Epidemia koronawirusa zmieni niektóre przyzwyczajenia konsumentów
fot. pixabay.com
Autor Przemysław Porzybut - 20 Marca 2020

Branża spożywcza już nigdy nie będzie taka sama. Pandemia doprowadzi do bardzo istotnych zmian

Branżę spożywczą mogą czekać spore zmiany. Rozszerzenie zakupów przez kanały online oraz w przypadku pogłębienia kryzysu związanego z epidemią zahamowanie planów rozwojowych większych sieci handlowych. Cała branża jednak nie powinna ucierpieć aż tak bardzo finansowo, bo w przeciwieństwie do sklepów odzieżowych lub z elektroniką pozostają cały czas otwarte. 

Branża spożywcza nie ucierpi zbytnio na epidemii

– Zakładając, że obecna sytuacja związana z koronawirusem się utrzyma i nie zostaną wprowadzone dalsze restrykcje, rynek spożywczy znacząco nie ucierpi – według prognoz przygotowanych przez PMR na potrzeby raportu „Wpływ epidemii koronawirusa na rynek spożywczy w Polsce”, dynamika w 2020 r. będzie tylko o 0,4 p.p. niższa niż w sytuacji, gdyby epidemii nie było. Oczywiście wpływ na poszczególne formaty będzie różny – na obecnej sytuacji (zakupów na zapas, powrotu do rzadszych, ale dużych zakupów na kilka dni) zyskują przede wszystkim sklepy wielkopowierzchniowe – hipermarkety, supermarkety i dyskonty. Sytuacja wygląda gorzej w przypadku mniejszych formatów – konsumenci pracujący z domu, ograniczający wyjścia na zewnątrz, zamknięte szkoły – to wszystko sprawia, że zakupów impulsowych jest znacznie mniej, rzadziej też korzystamy np. z oferty gastronomicznej sklepów convenience. Jest ona zresztą obecnie ograniczana, co widać na przykład w Żabkach – wylicza Bartosz Bolecki.

Biedronka, Lidl i inne sieci mają coraz większe problemy kadrowe. Sklepy wpadły na pomysł jak temu zaradzićBiedronka, Lidl i inne sieci mają coraz większe problemy kadrowe. Sklepy wpadły na pomysł jak temu zaradzićCzytaj dalej

Jego zdaniem, w obecnej sytuacji najlepiej radzić będą sobie duże sieci, które mogą zwiększyć stany magazynowe w najbardziej wrażliwych grupach produktowych i nie mają problemu z zaopatrywaniem sklepów. Gorzej sytuacja wygląda dla sklepów niezależnych i małych, lokalnych sieci. Jednak w jego opinii największym beneficjentem obecnej sytuacji może się okazać e-grocery.

Przestępcy znaleźli wyjątkowo perfidny sposób na okradanie mieszkań. Uważaj, kto do Ciebie pukaPrzestępcy znaleźli wyjątkowo perfidny sposób na okradanie mieszkań. Uważaj, kto do Ciebie pukaCzytaj dalej

DZISIAJ GRZEJE:
1. PGE stanowczo zabiera głos w sprawie dostępności prądu w domach i ostrzega klientów
2. Biedronka wprowadziła ogromne zmiany w związku z wirusem. Musicie to wiedzieć

– W PMR już podnieśliśmy prognozy dla tego kanału na 2020 r. o prawie 10 p.p. Natomiast nie spodziewałbym się aż dwukrotnego wzrostu udziałów tego kanału – jego dynamika jest ograniczona przez logistykę. Frisco.pl czy Carrefour mają wolne terminy dostaw dopiero za kilka dni od momentu zamówienia. Szybkie zwiększenie floty samochodowej nie będzie możliwe, więc potencjał do wzrostu też jest ograniczony. Jednak w dłuższej perspektywie ten kanał także powinien zyskać – część konsumentów zapewne przekona się do zakupów żywności przez internet i pozostanie im wierna. Jeżeli popularność e-grocery będzie rosnąć, to należy się spodziewać, że kolejne sieci będą rozważać uruchomienie własnych e-sklepów – prognozuje.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Koronawirus. Tłumy nad Wisłą. Piją z jednej butelki, ćwiczą na siłowni
  2. Nie żyje Emil Karewicz. Przeprowadzenie uroczystości pogrzebowych będzie utrudnione przez epidemię koronawirusa
  3. IBERION grupą mediową przyszłości. Jakie wartości wyznaje firma?
  4. ZUS zdradził sekret jak dostawać emeryturę o 15 proc. większą. Ma to być wyjątkowo proste
  5. Są nowe zalecenia ws. koronawirusa. Jeśli nie będą przestrzegane, może być o wiele gorzej
Ty siedzisz w domu, a złodzieje grasują. Samochody które najłatwiej ukraść, na liście może być też twójTy siedzisz w domu, a złodzieje grasują. Samochody które najłatwiej ukraść, na liście może być też twójCzytaj dalej

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News