
Pozornie zwykły SMS z linkiem do płatności za gaz. Klikniesz, a pieniądze przepadną
SMS od podejrzanego nadawcy może być przyczyną poważnych problemów. Przekonali się o tym klienci PGE, do których trafiają spreparowane wiadomości o konieczności wniesienia opłaty za gaz. W ten sposób oszuści próbują przejąć kontrolę nad finansami użytkowników. To już kolejny atak wycelowany w odbiorców energii elektrycznej.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie SMS-y trafiają do klientów PGE
- Co należy zrobić, aby uchronić się przed poważnymi skutkami ataku
- Kto znajduje się na celowniku tekstowych oszustów
SMS o płatności za gaz może pozbawić cię oszczędności
Wystarczy zwykły SMS, aby stracić kontrolę nad finansami. O nowej, niebezpiecznej kampanii wyjątkowo kreatywnych wyłudzaczy poinformował rzecznik PGE Obrót Mariusz Majewski.
Zgodnie z jego przekazem klienci PGE otrzymują wiadomości SMS o konieczności uregulowania należności za gaz. Nadawca grozi, że brak dokonania zapłaty spowoduje przerwę w dostawie energii elektrycznej. W celu sfinalizowania transakcji zachęca do kliknięcia w link umieszczony w SMS-ie, który przekierowuje bezpośrednio do strony z płatnościami online. Jak się okazuje - całkowicie fałszywej.
Ryzyko jest realne, ponieważ przy użyciu spreparowanych linków z wiadomości SMS oszuści są w stanie przejąć kontrolę nad urządzeniem klienta. Co więcej, strona z płatnościami może zostać wykorzystana do przechwycenia haseł logowania do bankowości elektronicznej. Stąd już prosta droga do utraty środków zgromadzonych na rachunku bankowym.
Apel PGE w sprawie podejrzanych wiadomości SMS
- PGE Obrót apeluje o ostrożność i przypomina o zasadach bezpieczeństwa - oświadczył przedstawiciel spółki, którego cytuje Interia. Zaleca się ignorowanie tego typu wiadomości. Należy powstrzymać się od klikania w załączone do SMS-ów linki. - PGE Obrót zwraca się do wszystkich klientów, […] aby przekazali ostrzeżenia rodzinie i znajomym - oznajmił rzecznik. W przypadku jakikolwiek wątpliwości spółka prosi o kontakt z infolinią pod numerem (+48) 422 222 222.
PGE na bieżąco monitoruje wszelkie przypadki fałszywych wiadomości SMS i od razu blokuje spreparowane strony, które służą do płatności. - Każda próba oszustwa jest również zgłaszana do organów ścigania - zapewnił Majewski.
Przy okazji rzecznik przypomniał, że PGE stosuje dobre praktyki względem swoich klientów i nie informuje klientów o konieczności dokonania zapłaty poprzez SMS. W podsumowaniu dodał, że PGE cechuje się transparentnością i dba o prawidłowe przekazywanie informacji odbiorcom gazu.
- Spółka posiada certyfikat Kodeksu Dobrych Praktyk w ramach Towarzystwa Obrotu Energią. Prowadzi także regularne akcje informacyjne ostrzegające oraz informujące klientów o tym, jak nie dać się oszukać, jak również przypominające o prawach konsumentów - oznajmił przedstawiciel firmy.
PGE to największe przedsiębiorstwo energetyczne w kontekście przychodów, mocy wytwórczych i wolumenu produkcji energii elektrycznej. W 2019 r. spółka obsługiwała ponad 5,3 mln klientów, a więc potencjalne grono osób zagrożonych atakiem przez SMS jest ogromne.
SMS popularną metodą kradzieży
Na przestrzeni roku klienci PGE padli ofiarą wyłudzaczy aż dwa razy. Z bardzo podobnymi akcjami wyłudzania danych i pieniędzy poprzez wiadomości SMS przedsiębiorstwo energetyczne mierzyło się w styczniu i kwietniu ubiegłego roku.
Na celowniku tekstowych oszustów najczęściej znajdują się jednak klienci banków. Ofiarami ataków coraz częściej padają osoby, które posiadają konto w PKO BP. Pandemia, w trakcie której bazujemy na urządzeniach elektronicznych, stwarza ogromne pole do nadużyć. W tym roku z fałszywymi wiadomościami SMS mierzą się nawet klienci In Post.
Artykuły polecane przez redakcję BiznesInfo:
- Polacy masowo rezygnują z PPK. Rząd wymyślił jak wpisać nas na siłę
- Kiedy otwarcie restauracji i barów? Szef rządu zabrał głos
- Ogromna zmiana zarobków w Biedronce od 2021. Kasjerzy mają się z czego cieszyć
KONIECZNIE OBEJRZYJ:
