Beskid
wikimedia
Autor Komunikaty prasowe - 13 Listopada 2019

Miał być dumą polskiej motoryzacji epoki PRL. Zapomniany projekt polskich inżynierów

Beskid miał być czołowym produktem polskiej motoryzacji w czasach PRL. W planach było, że przejmie on miejsce dość wysłużonego wówczas malucha. Beskid na tamten czas znacznie wyprzedzał swoją epokę. Dlaczego więc nie trafił do produkcji?

Beskid był nadzieja polskiej motoryzacji

Beskid skończył właśnie 36 lat. Tyle czasu minęlo, odkąd pierwszy prototyp samochodu ujrzał światło dzienne. Konstruktor w Fabryce Samochodów Małolitrażowych Wiesław Wiatrak 11 lipca 1983 roku obchodził swoje pięćdziesiąte urodziny oraz pierwszy raz wsiadł za kierownicę Beskida: “Tego dnia mogłem pierwszy raz wyjechać na polskie drogi beskidem, moim ukochanym dzieckiem. Pojechałem w stronę Cieszyna. Może dlatego, że nazwa tego miasta odpowiadała mojemu nastrojowi” - cytuje wypowiedź portal Nto.pl.

Beskid stanowił nadzieję polskiej motoryzacji i konstruktorzy szczerze liczyli na podbój Europy. Dr Wacław Hepner, pracownik naukowy tej Politechniki Opolskiej i prywatnie ogromny miłośnik motoryzacji powiedział: “Wszystko przemawiało za tym, że samochód odniesie rynkowy sukces. Miał nowoczesny wygląd, najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne. Polscy inżynierowie daleko w tyle zostawili swoich zachodnich kolegów”.

Dostaniesz nawet 37 tys. zł od rządu. Musisz tylko zdecydować się na konkretny zakupDostaniesz nawet 37 tys. zł od rządu. Musisz tylko zdecydować się na konkretny zakupCzytaj dalej

Opływowe kształty, bezpieczeństwo i wygoda

Za sprawą opływowych kształtów Beskidowi nie były groźne podmuchy wiatru oraz nie palił dużo paliwa. Wacław Hepner nie raz startował uczelnianym egzemplarzem Beskida w rajdach oszczędnościowych i w wielu przypadkach osiągnął wygraną: “Nasz rekord to spalenie 3,3 litra benzyny na 100 kilometrów. A trasa rajdu wcale nie była łatwa. Jeździliśmy po Kotlinie Kłodzkiej i to w warunkach zimowych. Mało który nowoczesny samochód może się pochwalić takim wynikiem”.

Beskid był bardzo bezpiecznym autem, co udowodniły testy zderzeniowe, które przeszedł początkiem lat 80. “Podczas czołowego uderzenia silnik nie miażdżył kabiny i siedzących w niej ludzi, tylko wpadał pod podłogę” - pisze Nto.pl. Podejście do prac konstrukcyjnych nad autem było także wówczas niespotykane. Podczas gdy na rynku motoryzacyjnym na całym świecie budowę samochodów zaczynano od karoserii, pracownicy Ośrodka Badawczo-Rozwojowego przy Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej skoncentrowali się przede wszystkim na wnętrzu. Wszystko dlatego, że celem jaki sobie założyli było wygodne podróżowanie pięciu osób w pojeździe. Beskid był gabarytów małego fiata, jednak w jego wnętrzu było tyle przestrzeni, co w dużo większym polonezie.

Samochód w mgnieniu oka wzbudził zainteresowanie za granicą, a jego produkcją chcieli zająć się Chińczycy. Volkswagen natomiast podał propozycję zamontowania w Beskidzie swoje silniki oraz sprzedaż we własnej europejskiej sieci salonów. Jednak ani jedna, ani druga opcja nie wypaliła.

Co poszło nie tak?

Co zatem się stało, że Beskid nie trafił do seryjnej produkcji? Oficjalną przyczyną był brak środków. Był to czas kiedy stan wojenny się skończył, PRL chylił się ku upadkowi, a kasa państwowa była niemal pusta. “Zamiast beskida do produkcji trafił fiat 126 p w wersji bis, czyli dodatkowym bagażnikiem z tyłu i silnikiem o pojemności 703 cm sześciennych” - pisze portal Nto.pl. Jednak istniały też nieoficjalne powody, o których nie mówi się głośno. Wacław Hepner jednak puścił nieco pary z ust: “Fiat pracował już nad modelem Cinquecento i nie na rękę była mu konkurencja ze strony beskida, który bezdyskusyjnie był lepszym samochodem. A że Włosi zawsze mieli ogromny wpływ na polską motoryzację, projekt beskida upadł” - powiedział pracownik naukowy Politechniki Opolskiej.

Podwyżka emerytury i wyrównanie za minione lata dla tysięcy Polaków. Jest projekt ustawyPodwyżka emerytury i wyrównanie za minione lata dla tysięcy Polaków. Jest projekt ustawyCzytaj dalej

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Dziewczynka przepadła bez śladu. 6 lat później starsze siostry wyjawiły okrutną prawdę
  2. Miały dawać radość, a nie żyje przez nie już ponad 70 dzieci. Miliony sztuk wycofanych ze sprzedaży
  3. Waloryzacja ma wypchać portfele emerytów. Najbiedniejsi dostaną po 13 tys. zł
  4. Setki osób dostanie 252,38 zł zamiast 500 plus. Ludzie przeoczyli haczyk
  5. Tylko wyniesiesz śmieci. Zapłacisz nawet 5 tys. złotych grzywny
  6. Uważajcie, TVN pilnie ostrzega klientów Biedronki i Rossmanna. Możesz stracić wielkie pieniądze

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News