Odpowiedzialność za myto w rękach kolejnej instytucji
pixabay/Monsterkoi
Autor Radosław Święcki - 2 Lipca 2020

Opłata rodem ze średniowiecza ma wrócić na polskie drogi. Rząd chce ściągać pieniądze od kierowców

Od 1 lipca odpowiedzialność za system poboru opłat od samochodów ciężarowych na drogach krajowych, czyli słynne myto przejmuje Krajowa Administracja Skarbowa, czyli instytucja związana z Ministerstwem Finansów a nie jak dotychczas resortem infrastruktury. Eksperci dostrzegają w tym szanse na odpowiednie wykorzystanie systemu, ale konieczne jest spełnienie jednego kluczowego warunku.

Nieefektywne e-myto

Krajowy System Poboru Opłat (KSPO) czyli e-myto dotyczy przede wszystkim samochodów ciężarowych. Blisko dekadę temu, w 2011 roku - jak przypomina "Dziennik Gazeta Prawna" zniknęły wprowadzone na początku wieku przez rząd Leszka Millera winiety, które powszechnie uznano za niewypał. Zastąpił je system viaTOLL, oparty na technologii radiowej i urządzeniach pokładowych, które zaczynają naliczać opłaty po przekroczeniu bramownic nad drogą. W porównaniu z winietami system ten okazał się sukcesem o czym świadczą statystyki z których wynika, że w czasach winiet aż dwie trzecie kierowców unikało opłat, zaś teraz jest to zaledwie ułamek procenta.

500 plus na wakacje również dla emerytów? Pojawiają się pomysły, żeby rozszerzyć zasięg świadczenia500 plus na wakacje również dla emerytów? Pojawiają się pomysły, żeby rozszerzyć zasięg świadczeniaCzytaj dalej

Od dłuższego czasu rządzący głowią się nad tym jak przełożyć efektywność systemu na zwiększenie jego dochodów, które mogłyby być przeznaczone np. na budowę dróg. Podnoszenie stawek za przejazdy nie wchodzi w grę. Alternatywą w tej sytuacji jest dołączenie nowych odcinków dróg. Z zapowiedzi odpowiedzialnej przez lata za viaTOLL Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wynikało, że do 2018 roku w systemie będzie ok. 7 tys. km dróg. Udało się zrealizować jedynie połowę tych założeń.
Od 2018 roku, gdy zarządzanie nad systemem przejął Generalny Inspektor Transportu Drogowego (GITD) żaden nowy kilometr nie trafił do systemu, czyli de facto państwo zrezygnowało z dodatkowego źródła dochodu i to pobieranego nie od swoich obywateli, ale np. ciężarówek tranzytowych jadących przez Polskę na zachód.

DZISIAJ GRZEJE:
1. Zaskakująca decyzja popularnego banku. Klienci mają powody do radości
2. Jarosław Kaczyński ma "tajny plan". Ma pomóc Dudzie wygrać, zaskakujące doniesienia mediów

KAS ma pomysł na kasę?

Tymczasem odpowiedzialność za e-myto przejmuje właśnie trzecia w ciągu ostatniej dekady instytucja. Będzie to związana z resortem finansów Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). Eksperci widzą w tym szanse na odpowiednie wykorzystanie systemu.

- Może przynieść dużo więcej niż 2 mld zł wpływów, jak ma miejsce obecnie – twierdzi w rozmowie z gazetą Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Zakup tych marek aut lepiej przemyśl dwa razy. Na 100 aut nawet 250 zgłoszonych problemówZakup tych marek aut lepiej przemyśl dwa razy. Na 100 aut nawet 250 zgłoszonych problemówCzytaj dalej

Jak to zrobić? Zdaniem prezesa KIG sposób na to jest bardzo prosty - do systemu muszą zostać włączone nowe odcinki dróg. Tymczasem od trzech lat nie był on rozszerzany. Arendarski przywołuje statystyki z których wynika, że w Niemczech objętych opłatami jest 52 tys. km dróg, podczas gdy w Polsce niemal 4 tys. km.

- Sposób na to jest bardzo prosty – do systemu muszą być włączone nowe odcinki dróg. Rząd potrzebuje pieniędzy, a równocześnie zaniedbuje proste narzędzie zwiększenia wpływów. Od trzech lat system nie był rozszerzany. Dla porównania w Niemczech 52 tys. km dróg jest objętych opłatami, a w Polsce niecałe 4 tys. km.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Wstrząsająca wiadomość obiegła media. Nie żyje rzecznik PKW
  2. Świetna wiadomość dla milionów Polaków, oszczędności będą ogromne. Od dziś niższe ceny gazu
  3. PKW podało frekwencję do południa. Wyniki, jakich nie było od dawna
  4. Dodatkowe 4 tys. zł co miesiąc do emerytury. ZUS: coraz więcej Polaków może się załapać
  5. Aż 40 tys. polskich kierowców może mówić o wielkim szczęściu. Przepisy będą dla nich dużo bardziej korzystne
  6. Wideo - Koszmarny wypadek. Z gigantycznym impetem wbił się w inny samochód. Auto aż złamało się na pół
Wspaniała wiadomość dla 74 tys. Polaków. Ich emerytury zostaną podniesione i to znacznieWspaniała wiadomość dla 74 tys. Polaków. Ich emerytury zostaną podniesione i to znacznieCzytaj dalej

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News