
Orlen jak potwór pożerający wszystko, co na jego drodze. Właśnie wykupił grupę, która ma dane 17 mln osób
Orlen właśnie przejął od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group, grupę wydawniczą Polska Press. Dzięki transakcji polski koncern ma uzyskać dostęp do danych 17,4 mln użytkowników. Tym samym kolejne media trafiły w ręce państwa.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co uzyska Orlen kupując grupę mediową
- Jak Orlen planuje wykorzystać nową spółkę
- Jakie media należą do Polska Press
Orlen kupuje giganta mediowego
PKN Orlen potwierdził przejęcie jednego z największych wydawców w Polsce, grupy Polska Press. W 2019 spółka osiągnęła przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł i posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych, jak i blisko 120 tygodników lokalnych. Grupa ma również 500 witryn online i w ostatnich latach notuje coraz większe zyski.
Jak podaje Orlen, w listopadzie 2020 roku Polska Press odnotowała wzrost unikalnych użytkowników o 45 proc. rok do roku. Najwięcej, bo 10,4 mln wejść notował zespół lokalnych portali naszemiasto.pl.
- Konsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych. Przejęliśmy spółkę Ruch, co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce. Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data - mówił Prezes Zarządu PKN Orlen, Daniel Obajtek.
Grupa Orlen zamierza wykorzystać dane spółki mediowej do celów marketingowych. Obecnie Polska Press posiada bazę informacji na temat 60,07 proc. użytkowników internetu w całej Polsce, co pozwoli państwowej spółce na dopasowanie oferty dla klientów, zarówno pod kątem reklamy, jak i sprzedaży detalicznej.
W komunikacie Orlenu zaznaczono, że wspieranie działalności biznesu poprzez platformy komunikacyjne, to trend trwający od kilku lat. To też Amazon.com wykupił najstarszy amerykański dziennik "Washington Post", a w 2018 roku. W 2017 roku Renault nabyło 40 proc. udziałów w francuskiej grupie mediowej Challenges. Przykłady tego typu można mnożyć, to też Orlen nie odstaje od innych światowych potęg.
Teksty wybrane specjalnie dla Ciebie:
- Tylko u nas: Lider "Boys" o branży disco polo i kryzysie
- Piekło zamarzło. Przyparty do muru Tadeusz Rydzyk przeprasza
- Stary dokument, który załatwi Ci dużo. Premie potwierdzone
- Dziennik Bałtycki,
- Dziennik Łódzki,
- Dziennik Zachodni,
- Gazeta Krakowska,
- Głos Wielkopolski,
- Gazeta Wrocławska,
- Polska Metropolia Warszawska
- Express Bydgoski,
- Nowości Dziennik Toruński
- Express Ilustrowany,
- Kurier Lubelski,
- Gazeta Pomorska,
- Gazeta Lubuska,
- Dziennik Polski,
- Kurier Poranny,
- Gazeta Współczesna,
- Nowa Trybuna Opolska,
- Echo Dnia,
- Gazeta codzienna Nowiny,
- Głos Dziennik Pomorza
- Głos Szczeciński,
- Głos Koszaliński,
- Głos Pomorza,
- Tele Magazyn,
- Super Tele,
- TV Pilot,
- Tele Program
- Moto Express,
- Autogiełda Wielkopolska,
- „Jarmark”,
- Motojarmark,
- bezpłatna gazeta miejska Nasze Miasto.
- serwis motoryzacyjny Motofakty.pl,
- miejski portal informacyjny naszemiasto.pl,
- portal strefabiznesu.pl,
- portal stronakobiet.pl,
- portal strefaagro.pl,
- program telewizyjnego telemagazyn.pl,
- serwis sportowy gol24.pl
- serwis sportowy24.pl
- Powrót do szkół i szczepienia jednocześnie. Podano datę oraz warunki
- Rząd podał wytyczne w sprawie półkolonii. Ważne informacje
- Na ogrzewaniu można oszczędzić. Pamiętaj o kilku kwestiach
- Nie musisz mieć przy sobie prawa jazdy. Jest też nowa kara
- Polacy oszaleli na ich punkcie. Zakup, który podbiła pandemia
- Młoda para z Polski wprawiła gości w osłupienie. TzG się chowa
- Kompromitacja organizatorów MŚ w lotach. Skoczkowie w niebezpieczeństwie
Wykorzystanie grupy mediowej przez Orlen
Orlen dzięki transakcji rozszerzy swoją ofertę w obszarze marketingu. Dzięki temu uda się zaoszczędzić na reklamach, których polska spółka nie będzie musiała wykupować w obcych mediach. Jak szacuje Publicis Groupe w 2019 roku, wartość rynku reklamy w Polsce wyniosła 10 mld zł (wzrost o 3,2 proc. względem ubiegłego roku).
- Na transakcji skorzystają też firmy zewnętrzne, które aktywnie korzystają z usług reklamodawców. Uzupełnienie portfolio mediowego PKN ORLEN o podmiot zarządzający prasą drukowaną i mediami cyfrowymi, umożliwi stworzenie kompleksowej i konkurencyjnej oferty w obszarze reklamy - pisze Orlen w komunikacie.
Oszczędności będą także w obszarze produkcji materiałów filmowych. Polska Press posiada sieć nowoczesnych studiów wideo w całej Polsce. Ponadto Orlen planuje optymalizację logistyki, wykorzystując centra logistyczne spółki Ruchu oraz drukarnie należące do właśnie wykupionej grupy medialnej.
Obawy o wpływy polityczne w mediach
Komentatorzy wskazują na zagrożenie dla wolności mediów, jakie płynie z wykupienia spółki Polska Press przez PKN Orlen. Od dłuższego czasu władza zapowiada "repolonizację mediów" czyli właściwie wykupienie prywatnych wydawców medialnych przez państwo. W związku z tym powstają obawy o spadek pluralizmu w mediach, szczególnie w świetle oskarżeń o stronniczość Telewizji Polskiej.
Media należące do Polska Press to m.in.:
Zobacz także w naszych serwisach:
KONIECZNIE OBEJRZYJ:
