E-commerce staje się rajem dla oszustów. Czy jest szansa się przed tym bronić?
https://pixabay.com/Preis_King
Autor Kamila Jeziorska - 8 Czerwca 2020

Zakupy w sieci coraz mniej bezpieczne. Przybywa nieuczciwych, a nawet wprost fałszywych sklepów

E-commerce cały czas zyskuje na popularności, ale jak pisze Helena Leman dla tygodnika "Przegląd", w Internecie wciąż przybywa nieuczciwych sprzedawców. Zgubiony lub używany towar, lekceważenie klienta i opóźnianie zwrotu pieniędzy to realia handlu w sieci to tylko część zarzutów przywołana przez dziennikarkę.

E-commerce z coraz większym gronem oszustów

Helena Leman w swoim artykule dla tygodnika "Przegląd" opisuje sytuację z zakupami w jednym ze sklepów internetowych. Bohaterka artykułu na początku maja zamówiła towar, który miał się znaleźć u niej kilka dni później. Problemy z odbiorem zaczęły się już w momencie odbioru paczki, ponieważ kurier przestał odpowiadać na wiadomości i telefony. Co więcej, powiedział bohaterce artykułu Heleny Leman, że ma odgórny zakaz wysyłania i odbierania wiadomości. Kobieta czekała tydzień czasu na to, aby ponownie odebrać paczkę, jednakże kurier przepadł jak kamień w wodę. Przestał odbierać telefony i odpowiadać na wiadomości, dlatego bohaterka postanowiła zainterweniować w sklepie e-commerce.

U źródła klientka zostaje odesłana z kwitkiem. Obsługa klienta nie reaguje na wiadomości wysyłane w social mediach, ani nie odbiera telefonów na infolinii. Po kilkunastu próbach, kobiecie udało się połączyć z czatem dla klienta. Osoba na czacie twierdzi, że paczka została odebrana kilka dni wcześniej, a jej odbiór został poświadczony podpisem samej zainteresowanej. Sprawa finalnie nie została rozwiązana pozytywnie, ponieważ prze kilka następnych prób, bohaterka nie mogła się dodzwonić do biura obsługi klienta, co tłumaczono zbyt dużą ilością zamówień lub tym, że sprawa jest rozpatrywana.

Okazuje się, że oszukanych na zakupach e-commerce jest więcej. Helena Leman przytacza negatywne opinie klientów. W komentarzach na temat firmy czytamy, że sklep sprzedaje towar, którego nie posiada. Ponadto, rzeczy podobno są używane, a sklep nie chce przyjmować zwrotów - czytamy w "Przeglądzie".

Fatalne informacje dotyczące oszczędności Polaków w bankach. Sytuacja, która nigdy wcześniej nie miała miejscaFatalne informacje dotyczące oszczędności Polaków w bankach. Sytuacja, która nigdy wcześniej nie miała miejscaCzytaj dalej

Co dalej z oszustami w branży e-commerce?

Oszustwo i nieuczciwość od 2017 r. piętnowana jest przez portal legalniewsieci.pl, którego założycielem jest Gabriel Gatner, prawnika z Katowic specjalizującego się w prawie e-commerce. Helena Leman w swoim artykule przytacza słowa mecenasa, który pisze, że każdego dnia w sieci można spotkać coraz więcej oszustów i naciągaczy. W ramach piętnowania takich zachowań, na Facebooku powstała grupa "Oszukani przez fałszywe e-sklepy", która cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Najważniejsze jest to, że w zakupach e-commerce wyłudzenie pieniędzy nie jest jedynym celem. W tym przypadku przede wszystkim chodzi o wyłudzenie danych kupującego. Helena Leman w swoim artykule dla "Przeglądu" cytuje artykuł ze strony legalniewsieci.pl. „Skimming to przestępstwo polegające na skopiowaniu karty płatniczej. Ponad 1,2 tys. sklepów jest zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem wykradającym dane. Wśród tej grupy są też polskie strony. Oszustwo jest realizowane poprzez wykorzystanie sklepu bez jego wiedzy” - podaje legalniewsieci.pl. Poza tym należy uważać na wiadomości nakłaniające do otwarcia fałszywego pliku z fakturą zaznacza Leman w "Przeglądzie".

Masz telewizor lub radio? Niespodziewane polecenie Sasina w związku z opłatamiMasz telewizor lub radio? Niespodziewane polecenie Sasina w związku z opłatamiCzytaj dalej

Na co zwrócić uwagę przy zakupach e-commerce?

Gabriel Gatner wskazuje, że uwagę należy zwrócić na ceny, które oferuje sklep. Te podejrzanie niskie mogą okazać się tylko podpuchą i chęcią złapania naiwnego klienta. Kolejnym elementem jest sposób zapłaty. Czerwona lampka powinna się nam zapalić, jeśli sklep udostępnia tylko formę przedpłaty na konto bankowe. Korzystając z usług e-commerce musimy sprawdzić także zakładkę "kontakt" - może okazać się, że numer i mail są fałszywe. Mecenas wskazuje na bardzo istotną kwestię, którą jest KRS. W Krajowym Rejestrze Sądowym znajdziemy wszystkie dane dotyczące spółki - wylicza w artykule Helena Leman.

Jak wynika z danych przytoczonych przez Gatnera, liczba nieuczciwych sprzedawców w branży e-commerce od roku utrzymuje się na stałym poziomie. Miesięcznie udaje się namierzyć ok. 30 fałszywych sklepów internetowych, natomiast na liście legalniewsieci.pl znajduje się ponad 700 podejrzanych stron z możliwością zrobienia zakupów - wylicza portal wiadomoscihandlowe.pl.

W maju sprzedaż nowych aut już wzrosła. Polacy mają nowy ulubiony model samochoduW maju sprzedaż nowych aut już wzrosła. Polacy mają nowy ulubiony model samochoduCzytaj dalej

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News