Pekao przedstawił dane dotyczące sprzedaży detalicznej. Nie mamy dobrych wieści.
Biznes Info
Autor Wiktoria Pękalak - 18 Grudnia 2020

Pekao nie ma dobrych wieści dla Polaków. Sytuacja nadal krytyczna, choć jest światełko w tunelu

Eksperci z Pekao przeanalizowali sytuację w branży handlu detalicznego. Wiemy już jaki wpływ na sprzedaż miała światowa epidemia koronawirusa. Niestety, wieści nie są zbyt optymistyczne.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaki wpływ według danych Pekao miała epidemia na sprzedaż detaliczną,
  • Które branże radzą sobie najgorzej,
  • Czym różnią się zwyczaje zakupowe Polaków od tych, które obserwowaliśmy w marcu.

Pekao przedstawiło dane dotyczące sprzedaży detalicznej w Polsce

Eksperci Pekao dokonali szczegółowej analizy rynku detalicznego w Polsce. Ze zgromadzonych danych wynika, że w październiku, podobnie jak miało to miejsce w poprzednich okresach, segment sprzedaży dóbr trwałego użytku wyróżniał się pozytywnie na tle pozostałych kategorii. Obserwuje się tu wzrost sprzedaży aż o 12 proc. r/r.

Ten wzrost tłumaczy się między innymi tym, że w październiku nastąpiło przyspieszenie zakupów w obawie przed zamknięciem sklepów z meblami oraz sprzętem RTV i AGD w kolejnym miesiącu, przekazał portal wiadomoscihandlowe.pl.

Mniejszy ruch w galeriach handlowych przyczynił się do pogłębienia ujemnej dynamiki sprzedaży w branży modowej (o 8 pkt do -10 proc. r/r). Dane są adekwatne do pogorszenia nastrojów w handlu modowym, które było najgłębsze ze wszystkich branż.

Eksperci przypominają, że mimo że przywrócono handel w galeriach handlowych, w sklepach meblowych, ze sprzętem RTV i AGD oraz odzieżą i obuwiem, to i tak wszystkie placówki funkcjonują w zwiększonym reżimie sanitarnym.

Ważna deklaracja WOŚP. Przyszłoroczna zbiórka w zupełnie innym terminieWażna deklaracja WOŚP. Przyszłoroczna zbiórka w zupełnie innym terminieCzytaj dalej

Według analiz Pekao w październiku w dalszym ciągu można było obserwować spowolnienie wzrostu płac do średniej dla sektora przedsiębiorstw (+ 4,7 proc.), przekazuje portal. Tak samo jak miało to miejsce podczas poprzedniej analizy, w dalszym ciągu obserwuje się spadek r/r liczby pracujących w sektorze.

Niektórym wiedzie się lepiej

Jak przekazał portal, według danych Pekao, niektóre sieci sklepów detalicznych FMCG odnotowały wzrost sprzedaży organicznej w trzecim kwartale bieżącego roku. Eksperci Pekao poinformowali, że w Biedronce sprzedaż wzrosła o 6 proc. (na tle 4,8 proc. w drugim kwartale br.). W sklepach Dino wzrost ten jest jeszcze bardziej widoczny - 12,4 proc. (wobec 7,8 proc. w II kw.).

Druga fala epidemii może przynieść jednak jeszcze wiele zaskoczeń. Portal Biznes Newseria przyznał się, jak wyglądały zwyczaje zakupowe Polaków w marcu i jak różnią się od aktualnych. Zmiany mogą wiele zadziwić. Przede wszystkim podczas pierwszej fali Polacy kupowali przede wszystkim artykuły podstawowe. W tamtym okresie kupowaliśmy więcej, jednak taniej. Z danych portalu wynika, że Polacy przestali tak bardzo bać się epidemii i zaczęli kupować produkty droższe i lepsze jakościowo.

- Podczas pierwszej fali pandemii kupowaliśmy więcej, ale taniej. Zaobserwowaliśmy, że przyzwyczajenia zakupowe polskich konsumentów różnią się od siebie znacząco w obu okresach. Średnia dzienna wartość paragonu w okresie 4 marca – 2 kwietnia, wyniosła 55 zł. Natomiast w drugiej fali średnia wartość koszyka kształtowała się już na poziomie 89 zł, co daje wzrost o 61,5 proc. Może to sugerować, że czujemy się spokojniejsi o naszą sytuację finansową. Za to w pierwszych miesiącach trwania pandemii jednorazowo wkładaliśmy do koszyka więcej produktów. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że chętniej robiliśmy zapasy, a do sklepów, ze względów bezpieczeństwa, wybieraliśmy się rzadziej - powiedział cytowany przez portal Krystian Dylewski, General Manager 2take.it.

Średnia cena kupowanych przez Polaków produktów wzrosła aktualnie o 15,4 proc. Trudno jednak mówić o tym, czy trend będzie w dalszym ciągu się utrzymywał. Gołym okiem widać, że wszystko zależy od sytuacji w kraju i wprowadzanych obostrzeń, które bezpośrednio przekładają się na sklepowe wyniki.

Artykuły polecane przez redakcję Biznesinfo:

  1. Pilny komunikat wielkiego polskiego banku. Lepiej się z nim zapoznaj, sprawa jest poważna
  2. Potężne wzrosty cen paliw. Z wycieczką na stację nie ma co zwlekać, będzie jeszcze drożej
  3. 66-latka znalazła na ulicy 10 tys. zł. Później policjantom opadły szczęki

KONIECZNIE OBEJRZYJ:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News