Storytelling, czyli jak marki uwodzą odbiorców słowem
pixabay.com
Autor Magdalena Chajzler - 30 Listopada 2020

Storytelling, czyli jak marki uwodzą odbiorców słowem

Storytelling nie wychodzi z marketingowej mody. Dobra opowieść dodaje firmie, marce, produktowi atrakcyjności. Dlaczego historie przykuwają uwagę odbiorcy? Jak opowiedzieć historię marki, aby urzekła klienta?

Czym jest storytelling?

Storytelling, czyli opowieść, to główny element marketingu narracyjnego. Dobra historia potrafi ożywić markę czy produkt i nadać jej atrakcyjności. Pozytywnie wpływa na budowanie emocjonalnej więzi klienta z produktem i może wzbudzać jego zaufanie. Wzywa do działania (call-to-action), składnia do dzielenia się usłyszaną, przeczytaną czy obejrzaną opowieścią, co jest szczególnie ważne w dobie social mediów.

Jak budować ciekawe historie – zasady storytellingu

Sposobów prowadzenia narracji jest wiele, jednak, aby opowieść była atrakcyjna dla odbiorcy, powinno się stosować kilka zasad, które są kluczem do sukcesu w storytellingu.

Po pierwsze – należy do odbiorcy mówić językiem prostym i w taki sposób, aby bez wątpliwości zrozumiał intencje i przekaz nadawcy. Po drugie – trzeba postawić na oddziaływanie na emocje odbiorcy, przekaz musi pozostawić po sobie ślad w podświadomości, skłaniać do zastanowienia się nad tematem poruszonym w opowieści. Po trzecie – storytelling powinien nieść ze sobą dawkę wiedzy, przydatnej z punktu widzenia odbiorcy opowieści, co z kolei pozwoli lepiej zapamiętać nadawcę. Po czwarte wreszcie, opowieść musi łamać schematy, być nieprzewidywalna, zaskakująca i zmuszająca odbiorcę do głębszego skupienia się na jej przekazie.

Ważna jest również sama konstrukcja opowieści. Dlatego powinna posiadać pięć kluczowych elementów:

  • kontekst – czas i miejsce akcji, czyli zakotwiczenie opowieści lub setting. Należy wykreować świat dla bohatera opowieści;
  • bohater – klasyczna reklama promuje produkt, natomiast storytelling kreuje bohatera. Najczęściej jest to zwykły człowiek stojący przed jakimś wyzwaniem, osoba, z którą może się utożsamić każdy odbiorca;
  • przeszkoda – problem, z jakim musi zmierzyć się bohater opowieści;
  • zwrot akcji – w storytellingu należy trzymać się chronologii, dawkować emocje i dobrze zaplanować moment zwrotu akcji;
  • rozwiązanie – opowieść musi zakończyć się morałem, puentą, poradą.

Dlaczego tak lubimy opowieści, czyli z jakiego powodu storytelling działa?

W odróżnieniu od klasycznej reklamy storytelling nie jest natrętny, nie czai się tuż za rogiem, aby wmusić odbiorcy kolejny, nie zawsze potrzebny, produkt. Marketing narracyjny odnosi się do emocji, uczuć; subtelnie i podprogowo dostarcza przekaz odbiorcy. Skupia uwagę klienta na opowieści, wciąga w świat bohatera i pozwala się z nim utożsamić.

Storytelling buduje więź między marką a klientem. Firma staje się czymś więcej niż producentem zwyczajnych produktów. Zwiększa zaangażowanie i lojalność wobec marki. A wzbudzanie emocji sprawia, że przekaz zostaje zapamiętany na dłużej.

Dobre przykłady storytellingu

W pamięć zapadła z pewnością świąteczna kampania Allegro z 2016 r., która opowiadała historię dziadka, który uczy się angielskiego dla swojej anglojęzycznej wnuczki; potyczki z Małym Głodem, przygody Serca i Rozumu – maskotek Orange; jak również nieco irytująca historia Mariana i Barbary z Media Expert.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News