Podatek od reklam może zaszkodzić niezależnym mediom
Biznes Info
Autor Wiktoria Pękalak - 5 Lutego 2021

Podatku od reklam wcale nie zapłacą tylko reklamodawcy. Portfel schudnie także i tobie

Podatek od reklam to kolejny pomysł rządu, który ma ratować polską płynność finansową. Tymczasem okazuje się, że opłata może pogrzebać wolność słowa w internecie i sprawić, że będziemy wydawać więcej.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym ma być podatek od reklam
  • Czemu zagraża podatek od reklam
  • Kto zapłaci podatek od reklam

Podatek od reklam - nowy podatek od rządu

Nowy podatek - podatek od reklam - ma pomóc w łataniu budżetu, który został mocno nadszarpnięty przez zamrożenie gospodarki ze względu na epidemię koronawirusa. Wiele osób wskazuje jednak, że nowa danina odbije się w znacznym stopniu na portfelach konsumentów i może być realnym zagrożeniem dla istnienia niezależnych mediów w Polsce. Czy takie przypuszczenia są słuszne?

Przedsiębiorcy nie chcą nowego podatku

Konfederacja Lewiatan - organizacja zrzeszająca polskich przedsiębiorców wyraziła swój sprzeciw. Zdążyła już zaapelować do rządu, by wycofał projekt. Jak sami twierdzą, nowa danina może uderzyć w najważniejsze źródło prywatnych mediów - reklamę.

- Projektowana regulacja dubluje bardzo zaawansowane prace nad podatkiem cyfrowym toczące się na forum OECD oraz unijnym. Samodzielne wprowadzenie nowego podatku zdecydowanie pogorszy konkurencyjność polskich mediów - skomentował Krzysztof Kajda, radca prawny z Konfederacji Lewiatan cytowany przez Radio ZET.

Opozycja także przeciwna

Poseł Konfederacji Robert Winnicki podkreślił, że podatek od reklam przejdzie głównie na reklamodawców, w tym także konsumentów. W związku z tym również na pracodawców i przedsiębiorców zatrudniających ludzi.

- Żądamy, by rząd nie dobijał polskich przedsiębiorców, pracowników coraz wyższymi podatkami, które mają zasypywać efekty polityki tego rządu - apelował cytowany przez Radio ZET Winnicki.

Inny poseł Konfederacji, Dobromir Sośnierz, zwraca uwagę, co właśnie dzieje się w Europie. Sośnierz zauważa, że w większości krajów podatki są zmniejszane: Niemcy zmniejszają VAT, Czesi podatek dochodowy, to my podwyższamy kolejne podatki od tego roku. Teraz rząd szykuje kolejny, zwracam uwagę, że jest to przypadek podwójnego opodatkowania, bo przecież dochody z reklam, tak samo jak wszystkie inne dochody, są już opodatkowane podatkiem dochodowym, takim czy innym, w zależności od rodzaju działalności - mówił poseł cytowany przez portal.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska apeluje

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wezwał PiS, by wycofano się z podatku od reklam. W ich opinii przygotowywana opłata jest szkodliwa gospodarczo i społecznie.

“Jest to kolejna propozycja opodatkowania przedsiębiorców z całego łańcucha reklamowego, którzy ponoszą dotkliwe straty spowodowane kryzysem pandemicznym oraz wynikającym z tego odpływem reklamodawców. Wątpliwości ekspertów budzi zakres podmiotowy proponowanej regulacji, ponieważ koniecznością płacenia nowego podatku mogą być obciążeni nie tylko „najwięksi globalni gracze”, ale również lokalne media, które już obecnie balansują na granicy gospodarczej egzystencji. Alarmujący jest również fakt, że nowa danina może być pobierana kilkukrotnie. W niektórych modelach reklamy online uczestniczy kilka podmiotów, co w efekcie spowoduje pomnożenie tej składki” - napisano w komunikacie.

IAB Polska poruszyło w końcu także zagadnienie w ramach sprawy podatku od reklam, które zdecydowanie powinno zaalarmować każdego Polaka. Jak to bowiem bywa z podatkami nakładanymi na wielkie podmioty - finalnie i tak koszty jego nałożenia opłacą klienci. W tym wypadku oczywiście chodzi o zwykłą Polkę czy Polaka.

Według związku “nowy podatek sprawi, że aby ratować płynność finansową, media podniosą ceny reklamodawcom, co spowoduje podniesienie cen klientom. Finalnie zapłaci za to każda rodzina w Polsce, co w kontekście spowolnienia gospodarczego i obaw o miejsca pracy, jest kolejnym finansowym obciążeniem dla każdego z nas”.

IAB zwraca też uwagę, że podatek od reklam odbije się negatywnie na rynku pracy, zwłaszcza w grupie najmłodszych pracowników, którzy niezwykle często pracują w branży reklamowej. Nowe obciążenie podatkiem od reklam może sprawić, że w firmach szukających oszczędności młodzi pracownicy będą tracić pracę.

Atak na niezależne dziennikarstwo

Warto zwrócić uwagę, że głównym źródłem finansowania mediów są reklamy. Dlatego wprowadzenie podatku od reklamy może stanowić realne zagrożenie dla niezależnego dziennikarstwa w Polsce.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News