Agora nie zostanie właścicielem Radia Zet?
eastnews/Piotr Molecki
Autor Radosław Święcki - 17 Listopada 2020

Imperialne plany Agory mogą spalić na panewce. Spółka jest pod lupą UOKiK

Plany Agory dotyczące przejęcia spółki Eurozet, której najważniejszym elementem jest jedna z najpopularniejszych rozgłośni radiowych spalą na panewce? Spółka znalazła się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który ma zastrzeżenia do transakcji.

Agora nie przejmie Eurozet?

Przypomnijmy, że na początku ubiegłego roku Agora kupiła od czeskiej spółki SFS Ventures 40 proc. udziałów firmy Eurozet i w ramach zawartej umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. Kwestia tego, kto przejmie Eurozet budziła ogromne emocje, gdyż głównym elementem tej grupy mediowej jest świętujące niedawno 30 urodziny Radio Zet, druga po RMF FM najpopularniejsza rozgłośnia radiowa w Polsce. Zakupem Eurozet miała być zainteresowana spółka Fratria, będąca właścicielem prawicowych redakcji takich jak m.in. portal wPolityce, czy tygodnik „Sieci”. Gdyby transakcja ta doszła do skutku, wówczas „Zetka” znalazłaby się w rękach prawicowych dziennikarzy, co najpewniej zmieniłoby charakter rozgłośni o 180 stopni. Ostatecznie jednak to Agora przejęła udziały Zetki. Jak sie jednak okazuje transakcja ta budzi zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Jak informuje w komunikacie prasowym Urząd, prezes UOKiK Tomasz Chróstny przekazał stronom zastrzeżenia do transakcji przejęcia Eurozet przez Agorę. Zastrzeżenia te – jak wskazano w komunikacie - nie przesądzają o końcowej decyzji w tej sprawie.

UOKiK przypomina, że wniosek o zgodę na transakcję wpłynął do Urzędu w październiku ubiegłego roku. Miesiąc później prezes Tomasz Chróstny skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, co oznacza, że konieczne było przeprowadzenie badania rynku, a rok później – wystosował zastrzeżenia do tej koncentracji. Co budzi wątpliwości UOKiK? Przede wszystkim uzyskanie przez Agorę przewagi konkurencyjnej na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych.

1. NFZ pokazał stawki. Łóżko na dobę to ponad 800 złotych
2. Wysokość emerytury arcybiskupa Głódzia może zadziwiać. To jedynie szczątkowa część jego gigantycznego majątku
3. Ściąganie należności nie ominie nikogo, będą nowe reguły. Zalegający z opłatami mają spore powody do obaw

- Zgodnie z naszymi ustaleniami w wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej, co może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji zarówno na poziomie krajowym, jak i na rynkach lokalnych. Analiza koncentracji na rynku medialnym jest procesem trudnym, wymagającym szczególnej pieczołowitości. Chcemy chronić przedsiębiorców działających na tym rynku, którym jego duopolizacja znacząco utrudniłaby uczciwe konkurowanie z innymi podmiotami – wyjaśnia cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

- To niezwykle ważne także dla zapewnienia szerokiej oferty dla konsumentów, która jest tym lepsza, im rynek jest bardziej konkurencyjny. Dlatego zdecydowałem się przedstawić zastrzeżenia do transakcji przejęcia przez Agorę spółki Eurozet – dodaje szef Urzędu.

UOKiK zwraca uwagę, że w przypadku rynków lokalnych wątpliwości budzi to, iż po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej. Tymczasem konkurenci spółki dysponowaliby znacznie mniejszym procentowym udziałem.

- Miałoby to wpływ na możliwość dostosowania reklam do odbiorców, dzięki czemu spółka uzyskałaby przewagę konkurencyjną nad innymi nadawcami programów lokalnych. W efekcie podmiot ten będzie mógł wzmocnić swoją pozycję na lokalnych rynkach reklamy radiowej kosztem konkurentów – podkreśla UOKiK.

Będzie duopol?

Według UOKiK podobnie będzie wyglądać sytuacja na rynku reklamy krajowej i w wyniku koncentracji powstałby podmiot, który miałby tylko jednego mocnego konkurenta, czyli RMF FM. Tym samym, jak podkreśla Urząd mielibyśmy do czynienia z duopolem, co mogłoby doprowadzić do zaburzenia konkurencji i marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych.

- Po koncentracji, dwie główne stacje radiowe mogłyby zrezygnować z intensywnej konkurencji i utrzymywać wyższe ceny dla reklamodawców lub inne niekorzystne warunki. Dla konsumentów mogłoby to oznaczać pogorszenie oferty programowej, bowiem podmioty mogłyby wzrastać kosztem mniejszych podmiotów, nie zaś w wyniku rywalizacji pomiędzy sobą – czytamy w komunikacie Urzędu.

UOKiK przypomina, że zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może zostać wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.

Przypomnijmy, że poza Radiem Zet do Eurozetu należą również takie rozgłośnie radiowe jak: Radio Plus, Antyradio, Meloradia, a także Chilizet. Spółka wydaje też serwisy internetowe i aplikacje mobilne swoich rozgłośni. Z kolei do Agory poza "Gazetą Wyborczą" należą także rozgłośnie radiowe takie jak: Radio TOK FM, Rock Radio, Radio Złote Przeboje czy Radio Pogoda.

Następny artykułNie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj biznesinfo.pl na:Obserwuj nas na Google News Google News