
Dziś wchodzi w życie nowe prawo telekomunikacyjne. Od teraz w relacji z operatorem Ty rozdajesz karty
Abonament na telefon i inne usługi często wiązał się z zawarciem niekorzystnej dla konsumenta umowy z operatorem. Dopełnienie formalności było drogą przez mękę, ale teraz sytuacja ma się odwrócić. W Polsce wchodzi w życie unijna dyrektywa, która zwiększa zakres praw konsumenta.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego nowa dyrektywa unijna jest prokonsumencka
- Jakie nowe prawa zyska konsument
- Jakie obowiązki nałożono na operatorów
Przeniesienie telefonu do innej sieci będzie dużo łatwiejsze. Unijna ustawa pomoże konsumentom
Zmieniając umowę na telefon, musieliśmy się liczyć z szeregiem formalności, okresami wypowiedzeń etc. Dlatego też do tej pory sytuacja konsumenta na rynku usług telekomunikacyjnych nie była w Polsce zbyt korzystna. Nowe przepisy, narzucone przez Unię Europejską znalazły się w tzw. tarczy 3.0, czyli nowelizacji mającej na celu walkę z pandemią.
Ustawa zmienia zasady wyboru prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, anuluje aukcje 5G oraz przede wszystkim wprowadza nowe przepisy dotyczące relacji klientów z operatorami telekomunikacyjnymi. To pierwszy etap wdrażania Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej (EKŁE).
Łatwiejsze rozwiązanie umowy na telefon i więcej informacji od dostawcy
Dzięki zmianom z EKŁE, klient będzie miał możliwość zdalnego, elektronicznego rozwiązania umowy na telefon, lub inne usługi telekomunikacyjne. Wystarczy wysłać maila do operatora o odstąpieniu od umowy i wtedy nie trzeba już składać papierowych dokumentów, ani wysyłać ich pocztą.
Operatorzy będą mieli także nowe obowiązki informacyjne. W ciągu 30 dni od automatycznego przedłużenia umowy, dostawca będzie miał obowiązek zawiadomienia o tym klienta. Natomiast przed jej przedłużeniem, będzie zobowiązany do poinformowania o metodach jej zerwania i najkorzystniejszych pakietach taryfowych. To już koniec z umowami za telefon, które są przedłużane bez naszej wiedzy.
- Takie działanie zapewnia przejrzystość, daje możliwość porównywania ofert i wyboru takiej, która najlepiej odpowiada aktualnym potrzebom/oczekiwaniom oraz możliwościom finansowym klientów - oceniło Ministerstwo Cyfryzacji.
Oprócz tego, dostawca będzie miał obowiązek informowaniu klienta o wykorzystaniu płatnych usług, np. pakietu internetu w telefonie. Dzięki temu klienci będą wiedzieli, czy przekroczyli już limit, co ułatwi im przewidzenie wysokości rachunku do zapłacenia.
Prawo do zachowania ciągłości usług
Klient będzie miał możliwość zachowania ciągłości usług w trakcie zmiany dostawcy. Jak podaje resort cyfryzacji, ma to działać tak jak przy przenoszeniu numeru telefonu do innej sieci.
Jeśli dostawca nie zachowa ciągłości usługi powyżej jednego dnia roboczego, abonent będzie miał pełne prawo ubiegać się o odszkodowanie za każdy dzień zwłoki. Nie będzie to dotyczyło sytuacji, w których zachowanie ciągłości będzie technicznie niemożliwe.
Dyrektywa unijna obowiązuje już w Polsce
Pierwotny projekt EKŁE trafił do Komisji Europejskiej jeszcze w 2016 roku. Prace nad ostatecznym kształtem ustawy trwały dwa lata. Dyrektywę opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 17 grudnia 2018 roku, w życie weszła trzy dni później.
Wszystkie państwa członkowskie miały czas do 21 grudnia 2020 roku na przystosowanie swoich przepisów do krajowego prawa. Wychodzi więc na to, że w Polsce dyrektywę wprowadzono dosłownie na ostatnią chwilę.
Artykuły polecane przez redakcję Biznesinfo:
