Otwarte klatki
Otwarte klatki / fot. Andrew Skowron
Autor Komunikaty prasowe - 1 Czerwca 2020

Producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego – raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki

Do końca 2019 roku aż 51 producentów żywności, w tym producenci dań gotowych, majonezów oraz piekarnie, podjęło decyzję o wycofaniu jaj z chowu klatkowego, spełniając tym samym oczekiwania konsumentów oraz dbając o dobrostan zwierząt. Firmy intensywnie pracują nad wdrożeniem zobowiązania w życie. Deklaracja przewiduje dokonanie zmian nie później niż do 2025 roku, lecz część producentów już dziś nie używa jaj klatkowych.

Trend wycofywania jajek “trójek” widoczny jest zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Globalnie już ponad 1800 firm, w tym największe koncerny spożywcze, zadeklarowały rezygnację z używania lub sprzedaży jaj pochodzenia klatkowego. Producenci żywności, poza świeżymi jajkami, wycofują również te przetworzone, jak masa jajowa czy proszek jajeczny oraz rezygnują z używania półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja pochodzące z chowu klatkowego.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję raportu przedstawiającego zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w ostatnich latach, uwzględniając postęp w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego przez producentów żywności. Do badania zostało zaproszonych 44 firm, 21 z nich udzieliło odpowiedzi na przesłaną ankietę.

Kontrole w całym kraju, do twoich drzwi też mogą zapukać. Kara 681 zł, wykluczonych jedynie kilka grupKontrole w całym kraju, do twoich drzwi też mogą zapukać. Kara 681 zł, wykluczonych jedynie kilka grupCzytaj dalej

Wśród producentów, którzy podjęli decyzję o rezygnacji z jaj z chowu klatkowego znajdują się między innymi firmy takie jak: Unilever, Wawel, Wytwórnia Spółdzielcza Pracy “SPOŁEM”, Wytwórnia Octu i Majonezu OCETIX, Mars-Waldi czy Piekarnia Familijna. Część z nich potwierdziła, że już dziś nie używa jajek pochodzących z chowu klatkowego. Firma Unilever, produkująca między innymi dania gotowe, jaja klatkowe wycofała we wszystkich postaciach w całej Polsce. Całkowite wycofanie jajek “trójek” z produkcji deklaruje też koncern spożywczy Iglotex. Wśród producentów żywności, którzy wycofali już jaja z chowu klatkowego i ogłosili swój sukces przed przeprowadzeniem badania są: Danone, FROSTA, Mars, Barilla, Grupa Colian, Kühne, Elma oraz Cukiernia Sowa.

Wytwórcza Spółdzielnia Pracy “Społem” podaje, że wprowadza sukcesywnie jaja z wolnego wybiegu, brakuje jednak danych szczegółowych. Firma JAWO informuje, że wycofała całkowicie jaja z chowu klatkowego z trzynastu produktów. Producent wyrobów piekarniczo-cukierniczych Dan Cake Polonia zredukował użycie jaj “trójek” o 10%. Piekarnia Oskroba zredukowała użycie jaj z chowu klatkowego o 2%. Firma “U Jędrusia” z kolei informuje, że 5% wykorzystywanych jajek pochodzi z chowu ściółkowego.

Wśród firm, które nie zredukowały jeszcze użycia jajek z chowu klatkowego są: Piekarnie Lubaszka, Wedel, Tarsmak, Spółdzielnia Pracy “Cukry Nyskie”. Firma Food Garden odpowiedziała, że nie jest w stanie oszacować zmian, natomiast firmy Lesaffre oraz Contimax nie udzieliły odpowiedzi na pytanie o postęp wdrażania założeń deklaracji.

Tego typu zmiany to spore wyzwanie zarówno dla dużych i małych firm, jednak większość z nich działa dynamicznie i robi ogromne postępy. Firmom Czanieckie Makarony oraz Mars-Waldi udało się zredukować użycie jaj klatkowych o 10%. Firma Fanex – producent sosów oraz przypraw, zadeklarowała redukcję jaj z chowu klatkowego na poziomie 30%. Piekarni Familijnej do końca 2019 roku udało się zredukować wykorzystanie jaj klatkowych w swoich produktach aż o 99%. Firma Wawel natomiast poinformowała, że już 10% używanego w produkcji składnika stanowi żółtko z jaj ściółkowych.

Dziś ty także możesz stracić dostęp do telewizji. Wszystko zależy od sprzętu, jaki masz w domuDziś ty także możesz stracić dostęp do telewizji. Wszystko zależy od sprzętu, jaki masz w domuCzytaj dalej

Takie decyzje i działania firm, w dużej mierze są podyktowane oczekiwaniami konsumentów, którzy z coraz większą świadomością podchodzą do swoich wyborów żywieniowych. Jak podaje Stowarzyszenie Otwarte Klatki, według badań Biostat przeprowadzonych w lutym 2020 roku, aż 82% respondentów uważa, że chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków życia.

– Cieszymy się, że producenci żywności tak intensywnie wdrażają swoje zobowiązania w życie, tym samym potwierdzając, że troska o dobrostan zwierząt jest niezbędnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu – mówi Maria Madej, Menadżerka Relacji Biznesowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze większa część firm, które wydały deklarację wycofania jaj “trójek” weźmie udział w badaniu ankietowym i pochwali się swoimi wynikami – dodaje Madej.

Pełny raport pod tym linkiem.

Wojsko przejmie bezrobotnych. 3 tys. zł za miesiąc szkoleniaWojsko przejmie bezrobotnych. 3 tys. zł za miesiąc szkoleniaCzytaj dalej

POWYŻSZY ARTYKUŁ JEST KOMUNIKATEM PRASOWYM

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News