Carl Elsener, przedstawiciel czwartego pokolenia rodziny założycieli szwajcarskiej firmy Victorinox
fot. FIRST Public Relations
Autor Komunikaty prasowe - 3 Marca 2020

Biznes rodzinny po szwajcarsku. Prezes marki Victorinox, producenta legendarnych scyzoryków, na Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych

Carl Elsener, przedstawiciel czwartego pokolenia rodziny założycieli szwajcarskiej firmy Victorinox, wraz z żoną Veronicą, dyrektor marketingu, będą gośćmi VII Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych, który odbędzie się w dniach 16 i 17 marca w Poznaniu. W swoim wystąpieniu prezes firmy podzieli się doświadczeniami i opowie o wielopokoleniowym dziedzictwie marki Victorinox, która funkcjonuje na rynku od ponad 130 lat. W panelu dyskusyjnym traktującym o mądrym i skutecznym prowadzeniu rodzinnego biznesu w duecie będzie uczestniczył z żoną.

Victorinox to wielopokoleniowa firma rodzinna z siedzibą w szwajcarskim Ibach, ciesząca się ponad 130-letnią tradycją. Obecnie prowadzona jest przez Carla Elsenera z czwartego pokolenia rodziny założycieli, który do tego jak skutecznie prowadzić biznes, pielęgnując jednocześnie rodzinne wartości i dbając o najważniejsze spoiwo firmy, czyli ludzi, był przygotowywany przez ojca przez ponad 30 lat. Victorinox wyrósł z niewielkiego, założonego w 1884 roku rodzinnego warsztatu produkującego noże, który przekształcił się
w wieloproduktową firmę o zasięgu globalnym. Jej najsłynniejszym produktem jest legendarny szwajcarski scyzoryk („Swiss Army Knife”). Na przestrzeni lat, w oparciu o niezawodność swojego flagowego produktu Victorinox wzbogacił ofertę o nowe grupy produktowe, są to m.in. zegarki, torby i akcesoria podróżne oraz noże kuchenne i profesjonalne.

Victorinox to firma rodzinna oparta na trwałych wartościach skupiających się na czterech kluczowych filarach budujących tym samym jej model biznesowy: pracownikach, klientach, produktach oraz marce. W myśl tego Victorinox koncentruje się nie na zwiększaniu krótkoterminowych zysków, a myśleniu wielopokoleniowym oraz planowaniu długoterminowych strategii, które pozwalają zapewnić ciągłość istnienia firmy i jej wieloletniej tradycji. To także otwiera pole do bardziej niezależnych działań nie tylko związanych z celami ekonomicznymi, ale równie ważnymi dla firmy aspektami, takimi jak organiczny i zrównoważony rozwój czy prowadzenie biznesu zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności.

„Jako firma rodzinna dbamy o naszych pracowników, którzy stanowią jeden z jej filarów. Dlatego naszym priorytetem jest stworzenie bezpiecznego środowiska pracy opartego na uczciwości, otwartości, zaufaniu, wzajemnym szacunku, wdzięczności, skromności, odwadze
i odpowiedzialności. Te wartości sytuują się ponad dążeniami ekonomicznymi,
a najcenniejszym aktywem firmy są właśnie ludzie” – mówi Carl Elsener IV.

Sam zamysł założenia firmy przez Carla Elsenera I opierał się na utworzeniu miejsc pracy w wówczas słabo uprzemysłowionym regionie Szwajcarii i zatrzymaniu biednej, okolicznej ludności rolniczej. Obecnie firma zatrudnia ponad 2100 pracowników na całym świecie, w tym ok. 950 w szwajcarskim Ibach. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat utworzono ponad 600 nowych stanowisk pracy, co czyni Victorinox AG drugim największym pracodawcą w kantonie Schwyz. Co więcej, średnia długość stażu wynosi 22 lata, a niektórzy z pracowników szczycą się nawet 40- czy 50-letnim stażem. Mimo tak obszernej struktury, firmie nadal udaje się utrzymywać rodzinną atmosferę, a w 2018 roku zajęła piąte miejsce w rankingu najpopularniejszych pracodawców w Szwajcarii sporządzonym przez agencję rekrutacyjną Randstad.

„Dużą motywacją naszych pracowników jest wyraźne poczucie współtworzenia rodzinnej firmy. My z kolei utwierdzamy ich w tym, że to oni są jej fundamentem i mogą stanowić o sile Victorinox postrzeganego jako szwajcarska ikona – cenionego na całym świecie za jakość i niezawodność” – przyznaje Carl Elsener IV.

W tym kontekście warto wspomnieć o 11 września 2001 i zamachu terrorystycznym na WTC w Nowym Jorku, które dowiodło umiejętności reagowania na kryzysowe sytuacje. Wówczas z dnia na dzień sprzedaż scyzoryków drastycznie spadła ze względu na wycofanie sklepów Victorinox z lotnisk. Zaproponowano wiele optymalnych rozwiązań – skrócenie czasu pracy o 15 minut, dobrowolne urlopy czy tymczasowe oddelegowanie pracowników do sąsiednich firm, nadal na podstawie zatrudnienia w Victorinox. To pozwoliło firmie zatrzymać wszystkich zatrudnionych i jednocześnie umocnić zaufanie pracowników.

Od 2000 roku firma Victorinox należy do fundacji rodziny Elsenerów, która skupia większość jej udziałów. Carl Elsener IV, CEO firmy od 2007 roku, jest odpowiedzialny za jej rozwój jako globalnej marki wieloproduktowej. Ma siedem sióstr i trzech braci, z czego dziewięcioro z nich pracuje w różnych działach firmy. Jest ojcem trojga dzieci, a jego najstarszy syn – zgodnie z rodzinną tradycją – prawdopodobnie w przyszłości przejmie rodzinny biznes.

Carl Elsener jako jeden z kluczowych prelegentów będzie uczestniczył w VII Międzynarodowym Kongresie Firm Rodzinnych organizowanym w Poznaniu przez Instytut Biznesu Rodzinnego w dniach 16 i 17 marca. W swoim wystąpieniu opowie m.in. o wielopokoleniowym dziedzictwie firmy Victorinox. W panelu dyskusyjnym dotyczącym skutecznego prowadzenia rodzinnego biznesu w duecie będzie uczestniczył z żoną – Veronicą Elsener.

Powyższy materiał jest komunikatem prasowym.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News