
Dostałeś pod choinkę nietrafiony prezent? Na szczęście są sposoby na to, co z nim zrobić
W święta zdarza się niekiedy tak, że jakiś prezent jest ewidentnie nietrafiony. Czasami to kwestia prostej pomyłki, takiej jak np. zły rozmiar ubrania. Jak wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeszcze nie wszystko stracone, istnieje szansa na odzyskanie pieniędzy, lub wymianę towaru.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak zwrócić niechciany prezent
- Jak powinna wyglądać procedura zwrotu
- Co zrobić, gdy nie możemy już zwrócić niechcianego prezentu
Niechciany prezent można zwrócić do sklepu
Nietrafiony prezent możemy zwrócić, nawet jeśli został zakupiony przez internet. Małgorzata Cieloch z UOKiK wskazała kilka sposobów na rozwiązanie tej problematycznej sytuacji. Wiele jednak zależy od czasu jaki upłynął od zakupu, a czasem i od dobrej woli sprzedającego.
- Jeśli prezent był kupiony przez internet tuż przed świętami, to nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym mamy 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Wówczas nawet nie trzeba podawać przyczyny. Odsyłamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i nietrafiony prezent. Sytuacja prosta po stronie kupującego i sprzedającego - tłumaczyła Cieloch.
Ekspertka UOKiK wskazuje, że w wypadku prezentów kupionych stacjonarnie, procedura nieco się różni. Wtedy też możliwość zwrotu jest zależna tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedającego, który sam określa na jakiej warunki wydawane są zwroty.
Czas na zwrot jest zwykle określony w regulaminie sklepu. Cieloch z UOKiK wskazuje, że może być to 7, 14, a czasem nawet i 90 dni. Ponadto to od samego sprzedawcy zależy, czy możliwe będzie zwrócenie, czy jedynie wymiana towaru. Potencjalnie termin zwrotu prezentu może wydłużyć także pandemia COVID-19, dlatego warto dopytać jak działa regulamin w wypadku np. czasowego zamknięcia sklepu.
Procedura zwrotu niechcianego prezentu
Wiele zależy również od stanu prezentu. Jak wskazuje manager kierunku Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie dr Jacek Karcz towar nie może nosić śladów użytkowania. Choć nie musimy odsyłać zakupionego przedmiotu w oryginalnym opakowaniu, to konsument ma obowiązek go odpowiednio zapakować. Dlatego lepiej wykorzystać oryginalne opakowanie (jeśli jeszcze je mamy).
Istotna jest również procedura odesłania niechcianego prezentu. Firmy sprzedające towary przez internet mają zwykle swoje procedury, co się może wiązać np. z wypełnieniem odpowiedniego formularza. Dlatego lepiej wcześniej sprawdzić stronę internetową sprzedawcy i poszukać regulaminu. Ponadto warto skontaktować się wcześniej ze sprzedającym i ostrzec go, że chcemy dokonać zwrotu.
Dr Karcz wskazuje, że z reguły na odzyskanie pieniędzy trzeba nieco poczekać. Pieniądze powinny do nas dotrzeć w ciągu 14 dni od daty dostarczenia przesyłki. Biorąc pod uwagę, że w tym okresie poczta i kurierzy mają dużo pracy, czas oczekiwania może się bardziej wydłużyć.
Co jeśli prezentu nie można zwrócić? Jeszcze nie wszystko stracone
Czasami prezentów nie można już zwrócić, choćby z powodu przekroczonego dozwolonego czasu na zwrot, czy nawet zwykłej grzeczności wobec obdarowującego. Zawsze pozostaje nam sprzedanie towaru na którymś z portalu aukcyjnych, a wybór w Polsce mamy dosyć szeroki.
Na Allegro możemy wystawić towar i bez większych problemów sprzedać go zainteresowanemu. Ponadto portal chroni użytkowników przed oszustami. To samo możemy zrobić na Olx, ale przez brak odpowiedniego skryptu nie mamy ochrony przed potencjalnymi oszustami, dlatego należy szczególnie uważać.
Z kolei na Facebooku dostępne są lokalne grupy sprzedażowe, na których możemy wystawić niepotrzebne przedmioty i np. umówić się na odbiór osobisty. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko oszustwa. Ponadto jeśli prezent jest wart na tyle mało, że nie opłaca się go sprzedawać, na podobnych grupkach możemy również ogłaszać przedmioty do oddania za darmo.
Artykuły polecane przez redakcję BiznesInfo:
