Owoce w promocjach i regularnych cenach w 2020 r.
Pexels/Daria Shevtsova
Autor Maria Glinka - 29 Listopada 2020

Nasz ukochany owoc już nie w promocji. Ceny wystrzeliły, podwyżka rzędu 46 proc.

Wzmożony popyt na uwielbiane owoce przekłada się na ich cenę. Pandemia nie wpłynęła znacząco na smaki Polaków, którzy najczęściej sięgali po jabłka i banany. Jednak analiza cenowa wskazuje, że jabłek w promocjach jest i będzie coraz mniej. W skali roku wartość tych owoców wzrosła o kilkadziesiąt procent.

Owoce w dobie pandemii. Spadek i wzrost cen żywności

Owoce takie jak jabłka czy banany w dalszym ciągu przodują w koszykach zakupowych Polaków. Nawyków żywieniowych nie zmieniła nawet pandemia i cenowe wahania uwielbianych produktów.

Owoce w promocjach i regularnych cenach zostały poddane analizie Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Punktem wyjścia do szacunków był okres od początku stycznia do końca października 2020 r.

Wyliczenia wskazują, że średnia cena promocyjna bananów spadła o 4 proc. w skali rok do roku. W 2019 r. najtańsze banany można było kupić po rabacie za 3,75 zł, a w 2020 r. – za 3,60 zł.

Polacy masowo wypłacają pieniądze z banków. Strach narasta coraz bardziejPolacy masowo wypłacają pieniądze z banków. Strach narasta coraz bardziejCzytaj dalej

- Ceny bananów na światowych rynkach są w tym roku najniższe od 10 lat. Producenci liczą jednak na 25 proc. wzrost. Dlatego konsumenci mogą się spodziewać, że w najbliższych miesiącach będą drożej je kupować - prognozuje Grzegorz Dziurkowski, Dyrektor Sprzedaży Rynku Giełdowego w spółce Bury.

Jednak nie wszystkie owoce potaniały. Dobrym przykładem odwrotnej tendencji są jabłka, których wartość wzrosła aż o 46,4 proc. W 2019 r. cena jabłka wynosiła ok. 1,97 zł, a w 2020 r. – aż 2,88 zł. W ocenie Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix wzrost cen jabłek jest związany z faktem, że w dobie pandemii sięga po nie wielu Polaków. Owoce te można bowiem długo przechowywać, łatwo umyć czy zdezynfekować.

Ekspert wyjawił, że w przypadku niektórych odmian jabłek popyt był równy podaży. Portal money.pl podaje, że część producentów nie nadążała wręcz ze zbieraniem owoców, a rąk do pracy brakowało. - Ponadto klienci są zachęcani przez różnego rodzaju kampanie społeczne i opinie osób publicznych do kupowania polskich towarów, więc tym chętniej sięgają po jabłka – dodaje Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland. Najwięcej takich kampanii zaobserwowano w sieciach handlowych – jabłka były promowane o 67 proc. razy więcej niż w 2019 r.

Już jutro w Lidlu kupisz pół wyposażenia domu supertanio. Artykuły bez których ani ruszJuż jutro w Lidlu kupisz pół wyposażenia domu supertanio. Artykuły bez których ani ruszCzytaj dalej

DZISIAJ GRZEJE:

  1. Trzynastek na razie nie będzie. Premier podjął twardą decyzję
  2. Niewiarygodny list abp Gądeckiego. Miało być o adwencie, pisał o aborcji i Janie Pawle II
  3. Wydano dowody osobiste z poważnymi błędami. Nawet 10 tys. dokumentów do natychmiastowej wymiany

Promocje nie na wszystkie owoce. Eksperci wyjawiają przyczyny

W ramach badania analitycy pochylili się także na skalą promocji na owoce w 2020 r. Przenalizowanie gazetek handlowych doprowadziło ich do wniosku, że liczba rabatów na banany wzrosła o 8 proc. w skali roku. Natomiast jabłka były przedmiotem o 27,5 proc. mniej akcji promocyjnych niż przed rokiem.

Dlaczego nie wszystkie owoce trafiają na promocje? Zdaniem Marcina Lenkiweicza ograniczenie rabatów na jabłka może być związane z faktem, że te owoce sprzedawały się szybko w regularnych cenach. Nie mieliśmy do czynienia z nadpodażą produktów, tak jak w przypadku bananów.

Potężny wzrost cen paliw, kierowcy muszą sięgnąć głębiej do kieszeni. Wszystko z jednego powoduPotężny wzrost cen paliw, kierowcy muszą sięgnąć głębiej do kieszeni. Wszystko z jednego powoduCzytaj dalej

- W tym roku wystąpiła znaczna nadwyżka bananów, sprowadzanych z Kolumbii i Ekwadoru. Ponadto Chińczycy i Rosjanie kupili mniej tego towaru niż w poprzednich latach. Dlatego producentom zależy na szerszym promowaniu tych owoców - mówi Grzegorz Dziurkowski.

W ocenie ekspertów klienci nie powinni liczyć na zbyt duże zmiany na rynku promocji owoców do końca tego roku. Badanie, na bazie którego przedstawili swoje wnioski, bazuje na weryfikacji 2,2 tys. akcji rabatowych w sklepach w 2020 r. Pod uwagę brano: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, placówki typu convenience, cash&carry i hurtownie.

ZOBACZ TAKŻE W NASZYCH SERWISACH:

  1. Sześć osób przykleiło się do budynku. Policja ich wylegitymowała, po czym odjechała
  2. Robert Kubica powraca na tor. Alfa Romeo wydała jasny komunikat
  3. Dasz na tacę płacąc kartą? Biskupi chcą wprowadzenia terminali do kościołów
  4. Sejm zadecydował w sprawie zakazu handlu. W końcu się ugięli
  5. Lidl i Biedronka prześcigają się w promocjach na Black Friday. Sieci rozdają produkty za darmo
  6. Kamil Stoch, Dawid Kubacki i Piotr Żyła nagle zwrócili się do wszystkich Polaków. Ważny apel, poprosił ich Mateusz Morawiecki (WIDEO)
  7. Hit sieci. Makłowicz wyjawił jak zrobić frytki belgijskie, nie ma lepszego sposobu
Nadchodzi europejska emerytura. System w Polsce zmieni się nie do poznaniaNadchodzi europejska emerytura. System w Polsce zmieni się nie do poznaniaCzytaj dalej

KONIECZNIE OBEJRZYJ:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News