Biedronka płaci, ale inni nie mają zamiaru
Autor Przemysław Terlecki - 26 Lipca 2019

Wielkie sieci handlowe nie dzielą się zyskiem. Płacą tylko nieliczni

Biedronka go opłaca, ale nie brakuje jej konkurentów, którzy nie mają zamiaru. Słynna sieciówka w gronie nielicznych, którzy płacą podatek dochodowy.

Biedronka czy Rossman, a także Dino należą do nielicznego grona tych, którzy odprowadzją w Polsce podatek dochodowy. Choć przychody całego sektora są wielomiliardowe, często zysk bardzo skąpy. Niewielu wypłaca do budżetu podatek CIT w konkretniejszym wymiarze. Jak wskazuje Money.pl, na 231 mld złotych przychodów sieci handlowych, zyski wyniosły 8,4 mld złotych brutto, z czego 1,6 mld złotych przeznaczone zostało na podatek dochodowy. Jednak niektórzy zyskiem się nie dzielą, bo go nie wykazują.

Okazuje się, dalej cytując za Money.pl, że na 36 sieci handlu dtalicznego 10 nie przynosi w ogóle dochodu, a niektóre od lat działają w sposób, który portal nazywa "charytatywnym". Oczywiście nie chodzi o to, że firmy te nie przelewają środków na podatek dochodowy ze złośliwości czy nieuczciwości. Wszystko wskazuje na to, że firmy te sporo inwestują w rozwój, otwarcia nowych sklepów czy centrów dystrybucyjnych. Wówczas nie zostaje wiele lub nic na podatek dochodowy.

PIP apeluje do pracodawców: Skróćcie czas pracy na upałyPIP apeluje do pracodawców: Skróćcie czas pracy na upałyCzytaj dalej

Biedronka opłaca, opłaca też Rossman i Dino

Największym płatnikiem podatku dochodowego CIT jest Biedronka, a dokładniej Jeronimo Martins Polska, do którego Biedronka należy. Ta w 2018 roku wypłaciła 510,7 mln złotych z tytułu tego podatku. Na drugim miejscu znajduje się Rossman, który zapłacił 237,4 mln złotych CIT. Trzcie miejsce należy do spółki LPP SA, która jest właścicielem marek Reserved, Cropp czy House, która wypłaciła 144,8 mln złotych. Polska sieć marketów Dino zajęła ósme miejsce z wynikiem 50,2 mln złotych.

Wpływy z podatku dochodowego od spółek handlowych wzrosły w 2018 roku względem 2017 o 316 mln złotych, co jednak przy obrotach całego sektora rzędu 231 mld złotych wygląda raczej kiepsko. Jednakże do bycia przez wiele sieci na minusie przyczynia się wzrost zarobków i spadek bezrobocia.

Firmy, chcąc dotrzeć do większej liczby klientów inwestują w rozbudowę sieci, wizerunek marki, notują straty, nie wykazując zysków, ale w zasadzie nie mogą tego robić w nieskończoność. Zresztą władza przez niskie wpływy z CIT już myśli o nowym podatku handlowym, który koniec końców i tak uderzyłby w klientów.

Biedronka zapamięta go na długo. Klient wydał 24 tys. złotychBiedronka zapamięta go na długo. Klient wydał 24 tys. złotychCzytaj dalej

ZOBACZ TAKŻE:

  1. 10 000 zł za to, że nie przejdziesz na emeryturę?
  2. Lidl będzie teraz budował mieszkania
  3. 4000 zł dodatku do emerytury za szczególne osiągnięcie
  4. Kraje egzotyczne walczą z “begpackersami”

Następny artykuł
xSensacyjne latoKażdy może dostać 2,5 tys. zł!
Wystarczy się zapisać na darmową jazdę