Banki nie reagują na skargi
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Autor Kasper Starużyk - 21 Września 2020

Lepiej sprawdź swój wyciąg. Liczba nieautoryzowanych transakcji rośnie. Rzecznik Finansowy naciska na banki

Bank naliczył na Twoim rachunki transakcję, której nie pamiętasz? Lepiej zweryfikuj swój rachunek, okazuje się, że rośnie liczba nieautoryzowanych transakcji bankowych. Rzecznik Finansowy alarmuje i zawiadamia UOKiK i KNF. Są banki, które nie uwzględniają reklamacji klientów.

Banki pod lupą Rzecznika Finansowego. Na biurko RF trafia zatrważająca liczba próśb o interwencje, okazuje się, że ilość nieautoryzowanych transakcji finansowych lawinowo rośnie. Wnioski z analizy jeżą włosy na głowie, nasze rachunki bankowe są stale atakowane. Co na to banki? Sprawdzamy.

Banki w większości reagują, choć nie wszystkie

Jeden z największych polskich banków w tarapatach. GW: mógł pośredniczyć w praniu brudnych pieniędzyJeden z największych polskich banków w tarapatach. GW: mógł pośredniczyć w praniu brudnych pieniędzyCzytaj dalej

Banki są zalewane reklamacjami dotyczącymi nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Do Rzecznika Finansowego wpływają w tej sprawie skargi. Tylko w I półroczy 2020 roku było ich 416, co oznacza, że było ich więcej niż w cały 2018 roku oraz o zaledwie 200 mniej, niż w 2019. Strona Rzecznika wskazuje, że wnioski o takie transakcje stanowiły aż 80 proc. wszystkich skarg związanych z ustawą o usługach płatniczych. – Mam świadomość, że skargi do nas stanowią przysłowiowy czubek góry lodowej i skala problemu jest znacznie większa. Dlatego rozesłaliśmy do banków zapytania o dane statystyczne i wyjaśnienie procedur działania w takich sytuacjach. Na zapytanie odpowiedziały banki, których udział w rynku stanowi około 46%. W sprawie podmiotów, które nie udzieliły odpowiedzi na zadane pytania podejmujemy stosowne działania. Każdy podmiot musi mieć świadomość, że niewywiązanie się w terminie z obowiązku poinformowania Rzecznika Finansowego może wiązać się z nałożeniem na taki podmiot kary finansowej – mówi dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy, cytowany w komunikacie.

Banki zasypane są lawiną skarg. Biuro Rzecznika szacuje, że miesięcznie może to być nawet 18 tysięcy zgłoszeń. Niestety, potwierdzają się przypuszczenia, że epidemia koronawirusa i rozkwit rynku e-commerce oraz ogólnej sprzedaży online pociągnął za sobą przebudzenie oszustów. Okres od 15 marca do 14 czerwca podniósł ilość wpływających zgłoszeń do 25 tys. Najgorzej pod tym względem wypada czas najcięższego lockdownu, od 15 kwietnia do 14 maja banki odnotowały o 40 proc. zgłoszeń więcej niż przed rokiem.

Banki zwlekają

Rzecznik Finansowy przypomina, że zarówno polskie, jak i unijne prawo jest po stronie konsumentów. Zgodnie z zapisami ustaw, banki mają maksymalnie jeden dzień roboczy na rozliczenie i zwrot nieautoryzowanej transakcji. Obowiązuje tzw. zasada "D+1", co oznacza, że pieniądze powinny znaleźć się ponownie na koncie na koniec następnego dnia roboczego, od momentu w którym zgłosiliśmy taką, nieautoryzowaną transakcję lub bank sam ją wykrył. Jest pewne wyłączenie, które wskazuje, że banki mogą dać sobie więcej czasu na rozpatrzenie takiej skargi, jeżeli mają należycie udokumentowane podejrzenie próby oszustwa.

Rodzice prześlą Ci pieniądze, a Ty możesz zapłacić podatek. Grożą ci też sankcjeRodzice prześlą Ci pieniądze, a Ty możesz zapłacić podatek. Grożą ci też sankcjeCzytaj dalej

DZISIAJ GRZEJE:
1. Stało się, w aptekach obowiązuje nowe prawo. Polacy muszą być gotowi na duże ograniczenia
2. Rząd ogłosił nowe zasady w szkołach. Mają chronić uczniów, wielu rodziców jest jednak niezadowolonych
3. Sejm podjął decyzję, wiele psów również dostanie emeryturę. Ile wyniesie?

Jak jest w rzeczywistości? Mariusz Golecki wskazuje, że instytucjom finansowym wcale się nie spieszy. – To niepokojące dane, bo utrzymywanie przez część banków niezgodnych z prawem procedur działania, będzie skutkowało kolejnymi wnioskami o naszą interwencję. Tym bardziej, że z dostarczonych danych wynika, że niecała połowa zgłoszeń nieautoryzowanych transakcji jest rozpatrywana w terminach określonych w ustawie – czytamy wypowiedź Mariusza Goleckiego.

Skok na naszą kasę. Kolejne banki śrubują opłatySkok na naszą kasę. Kolejne banki śrubują opłatyCzytaj dalej

Rzecznik Finansowy wskazuje, że problem został już w 2019 roku zgłoszony do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także do Komisji Nadzoru Finansowego. Należy czekać na podjęcie działań przez te instytucje. Analiza za I połowę 2020 roku wyraźnie wskazuje, że problem może się nasilać. Póki co pozostaje nam skrupulatnie kontrolować nasze rachunki bankowe i w razie jakichkolwiek budzących wątpliwości transakcji zgłaszać sprawę do swojego banku. Czasem jednak przyjdzie nam na wyniki nieco poczekać. – Warto podkreślić, że część banków wdrożyła już odpowiednie procedury. Niektóre wskazały, że nawet 90% zgłoszeń, zakończyło się zwrotem pieniędzy w ustawowym terminie D+1. Niestety są też podmioty, dla których odsetek zwrotów jest jednocyfrowy – dodaje RF, Mariusz Golecki.

Polacy zadłużają się na potęgę. Liczba dłużników rośnie lawinowoPolacy zadłużają się na potęgę. Liczba dłużników rośnie lawinowoCzytaj dalej

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Dramatyczne sceny w Brazylii. Piłkarz zadźgał prezesa własnego klubu
  2. Muzyk odleciał na antenie TVP. Prowadzący próbował go uspokoić, musiał przerwać jego wypowiedź
  3. Najczęściej oszczędzamy na dwóch kategoriach produktów. Można liczyć na wiele rabatów
  4. Zmiana czasu 2020: kiedy zmieniamy godzinę z czasu letniego na zimowy?
  5. Wyjdziesz tylko do kiosku i się zdziwisz. Wycieczka do sklepu w piątek wieczorem już nie będzie potrzebna
  6. Egipskie ciemności na głównej ulicy. Nie naprawią latarni, bo złodzieje kradną kable
Straż miejska zyskała nowe uprawnienia. Mandat od niej dostaniesz znacznie łatwiejStraż miejska zyskała nowe uprawnienia. Mandat od niej dostaniesz znacznie łatwiejCzytaj dalej

Koniecznie obejrzyj:

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News