UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to jeden z centralnych organów administracji rządowej, stanowiący urząd antymonopolowy. Spektrum jego działania jest dość szerokie, obejmując zarówno walkę z monopolizacją poszczególnych dziedzin polskiej gospodarki, jak i ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami.
Podstawę działania UOKiK stanowi Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Aktualnym Prezesem Urzędu jest Tomasz Chróstny, a siedziba UOKiK mieści się w Warszawie na placu Powstańców Warszawy 1.
W ścisłym znaczeniu ustawowej terminologii, to Prezes Urzędu obowiązany jest do wypełniania zadań wynikających z przepisów ustawy, natomiast UOKiK stanowi urząd obsługujący go i w pełni mu podległy. Prezes UOKiK za swoje działania odpowiada przed Premierem RP.
Podstawowym z zadań UOKiK jest dbałość o konkurencyjność wewnętrznej gospodarki i walka z powstawaniem na terenie Polski monopoli w dowolnym sektorze. Cel ten, zgodnie z ustawą, realizowany jest przede wszystkim poprzez konieczność zgłaszania do UOKiK niektórych transakcji. Głównie chodzi o sytuacje, w których ma dojść do połączenia bądź innej formy współpracy spółek, których łączny obrót na świecie w uprzednim roku był wyższy niż miliard euro, lub wyższy niż 50 milionów euro w Polsce.
UOKiK walczy także o uczciwość przedsiębiorców względem konsumentów, karząc ich za rozmaite praktyki, które niezgodne są zarówno z obowiązującym prawem, jak i powszechnie obowiązującym standardami uczciwości (naturalnie, skodyfikowanymi w ramach ustaw). Przykładem może być towar niezgodny z opisem czy wszelkiego typu wprowadzanie konsumentów w błąd.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta prowadzi także szeroko zakrojoną działalność edukacyjną, zorientowaną na edukację konsumencką. Cel ten wypełnia głównie poprzez prowadzenie edukacyjnego portalu czy organizowanie rozmaitych konkursów. UOKiK prowadzi również wiążącą prawnie listę klauzul niedozwolonych, a więc takich, których stosowanie w umowach czy regulaminach jest bezwzględnie zabronione z uwagi na rażące naruszenie interesów konsumenta.
Jeżeli jesteśmy świadkami jakiegokolwiek naruszenia praw konsumenta, czy też sami staliśmy się ofiarami takowego, powinniśmy niezwłocznie poinformować o tym UOKiK. Najłatwiej można zrobić to przez internet, anonimowo wypełniając formularz znajdujący się na stronie urzędu, lub pisząc maila na właściwy adres. Możemy również wysłać formalne zawiadomienie przez ePUAP.
Pokaż więcej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów znów zainteresował się ofertą najpopularniejszych marketów w Polsce. Tym razem jednak nie tylko promocje Lidla i Biedronki zasłużyły na uwagę UOKiK. Co zaniepokoiło Urząd?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podał do informacji publicznej wiadomość o zarzutach postawionych firmie Shell Polska. Powodem była promocja na paliwo premium. Czym zawiniła spółka? UOKiK wyjaśnia.
Po SMS-ach i walce na ceny, sprawy między Lidlem a Biedronką przeniosły się do sądu. Teraz sytuacją zainteresował się UOKiK. Z powodu szokująco niskich cen alkoholi, w tym wódki za 10 zł, sprawa trafiła do prokuratury.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zdecydował o nałożeniu niemal 2,5 miliona złotych kary na jednego ze sprzedawców węgla w związku z praktykami ograniczającymi konkurencję. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Atex miało narzucać partnerom handlowym wyższe ceny węgla.
Choć 1 grosz to kwota stosunkowo niewielka, potrafi wzbudzić spore emocje. Od lat toczą się spory odnośnie tego, czy kasjerka ”może być grosik winna”. Wielu klientów jest oburzonych, kiedy w sklepie nie może dostać reszty. A przepisy nie pozostawiają wątpliwości. Głos zabrał UOKiK.
Ruszyły kolejne postępowania prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie banków, które nie wywiązywały się ze swoich zobowiązań wobec klientów. Tym razem prezes UOKIK wszczął postępowania wobec kolejnych sześciu banków: Alior Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska, Pekao, PKO BP i Plus Banku. W sumie działania prowadzone są w sprawie piętnastu instytucji.
O opłaty na parkingach przy sklepach takich jak Lidl i Biedronka, walki klientów z operatorami toczyły się jod samego początku. Teraz jest ich jednak więcej niż kiedykolwiek. UOKiK wkroczyło do działania.
Mało kto spodziewałby się takiego rozwoju sytuacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy największe sieci handlowe w Polsce nie oszukiwały swoich klientów, stosując sprytne sztuczki podczas promocji.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Telewizję Polsat ogromną karę finansową. Jak się okazuje, stacja miała wprowadzać telewidzów w błąd. Chodzi o konkurs, który był organizowany podczas jednej z sylwestrowych nocy. Przedstawiamy szczegóły.
Biedronka ma poważny problem, w którego rozwiązanie włączył się UOKiK. Klienci sieci skarżą się, że nierzadko prawdziwe ceny produktów są ukrywane za etykietami promocyjnymi. Biedronka wydała komunikat, w którym odniosła się do zarzutów.
Jedną z bardziej znanych sieci handlowych w Polsce wstrząsnęła afera związana z zakupami internetowymi. Klienci skarżyli się, że podczas zakupów na stronie sklepu, w ich koszyku miały lądować niechciane rzeczy. Teraz decyzję w tej sprawie wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował we wtorek, że podjęta została decyzja o nałożeniu kary na Auchan Polska. Sieć supermarketów za nieuczciwe działanie wobec dostawców musi zapłacić kolosalną sumę pieniędzy - ponad 87 mln zł.
Zaskakujące informacje napływają od jednego ze znanych polskich operatorów telefonii komórkowej. Będzie on wypłacał pieniądze swoim klientom. Trzeba jednakże spełnić warunki, aby zostać zakwalifikowanym do otrzymania środków.
UOKiK poinformował niedawno, ze Carrefour Polska może nieuczciwie wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółce. Zastrzeżenia budzi nieuzasadnione pobieranie opłat od kontrahentów za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci.
Prezes UOKiK skontrolował działania Natural Pharmaceuticals i uznał, że naruszają one zbiorowe decyzje konsumentów. W związku z tym nałożył na spółkę karę w wysokości 5 mln złotych.
Często dochodzi do sytuacji, w których musimy połączyć się z infolinią naszego operatora komórkowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że Orange Polska ma zwrócić pieniądze klientom, którzy niesłusznie ponieśli koszty takich połączeń. Zwrócone zostaną również opłaty pobierane za diagnozę techniczną w ramach reklamacji zgłaszanej przez konsumenta. Wyjaśniamy, kto i w jaki sposób może odzyskać pieniądze.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów najwyraźniej postanowił wziąć się na poważnie za problemy związane z influencerami. Nałożono bowiem gigantyczne kary na trójkę influencerów za kryptoreklamę.
UOKiK postanowił nałożyć na sieć sklepów Biedronka karę w związku ze skargami klientów. Jednym z jej elementów są dodatkowe informacje, które klienci mogą zobaczyć na półkach sklepowych oraz przy kasach.
UPC Polska grozi kara do 10 proc. obrotu. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił spółce zarzuty w związku z programem “Więcej korzyści dla Ciebie”.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, stawia kolejne zarzuty Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci sklepów Biedronka. Prezes Urzędu twierdzi, że konsumenci nie otrzymali rzetelnych informacji na temat zasad popularnej promocji.
Polski Związek Firm Deweloperskich twierdzi, że TAURON Dystrybucja hamuje rozwój budownictwa mieszkaniowego na Śląsku. W związku z tym organizacja zwróciła się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do Urzędu Regulacji Energetyki z prośbą o podjęcie interwencji. Są zarzuty, jest też obrona – o stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy również firmę TAURON.
Firma telemarketingowa Asmanta Call Center i osoby nią zarządzające mają zapłacić łącznie ok. 1,5 mln zł kary. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podał, że firma wykonywała połączenia telefoniczne bez zgody konsumentów i wprowadzała ich w błąd.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny sprawdzi czy ceny malin mogły być kształtowane niezgodnie z prawem. Dziś ruszają kontrole w skupach oraz u największych przetwórców.
Od 1 stycznia br. sprzedawcy informujący o obniżce muszą podawać najniższą cenę z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Okazuje się, że wielu z nich ma problem ze zrozumieniem nowych przepisów. W poniedziałek, 10 lipca, UOKiK poinformował, że postawiono zarzuty 4 przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji.
Prezes UOKiK nałożył ponad 15 mln zł kary na firmę Everest Finanse, znaną jako Bocian Pożyczki, podał UOKiK. Zdaniem UOKiK, klienci nie byli w sposób jasny informowani o kosztach finansowania pożyczek.
Prezes UOKiK postawił zarzuty spółce Duka International. Sklep internetowy automatycznie dodawał do koszyka klientów produkty, których nie zamawiali.
W 2020 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że działania prowadzone przez Jeronimo Martins Polska w zakresie uwidaczniania cen stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Wczoraj UOKiK poinformował, że Sąd Apelacyjny potwierdził tę decyzję i oddalił apelację właściciela Biedronki. W rezultacie Jeronimo Martins Polska musi zapłacić 115 mln zł kary.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie konsumentów w błąd w ramach akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. Nałożona kara wynosi ponad 160 mln zł.