Ranking wiedzy i umiejętności czwartoklasistów z całego świata
Piotr Molecki/East News
Autor Wiktoria Pękalak - 9 Grudnia 2020

Znamy wynik polskich uczniów w międzynarodowym rankingu. Pokonali Włochy, przegrali z Rosją

Ranking wiedzy i umiejętności z matematyki i nauk przyrodniczych TIMSS okazał się niezbyt łaskawy dla polskich uczniów, którzy zajęli 26. miejsce w teście umiejętności matematycznych wśród 58 krajów biorących udział w badaniu i 16. miejsce w naukach przyrodniczych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest TIMSS,
  • Jak polscy uczniowie wypadli w rankingu wiedzy,
  • Jak Polska wypadała we wcześniejszych rankingach.

Polska daleko w rankingu umiejętności uczniów

Ranking wiedzy i umiejętności uczniów okazał się w tym roku dla Polski niezbyt pomyślny. TIMSS [Trends in International Mathematics and Science Study], które jest jednym z najważniejszych obok PISA [Programme for International Student Assessment] międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych w tym roku nie przynosi wieści godnych celebracji.

Szwagierka wicepremiera do Portu Lotniczego Lublin. Zasiądzie w radzie nadzorczejSzwagierka wicepremiera do Portu Lotniczego Lublin. Zasiądzie w radzie nadzorczejCzytaj dalej

Wyniki badania przeprowadzonego na przełomie marca i kwietnia 2019 roku poznaliśmy wczoraj (08.12). To właśnie we wtorek bowiem TIMSS opublikiwał na stronie www.timss2019.org szczegółowy raport dotyczący badania.

To pokazało, że jeśli chodzi o wiedzę z dziedziny matematyki, polscy uczniowie klas IV szkoły podstawowej uzyskali 520 punktów. Z jednej strony jest to wynik całkiem zadowalający, ponieważ średnia dla wszystkich krajów wynosi 500, z drugiej strony daliśmy wyprzedzić się takim państwom jak: Rosja, Irlandia Północna, Anglia, Irlandia, Łotwa, Norwegia, Litwa, Austria, Holandia, Stany Zjednoczone, Czechy, Belgia, Cypr i Finlandia.

Najlepsi okazali się czwartoklasiści z Singapuru (625 pkt), Hongkongu (602 pkt), KoreiPołudniowej (600 pkt), Tajwanu (599 pkt) i Japonii (593 pkt).

Resort wydał pilny komunikat o 500 plus. Chodzi o zawieszenie programuResort wydał pilny komunikat o 500 plus. Chodzi o zawieszenie programuCzytaj dalej

Nieco lepiej niż polscy uczniowie, jednak bardzo podobnie poradzili sobie uczniowie z Portugalii, Danii, Węgier, Turcji, Szwecji i Niemiec. Analogicznie niższe wyniki uzyskali uczniowie z Australii, Azerbejdżanu, Bułgarii i Włoch.

Teksty wybrane specjalnie dla Ciebie:

  1. Tylko u nas: Lider "Boys" o branży disco polo i kryzysie
  2. Rycerz Jana Pawła II miał skrzywdzić dziecko. Znaleziono u niego pedofilne materiały
  3. Stary dokument, który załatwi Ci dużo. Premie potwierdzone

Z naukami przyrodniczymi radzimy sobie lepiej

Zdecydowanie lepiej polskim uczniom poszedł test sprawdzający wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, w którym polscy uczniowie uzyskali 531 punktów. Zdobyli dzięki temu 16. miejsce w rankingu.

Stało się, musimy być gotowi na kolejny zakaz. A branża przyjmuje cios za ciosemStało się, musimy być gotowi na kolejny zakaz. A branża przyjmuje cios za ciosemCzytaj dalej

W tym przypadku ponownie prym wiedli uczniowie z Singapuru, zdobywając 595 punktów. Na kolejnych miejscach znaleźli się czwartoklasiści z: Korei (588 pkt), Rosji (567 pkt), Japonii (562 pkt) i Tajwanu (558 pkt).

Wyniki wyższe niż polscy czwartoklasiści uzyskali uczniowie z Finlandii, Łotwy, Norwegii, Stanów Zjednoczonych i Litwy. Lepiej, jednak porównywalnie do młodych Polaków poszło Szwedom, Anglikom, Czechom i Australijczykom. Zaskakujące może być też to, że wyniki niższe (choć porównywalne) zyskali uczniowie z Hongkongu, Węgier, Irlandii i Turcji.

Polska spada w rankingu

Wyniki badań wskazują na to, że polscy uczniowie opuścili się w nauce. W poprzedniej edycji badania przeprowadzonej w 2015 r. polskim uczniom poszło zdecydowanie lepiej, przypomina PAP. Pięć lat temu polscy uczniowie zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu i wysokie 9. miejsce w rankingu wiedzy i umiejętności nauk przyrodniczych na 49 krajów uczestniczących w badaniu.

Rząd do szczepionki nie zmusza, ale chętni dostaną prezent. Mogą liczyć na specjalne traktowanieRząd do szczepionki nie zmusza, ale chętni dostaną prezent. Mogą liczyć na specjalne traktowanieCzytaj dalej

Wiceminister Maciej Kopeć tłumaczył, że za gorszy wynik badania w 2019 roku mógł mieć wpływ strajk nauczycieli, wprowadzenie nowej podstawy programowej oraz to, że udział w badaniu wzięli uczniowie, którzy swoją edukację rozpoczęli w wieku sześciu lat.

- Należy się zastanowić, na ile przyczyną obniżenia wyników TIMSS 2019 była tzw. reforma sześciolatków i czy mamy do czynienia z porażką tej reformy widoczną w tym badaniu - stwierdził Kopeć cytowany przez PAP.

Zobacz także w naszych serwisach:

  1. Pasażerowie nie wiedzą, dokąd jadą. Olbrzymia pomyłka urzędników metra
  2. Mniej obostrzeń dla zaszczepionych. Minister Zdrowia wymienił 3, których nie będą musieli przestrzegać
  3. Na ogrzewaniu można oszczędzić. Pamiętaj o kilku kwestiach
  4. Nie musisz mieć przy sobie prawa jazdy. Jest też nowa kara
  5. Polacy oszaleli na ich punkcie. Zakup, który podbiła pandemia
  6. TVP przekazało koszmarne wieści. Nie żyje Adrian Napierała, miał 42 lata
  7. Piłkarze upokorzyli trenera Barcelony na oczach milionów (WIDEO)
ZUS z ważnym przypomnieniem. Niektórym zostały już tylko dwa dni na złożenie wnioskuZUS z ważnym przypomnieniem. Niektórym zostały już tylko dwa dni na złożenie wnioskuCzytaj dalej

KONIECZNIE OBEJRZYJ:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News