fot: Arkadiusz Ziolek/ East News. Warszawa, Goclaw 22.04.2020. n/z Autobusy czekajace na petli autobusowej Goclaw.
By Adrian Grycuk - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72275256
Autor Kamila Jeziorska - 9 Lutego 2021

Eksport: Autobusy polskim hitem sprzedażowym. Jesteśmy pierwsi w całej Unii

Autobusy elektryczne stały się flagowym polskim towarem eksportowym - wynika z najnowszych danych. Co więcej, nasz kraj stał się liderem eksportu pojazdów transportu publicznego w całej Unii Europejskiej. Jednocześnie wyrastamy na lidera produkcji baterii do aut elektrycznych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Którego producenta autobusy są najliczniej eksportowane
  • Z czego wynika zapotrzebowanie na polski eksport
  • Jak zmieniał się polski eksport autobusów elektrycznych na przestrzeni ostatnich lat

Eksport autobusów elektrycznych kwitnie

Wydawać by się mogło, że polski eksport kręci się przede wszystkim wokół żywności, ale nic bardziej mylnego. Nasz kraj wyrasta na lidera eksportu Unii Europejskiej w zakresie autobusów elektrycznych.

Z danych, na które powołuje się Business Insider wynika, że Polska wyprzedziła Belgię pod względem eksportu autobusów elektrycznych. Kraj ten odpowiadał za 36 proc. eksportu elektrycznych środków komunikacji miejskiej. Nasi zachodni sąsiedzi, Niemcy mieli swój 4 proc. udział w tym zakresie, natomiast Czesi 7 proc.

"Sprzedaż samochodów elektrycznych na większości rynków nie tylko nie zmalała, w przeciwieństwie do samochodów konwencjonalnych, ale nadal rosła, a niejednokrotnie nawet znacząco przyspieszyła" - pisze portal powołując się na "Tygodnik Gospodarczy PIE".

Skok eksportu autobusów elektrycznych przez Polskę jest ogromny. Zaledwie w 2017 r. odpowiadaliśmy za 10 proc. sprzedaży za granicę tych pojazdów, natomiast obecnie jest to, aż 46 proc. całego rynku.

Eksperci prognozują także o tym, że na znaczeniu zyskają również autobusy wodorowe. Polska firma Solaris otrzymała 57 zamówień na produkcję autobusów wodorowych od dnia premiery pierwszego modelu.

Nie tylko autobusy. Eksportujemy też baterie do e-aut

Polskie autobusy Solaris można spotkać nawet w Dubaju. Pisarz, podróżnik i dziennikarz w swojej książce "Dubaj. Prawdziwe oblicze" wspomina o "225 polskich solarisach dostarczonych w 2007 r. z Bolechowa pod Poznaniem".

W Polsce wciąż największym producentem autobusów pozostaje firma Solaris. Autobusy tej podpoznańskiej firmy jeżdżą po ulicach Warszawy. W innych miastach spotkamy pojazdy od Volvo we Wrocławiu (Volvo 7900 Electric) i MAN Truck & Bus w Starachowicach (MAN Lion’s City E).

Z kolei "Rzeczpospolita" informuje o kolejnym polskim hicie eksportowym, a mianowicie bateriach do aut elektrycznych. Z danych NBP wynika, że wartość eksportu baterii do e-aut nie tylko wzrosła w ostatnim czasie, ale także przekroczyła wartość 2 mld zł.

Dziennik informuje, że większy popyt na baterie do aut elektrycznych związane są ze zwiększeniem produkcji takich pojazdów przez niemieckie koncerny. Zamówienia na baterie elektryczne zwiększyły również Francja i Włochy.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News