PKO BP i inne banki zmieniły zasady kredytowania
pixabay/BeatriceBB
Autor Radosław Święcki - 28 Marca 2020

Banki zmieniają procedury. 5 największych z nowymi zasadami

Choć udzielenie kredytu hipotecznego drogą online jest nierealne, to największe banki jak PKO BP, Alior Bank, czy BNP Paribas Bank w związku z obecną sytuacją umożliwiają klientom załatwienie części dyspozycji związanych z kredytem przez internet.

PKO BP i inne banki wobec kredytów hipotecznych

Portal Bankier.pl zapytał PKO BP, Alior Bank, BNP Paribas Bank, Bank Pocztowy, BOŚ oraz mBank o losy wniosków o kredyt hipoteczny, które zostały złożone przed wprowadzeniem ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa oraz o zmiany w polityce kredytowania wprowadzone w ostatnim tygodniu.

Wszystkie instytucje deklarują, że aplikacje złożone przed 12 marca są przetwarzane bez zmian. Kredytodawcy wskazują, że nie obserwują na razie opóźnień, choć kilka banków wypowiedziało się nieco ostrożniej.

PKO BP podkreśla, że dokłada wszelkich starań, aby utrzymać najwyższą jakość świadczonych usług. W podobnym tonie odpowiada Bank Ochrony Środowiska.

mBank – „podchodzimy bardziej konserwatywnie”

Alior Bank, Bank Pocztowy, ING Bank Śląski oraz Bank Ochrony Środowiska deklarują, że nie zmieniły warunków kredytowania, np. poprzez ograniczenie dostępu do kredytu dla niektórych grup zawodowych lub brak akceptacji wybranych typów dochodu. Ale już BNP Paribas Bank podkreśla, że „uważnie obserwuje rynek oraz otoczenie ekonomiczne”, a mBank nie ukrywa, że podchodzi do udzielania kredytów bardziej konserwatywnie.

- Liczymy, że przepisy obowiązujące banki zmienią się na tyle, żeby odpowiednio chronić interes kredytobiorców i kredytodawców – mówią w rozmowie z portalem przedstawiciele kredytodawcy.

PKO BP podkreśla, że „ocenia zdolność kredytową indywidualnie, uwzględniając sytuację ekonomiczno-finansową klienta i sytuację gospodarczą w kraju. Ocena ryzyka kredytowego jest zindywidualizowana, niezależna dla każdego wniosku kredytowego”.

Zmiana procedur w bankach

Część banków wprowadziła w ostatnim czasie zmiany w samych procedurach przetwarzania wniosków kredytowych.

BNP Paribas Bank wprowadziła możliwość złożenia wniosku o produkt hipoteczny bez wizyty w oddziale dla wnioskodawców będących już klientem banku (np. posiadających już inny produkt banku), a także wydłużenie terminu ważności decyzji kredytowej z 60 dni do 90 dni. Bank w imieniu klienta przekazuje wymagane dokumenty do sądu w celu złożenia wniosku o wpis hipoteki. Kredyt można także uruchomić (ostatni element procesu) bez wizyty w oddziale.

ING Bank Śląski już w 2017 r. wprowadził możliwość składania wniosku o kredyt hipoteczny przez internet. Bank podkreśla, że w ostatnim czasie zastosowano dodatkowe środki bezpieczeństwa w miejscach spotkań z klientami.

- Ograniczyliśmy liczbę klientów, która może jednocześnie przebywać w oddziale. Prosimy klientów o oczekiwanie na obsługę przed oddziałem – specjalista zaprasza klientów do środka. Nasi specjaliści dbają o zachowywanie odpowiedniej odległości pomiędzy osobami znajdującymi się w oddziale, w naszych oddziałach regularnie dezynfekujemy dłonie i urządzenia specjalnymi preparatami, wprowadzamy osłony z plexi przy stanowiskach obsługi i w pokojach spotkań, doposażamy oddziały i specjalistów w długopisy do jednorazowego użytku – wyjaśnia instytucja, podkreślając, że pracuje nad kolejnymi rozwiązaniami.

Z kolei mBank wskazuje możliwość zdalnego wnioskowania o wydłużenie ważności decyzji przedwstępnej i ostatecznej, o wydłużenie ważności umowy.

- Mamy też proces uruchomienia kredytu nawet, gdy sądy są zamknięte (tu wystarczy wysłanie wniosku do sądu przez notariusza lub wysłanie wniosku do sądu pocztą z potwierdzeniem, że sąd wniosek otrzymał – deklaruje bank.

Alior Bank podkreśla, że zmniejszył liczbę wymaganych w procesie kontaktów z bankiem.

- Wybrane formy standardowych zaświadczeń zastąpiliśmy dokumentami wygenerowanymi elektronicznie. Obejmuje to np. dokumentację fotograficzną nieruchomości, zaświadczenia generowane z portali ZUS i US – deklaruje instytucja.

Elektroniczną formę niektórych procesów wprowadził także PKO BP.

- Bank dostosowuje swoje działania do zmieniających się okoliczności wynikających z epidemii koronawirusa. Wiele dyspozycji związanych z kredytem hipotecznym, w tym m.in. uruchomienie kolejnej transzy kredytu, wcześniejsza spłata czy zawieszenie rat kredytu można złożyć poprzez iPKO. W banku wprowadzone zostały specjalne procedury dbające o bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i pracowników – wyjaśnia PKO BP.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News