Nowe przepisy drogowe to zmiany dotyczące m.in. pieszych
eastnews/Zofia Bazak i Marek Bazak
Autor Radosław Święcki - 21 Stycznia 2021

Dziś zdecydowano, duże zmiany w przepisach drogowych. Dotyczą jednak nie tylko kierowców

Posłowie w zdecydowanej większości za zmianami w przepisach drogowych. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wprowadza nowe zasady nie tylko dla kierowców, ale też pieszych. Nie ze wszystkich zmian będą oni zadowoleni.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Posłowie poparli zmiany dot. przepisów drogowych
  • Z jakimi korzystnymi i niekorzystnymi zmianami muszą się liczyć piesi
  • Kiedy zmiany wejdą w życie

Przepisy drogowe po nowemu

To był pracowity czwartek dla posłów. Podczas dzisiejszych głosowań przeważającą większością głosów uchwalili nie tylko ustawę o czternastej emeryturze, ale też nowelizację Prawa o ruchu drogowym. Za zmianami w przepisach drogowych zagłosowało 423 posłów, przeciw było tylko 22 posłów, a jedynie czterech wstrzymało się od głosu.

W Sejmie jak przypomina Polska Agencja Prasowa znalazły się w sumie trzy projekty nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, poza rządowym, były to projekty autorstwa Koalicji Obywatelskiej, a także Lewicy. Jako bazowy przyjęto jednak ten przygotowany przez stronę rządową.

Pierwotnie zmiany miały wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy, posłowie zdecydowali jednak o poparciu poprawki złożonej przez klub Prawa i Sprawiedliwości zakładającą wydłużenie vacatio legis noweli do 1 czerwca tego roku. Dlaczego tak długo trzeba będzie czekać na wprowadzenie w życie nowych przepisów? Jak wyjaśniano, będzie to najbardziej optymalny termin na wdrożenie nowych zasad chociażby ze względu na konieczność przeprowadzenia kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat wprowadzanych zmian.

A owe zmiany dotyczyć będą w dużej mierze pieszych, którzy jak zauważa PAP będą mieli pierwszeństwo także przed wejściem na pasy.

„Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście” – czytamy w projekcie noweli, której treść przytacza PAP.

W projekcie podkreślono, że pieszy już znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem, a z kolei pieszy dopiero na nie wchodzący ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem poza tramwajem.

Jak autorzy zmian tłumaczą wprowadzenie nowych zasad? Powołują się przede wszystkim na badania dotyczące relacji pieszy-kierowca sprzed trzech lat z których wynika, że blisko dwie trzecie pieszych z dużych miast i aż 81 proc. pieszych z małych miejscowości twierdzi, że największym problemem ich bezpieczeństwa jest fakt, że kierowcy nie zatrzymują się, aby pieszy mógł bezpiecznie przejść przez jezdnię. Badania dowodzą również, że pojazdy w rejonie przejść dla pieszych poruszają się z dużymi prędkościami i często przekraczają prędkość dozwoloną w danym obszarze.

Nie wszystko spodoba się pieszym

Nie wszystkie przepisy wzbudzą jednak entuzjazm pieszych, gdyż w noweli znalazł się również zapis zgodnie z którym podczas wchodzenia czy przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (w tym również na pasach) pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które może rozpraszać jego uwagę.

Nowelizacja przepisów drogowych reguluje również kwestię tzw. jazdy na zderzaku na autostradach i drogach ekspresowych. Zgodnie z nowymi zasadami odstęp między pojazdami ma być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd. W praktyce oznacza to, że kierowca jadący z prędkością 100 km/h powinien jechać w odległości 50 metrów za pojazdem przed nim (wyjątkiem ma być manewr wyprzedzania). Twórcy zmian powołują się na statystyki z których wynika, że jedną z głównych przyczyn wypadków jest właśnie niezachowanie odległości między pojazdami ( z policyjnych danych wynika, że w 2019 roku tylko na autostradach doszło do blisko 100 wypadków z tego powodu, w których ranne zostały 143 osoby, zaś 13 osób zginęło).

Nowe zasady, jak zauważa PAP ujednolicają również dopuszczalną prędkość do 50 km/h w obszarze zabudowanym bez względu na to czy kierowcy podróżują w godzinach nocnych czy w ciągu dnia. Dotychczas między 23.00 a 5.00 rano maksymalna prędkość na tym obszarze to 60 km/h.

Przypomnijmy, że pod koniec zeszłego roku weszły w życie zasady zgodnie z którymi kierowcy nie muszą już mieć podczas podróży dokumentu prawa jazdy.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News