstwo Infrastruktury planuje już w tym zakresie odpowiednie przepisy. 

Jak pokazują szacunki Ministerstwa Infrastruktury pojazdy o nacisku do 11,5 t na oś.mają dostęp do zaledwie 5 proc. całej sieci dróg. Aby poruszać się po niektórych odcinkach dróg niższej kategorii, kierowcy tirów musieli dysponować specjalnymi pozwoleniami. Według zmian, jakie przygotowuje ministerstwo, to się zmieni.

Do polski wchodzi światowy gigant branży AGD. Chce rzucić wyzwanie obecnym sklepom z branżyDo polski wchodzi światowy gigant branży AGD. Chce rzucić wyzwanie obecnym sklepom z branżyCzytaj dalej

Samorządy będą mogły decydować

"Niedostępne dla ciężarówek będą tylko publiczne trasy gruntowe, po których jazda może być niebezpieczna dla kierowców. Zmienione przepisy pozwolą jednak również wprowadzić samorządom i innym zarządcom dróg zakaz poruszania się samochodów o nacisku większym niż 8 ton na oś po drogach w złym stanie technicznym. Warunek: muszą przebiegać przez lub w pobliżu obszaru chronionego (parki narodowe, tereny Natura 2000, rezerwaty przyrody, uzdrowiska), gruntów górniczych zagrożonych ruchami masowymi ziemi lub tam, gdzie znajdują się wyjścia z obiektów odwiedzanych przez dzieci w wieku od 7 do 15 lat (czyli szkoły podstawowe) oraz zabytki" - informuje dziennik.

Kosztowniejsze od samochodów, często nawet od domów. Najdroższe rasy psówKosztowniejsze od samochodów, często nawet od domów. Najdroższe rasy psówCzytaj dalej

Zapis pozwalający na wyłączanie z użytku dla ciężkiego transportu dróg które przebiegają wokół zabytków czy parków krytykuje Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

- Nawet te zebrane na szybko wybrane dane pokazują, że każdą drogę wojewódzką, powiatową lub gminną (stanowiące łącznie około 95 proc. infrastruktury drogowej) będzie można wyłączyć z ruchu pojazdów o nacisku osi 11,5 t. Wynika to z faktu, iż nawet punktowe wprowadzenie zakazu (…) uniemożliwia ich ruch pomiędzy najbliższymi węzłami — podkreśla.

Do tego, jak wylicza, w Polsce mamy 43 tys. różnego rodzaju form ochrony przyrody, ponad 4,8 mln ha lasów ochronnych, stanowiących 53 proc. wszystkich lasów krajowych, ponad 13 tys. szkół podstawowych i 77,6 tys. zabytków, przy których można wprowadzić proponowane w projekcie zakazy ruchu.

Pojedziesz bez prawa jazdy. Niebawem wymóg zostanie zniesionyPojedziesz bez prawa jazdy. Niebawem wymóg zostanie zniesionyCzytaj dalej

Według Wrónskiego należałoby doprecyzować przede wszystkim przepisy dotyczące zakazu wjazdu na drogi o złym stanie technicznym. Ponieważ może to w efekcie doprowadzić do sytuacji, w której dużym pojazdom uniemożliwi się dostarczanie ładunków do centrów logistycznych i terminali intermodalnych. Byłoby to spowodowane tym, że takie centra pomimo tego iż są zlokalizowane w pobliżu dróg szybkiego ruchu, to bezpośredni dojazd do nich wiąże się poruszaniem po drodze o niższej kategorii. Mielibyśmy wtedy do czynienia z sytuacją, gdzie firmy transportowe byłyby zmuszone do dostarczania ładunków pojazdami o mniejszej ładowności lub nie w pełni załadowanymi. To zmusiłoby polski transport do zwięszenia floty i przyczyniłoby się też do większej emicji CO2.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Prosiła lekarzy o wykonanie badań profilaktycznych, ale się nie zgodzili. Teraz zostały jej 3 lata życia
  2. Iberion - grupa mediowa przyszłości
  3. Musisz w tym roku rozliczyć PIT? Mało kto wie o wielkiej zmianie, dotyczy każdego podatnika
Jeszcze przed chwilą złomowane, teraz warte są krocie. Samochody z PRL przeżywają drugą młodośćJeszcze przed chwilą złomowane, teraz warte są krocie. Samochody z PRL przeżywają drugą młodośćCzytaj dalej

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News